Er du i risiko sonen for virus?

Svar

Jeg tror jeg ville blitt veldig syk om jeg fikk covid 19

Ja, jeg har underliggende sykdommer jeg vet om som ville gitt meg utfordringer om jeg ble smittet.
3
7%
Ja, jeg er bekymret for at jeg kanskje kunne blitt veldig syk
0
Ingen stemmer
Nei ikke bekymret
7
16%
Ja, jeg er over 50 år
1
2%
Ja jeg er over 60 år
1
2%
Ja jeg er over 70 år
0
Ingen stemmer
Ja jeg er over 75 år
0
Ingen stemmer
Ja jeg er over 80 år
0
Ingen stemmer
Nei, jeg er i god form og over 50
5
12%
Nei, jeg er i god form og over 60
1
2%
Nei, jeg er i god form og over 70
0
Ingen stemmer
Nei, jeg er i god form og over 75
0
Ingen stemmer
Nei, jeg er i god form og under 50
0
Ingen stemmer
Jeg tar covid seriøst
11
26%
Jeg tar ikke covid seriøst
3
7%
Tja, jeg følger reglene, men
1
2%
Covid er oppblåst og fake news
2
5%
Alle som tror de er utsatt burde sittet i isolasjon, og ikke alle andre!
0
Ingen stemmer
Jeg er glad det ble nasjonal dugnad
6
14%
Jeg er glad det ble nasjonal dugnad fordi jeg har mange jeg er glad i, som ganske sikkert er utsatt.
2
5%
 
Stemmer totalt: 43
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

En anonym poll på om du er eller føler deg som en i risikosonen for covid 19!

3 svaralternativer kan gis

En for bekymret for egen helse eller ikke og alder, og en om man tar det seriøst eller ikke.
🌞
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#2

Nei jeg var og er ikke bekymret for Covid. Jeg fikk covid dvs jeg fikk feber og litt i halsen. Jeg tok jo en hurtigtest som viste såkalt covid. Jeg hadde feber i ei uke. Det var ikke noe problem - jeg har hatt influensa som har vært mye verre og sittet lenger i. Jeg hadde engang influense der følte meg ikke bra i verken muskler eller bein i noen mnd etterpå. :D
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#3

Hadde C19 i sommer, var syk ca en uke, ingen spesielle plager, influensalignende symptomer. Kona var noe mer syk, hang igjen lenger, gikk over to uker før hun var i normal form igjen. Men hun mener selv at hun var tungpustet i flere måneder i ettertid.
Lamong
Innlegg: 15
Registrert: 21 okt 2017, 23:12

#4

Jeg har hatt covid 2 ganger, første gang varte det et døgn med vondt i hode og feber som nærmet seg 40. 40 i feber er mye når man er godt oppe i 60-åra, men det gikk heldigvis fort over. 2 gang ble jeg smittet av fruen, hun jobber på et sykehjem. Jeg var syk og vekselvis bra i ca. 4 uker, men ble ikke helt frisk. Dette var i slutten av april, hele våren gikk og jeg fikk rett og fikk slett ikke kreftene tilbake. Jeg var tungpusten, sliten og helt ute av form. I juni måtte jeg på legevakten med tung pust, jeg hadde fått en infeksjon, og fikk en kur med antibiotika samt prednison. Jeg følte meg bedre etter noen dager og trodde dette var over- To uker etterpå ble jeg innlagt med lungebetennelse og en ny kur med antibiotika og kortikoststereoider. Innleggelsen varte bare to dager, sykehuset var overfylt og jeg lå på gangen så de sendte meg hjem. En uke etter måtte jeg nok en gang legges inn, på legevakta konstaterte de alvorlig lungebetennelse og de fant også ut at jeg hadde fått en ulyd på hjertet. Jeg ble liggende 4 dager, med en masse prøver og røntgen og ct. Ct viste viste forstørrede lymfeknuter i lungene så det ble tatt vevsprøver (bronkoskopi) for å utelukke lungekreft. Prøvene var heldigvis negative og jeg følte meg i veldig god form etter jeg ble skrevet ut. Jeg hadde en 14 dagers tid som jeg begynte opptrening. Plutselig en natt så våknet jeg og var veldig kortpusten med åndenød. Jeg måtte vekke fruen og det bar rett på legevakta. Det ble konstater arterieflutter (en form for hjerteflimmer) med puls på 190 og feber. Jeg endte på sykehus igjen hvor de måtte restarte hjertet, men først måtte jeg bruke blodfortynnende noen dager for det er stor fare for blodpropp i hjernen ved hjerteflimmer ( blodet kan levre seg i hjerte når det er begrensede hjerteslag, 25 % av tilfeller av blodpropp i hjernen skyldes hjerteflimmer). Helsen er nå relativt bra, men nødvendige medisiner hindrer opptreningen igjen (bivirkninger), ekstrem høy puls over tid resulterer i hjertesvikt og hjerteflimmer, så jeg er avhengig av vanndrivende og masse andre medisiner. Jeg må antageligvis bytte hjerteklaff etter en tid, men det er ikke akutt og jeg skal på ny kontroll om ett år.
Dette innlegget er ikke for å få sympati, men det er mange som ikke helt tar til seg hva følgene av covid kan bli, flesteparten bli fort friske, men ikke alle. Hjerterytmen styres bl.a. av lunger og nyrer, betennelse kan føre til arytmier og i noen tilfeller kan dette bli alvorlig. Når man er eldre kan en langvarig virusinfeksjon føre til bakterieinfeksjon, ingen av gangene jeg hadde covid var det de typiske symtomene med frafall av smak og vondt i halsen. Blir du smittet ta kontakt helsevesenet hvis forløpet ikke er det normale, du selv er den dårligste legen du kan møte.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#5

Bra innlegg, og nyttig vekker for meg. Men overbeviser neppe covidfornekterene og vaksineskeptikerene. Vet hva de vil til et slikt innlegg. Går ut ifra at du har tatt alle vaksiner og tenker at det er bittert at vaksinene ikke virker bedre.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#6

Lamong skrev: 30 des 2022, 23:33 Jeg har hatt covid 2 ganger, første gang varte det et døgn med vondt i hode og feber som nærmet seg 40. 40 i feber er mye når man er godt oppe i 60-åra, men det gikk heldigvis fort over. 2 gang ble jeg smittet av fruen, hun jobber på et sykehjem.
Kanskje noen som lurer på om du er vaksinert eller ikke? For min egen del så har jeg tatt de tre vanlige for min aldersgruppe.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

jern45 skrev: 31 des 2022, 10:40 Bra innlegg, og nyttig vekker for meg. Men overbeviser neppe covidfornekterene og vaksineskeptikerene. Vet hva de vil til et slikt innlegg. Går ut ifra at du har tatt alle vaksiner og tenker at det er bittert at vaksinene ikke virker bedre.
Må da gud vite at det er vaksinen som gjør folk syke, ikke covid?

Obs Ironi!
🌞
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#8

En sambygding og bysbarn som jeg har kjent i 50 år, han døde nylig. Sist vi var sammen, det var på plaststoler i "storhallen' for å få Covid-19 vaksine... nå er fyren nylig i penalet. Han protesterte mot injeksonen han fikk tilbydt , Fordi han ville KUN ha Pizer og ingen andre vaksiner.. - Uten vaksine. Han gikk rasende derifra. Han ville utelukkende ha Pizers vaksine. Bare en tanke. Han ble 60. Trist.
Oppsummert: Jeg er kun hjernekirurg og kan ikke svare for andres fagfelt.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»