Skattemeldingen

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#21

Har omsider fått avklaring på hvordan skattemeldingen skal håndteres for de som betaler kildeskatt til Norge. Klikk samme lenke som jeg har lagt ut tidligere i denne tråden og du får nyeste versjon av veiledningen. Første del er veiledning for de som betaler ordinær skatt til Norge, andre del er for de som betaler kildeskatt til Norge.
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#22

Geir Rasch skrev: 02 apr 2022, 14:55 Har omsider fått avklaring på hvordan skattemeldingen skal håndteres for de som betaler kildeskatt til Norge. Klikk samme lenke som jeg har lagt ut tidligere i denne tråden og du får nyeste versjon av veiledningen. Første del er veiledning for de som betaler ordinær skatt til Norge, andre del er for de som betaler kildeskatt til Norge.
Takk for jobben Du har lagt ned i forståelse og veiledning av skattemeldingen for resten av oss :)
Jeg har forresten prøvd begge linkene dine men kom ut med noen gardintekster og et regnestykke så langt fra tidligere år at jeg så lenge jeg kan bruker fjorårets skjema. Hmm..kanskje jeg skulle revurdere det for da vil det bli overskudd i stedet for underskudd ;)
ha96
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#23

ha96 skrev: 04 apr 2022, 12:18 Takk for jobben Du har lagt ned i forståelse og veiledning av skattemeldingen for resten av oss :)
Jeg har forresten prøvd begge linkene dine men kom ut med noen gardintekster og et regnestykke så langt fra tidligere år at jeg så lenge jeg kan bruker fjorårets skjema. Hmm..kanskje jeg skulle revurdere det for da vil det bli overskudd i stedet for underskudd ;)
ha96
Ja, forstår det. Etter å ha hjulpet flere her hjemme med skattemeldingen har jeg oppdaget at selv om det vi la inn av data fungerte, så ble likevel skatten ikke korrekt. Det viste seg da at uansett om en betaler kildeskatt eller ordinær skatt til Norge, men også betaler skatt til Thailand, så må en opprette en ekstra pensjonspost, slik jeg tidligere skrev om kildeskatten. Det må altså være en pensjonspost som viser beløpet som er beskattet i Thailand, og en post som viser beløpet som skal beskattes i Norge. Jeg har i beskrivelsen brukt pensjonen fra Nav til å gjøre de justeringene. Noen har kanskje tilleggspensjon fra andre enn NAV. Hvis overført beløp er mindre enn pensjonen fra NAV, så kan en la den andre pensjonen være. Derimot om overført beløp er større enn nav-pensjonen, så må en trolig gjøre det samme med den: en post som viser beskattet i Thailand og en post som viser beskattet i Norge.
Ellers er det mye styr for å finne de riktige valgene for å unngå merknader som antyder feil i registreringen. Etter å ha gjort dette både for de som betaler ordinær skatt til Norge og de som betaler kildeskatt, så har jeg oppjustert veilednings-skjemaet. Bruk samme lenke som tidligere for å laste ned dokumentet.

Når det gjelder utlignet skatt, så er det for de som betaler ordinær skatt til Norge at det gjerne oppstår feil. Pensjonister og trygdede har jo et skattefradrag. Dette fradraget er i 2021 maks 32.620 for de som har brutto pensjoner/trygd på 206.050 eller mindre. Er pensjonen/trygden større, så reduseres fradraget gradvis til helt å forsvinne når brutto pensjon/trygd overstiger 563.083. Hvis en i skattemeldingen bare oppgir beløpet som skal beskattes i Norge, så vil dette bli tolket som brutto pensjon/trygd, og beregnet skattefradrag blir for høyt. Derfor må en også oppgi beløpet som er beskattet i Thailand for å finne korrekt bruttobeløp. Skattefradraget beregnes nemlig ut fra bruttobeløpet uavhengig av hva som er beskattet i Thailand.
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#24

Tillater meg og åpne en gammel tråd og da selvsagt om skattemeldingen(igjen) :? Jeg har ikke mottatt skattemeldingen enda! Hvordan er det for de andre som er utflyttet og fordeler skatten mellom Thailand og Norge har Dere mottatt meldingen?
ha96 :)
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#25

Venter i spenning-hver dsg :-)
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#26

ha96 skrev: 28 mar 2023, 10:14 Tillater meg og åpne en gammel tråd og da selvsagt om skattemeldingen(igjen) :? Jeg har ikke mottatt skattemeldingen enda! Hvordan er det for de andre som er utflyttet og fordeler skatten mellom Thailand og Norge har Dere mottatt meldingen?
ha96 :)
Ja, mottok den 24. mars, fikk mail fra de. :?
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#27

Olav Seglem skrev: 28 mar 2023, 12:59 Venter i spenning-hver dsg :-)
Vel jeg tror jeg skal prøve og "tie stille" om hva jeg forventer meg, men i fjor fikk jeg beskjed om jeg ikke kunne få gjort nødvendige endringer for meldingen 2021så da kan det bli interessant og se hva som skjer i år :?
ha96
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#28

Vel da har jeg mottatt meldingen der var det ikke noe nytt som gjør at "etatens" utsagn forrige året om at jeg ikke kunne få gjort nødvendige endringer for 2021 i fjorårets skattemelding er og få gjort for skatteåret 2022 heller. Ser stygt ut som jeg får gjøre det de ønsker og betale full skatt til Norge og full skatt til Thailand og ikke klage på dobbelt beskatning. :cry:
Forresten er det noen på forumet som vet om det er noen organisasjon, advokat eller kløktige privat personer som kan prøve og hjelpe med skattemeldingen mot betaling så er jeg interessert i informasjon.
ha96
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#29

Geir Rasch skrev: 06 apr 2022, 06:22 Ja, forstår det. Etter å ha hjulpet flere her hjemme med skattemeldingen har jeg oppdaget at selv om det vi la inn av data fungerte, så ble likevel skatten ikke korrekt. Det viste seg da at uansett om en betaler kildeskatt eller ordinær skatt til Norge, men også betaler skatt til Thailand, så må en opprette en ekstra pensjonspost, slik jeg tidligere skrev om kildeskatten. Det må altså være en pensjonspost som viser beløpet som er beskattet i Thailand, og en post som viser beløpet som skal beskattes i Norge. Jeg har i beskrivelsen brukt pensjonen fra Nav til å gjøre de justeringene. Noen har kanskje tilleggspensjon fra andre enn NAV. Hvis overført beløp er mindre enn pensjonen fra NAV, så kan en la den andre pensjonen være. Derimot om overført beløp er større enn nav-pensjonen, så må en trolig gjøre det samme med den: en post som viser beskattet i Thailand og en post som viser beskattet i Norge.
Ellers er det mye styr for å finne de riktige valgene for å unngå merknader som antyder feil i registreringen. Etter å ha gjort dette både for de som betaler ordinær skatt til Norge og de som betaler kildeskatt, så har jeg oppjustert veilednings-skjemaet. Bruk samme lenke som tidligere for å laste ned dokumentet.

Når det gjelder utlignet skatt, så er det for de som betaler ordinær skatt til Norge at det gjerne oppstår feil. Pensjonister og trygdede har jo et skattefradrag. Dette fradraget er i 2021 maks 32.620 for de som har brutto pensjoner/trygd på 206.050 eller mindre. Er pensjonen/trygden større, så reduseres fradraget gradvis til helt å forsvinne når brutto pensjon/trygd overstiger 563.083. Hvis en i skattemeldingen bare oppgir beløpet som skal beskattes i Norge, så vil dette bli tolket som brutto pensjon/trygd, og beregnet skattefradrag blir for høyt. Derfor må en også oppgi beløpet som er beskattet i Thailand for å finne korrekt bruttobeløp. Skattefradraget beregnes nemlig ut fra bruttobeløpet uavhengig av hva som er beskattet i Thailand.
Hei!

Vet ikke om Du fortsatt er i Thailand men tillater meg og spørre om hvordan Du gjør med "nye" pensjonsposter som viser beløpet som det er betalt skatt på i Thailand og hva som skal skattlegges i Norge! Når jeg åpner nye poster for jeg en høyere pensjon fra Folketrygden (nav) og det blir totalt gærent i min tankegang. Dessuten har jeg to tilleggspensjoner men begge er mindre en en pensjon fra Folketrygden men må jeg fordele beløpet skattlagt i Thailand på alle tre postene eller kan jeg som jeg har gjort åpne en ny post for hva som det er betalt av i Thailand.
På forhånd takk takk for informasjon.
ha96
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#30

Har ikke levert enda men kommer til å bruke denne modellen for 2022 som jeg fant på nettet. Tror den er lagt ut av samme person du henviser til.

https://1drv.ms/b/s!AmPxoYWmKGYVhjFZCdu ... e?e=h8VKwK
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»