Thailands fødselsattest

wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#21

Phay skrev: 09 sep 2022, 11:05 Merkelig og uheldig sak for deg og din familie, men hva er problemet med å ta med personen som er oppført som barnefar med på kommunehuset og få det omgjort.

Tror jeg ikke hadde vært særlig medgjørlig om dette hadde skjedd mot meg og mitt barn. Men, kanskje greit å avvente DNA testen enn så lenge, og få det bekreftet først.

Lykke til
Ja en skit sak. Jeg tenkte ikke så mye på det med en gang. Jeg tenkte dette kunne vi fiks enten med Norske myndigheter eller med ambur. Men så lett var det ikke . Jeg vil nok ta DNA test og så tar vi det derifra. I verstefall er jeg lurt men tror jo fortsatt at ungen er min.
You Never walk Alone :D
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#22

Jeg kjenner til en nordmann som har et forhold til ei thai. Hun har 4-5 unger og hun påstår et siste ungen er hans. Ungen er mørkebrun og ser 100% thai ut. Han laller seg inn i løgnen og forsøger hele "familien".
Lykke til. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#23

wiking skrev: 11 sep 2022, 22:08 Ja en skit sak. Jeg tenkte ikke så mye på det med en gang. Jeg tenkte dette kunne vi fiks enten med Norske myndigheter eller med ambur. Men så lett var det ikke . Jeg vil nok ta DNA test og så tar vi det derifra. I verstefall er jeg lurt men tror jo fortsatt at ungen er min.
Funnet ett offisielt godkjent testsenter av ambassaden til å teste dere?

Gjorde ett kjapt søk, og fant denne https://www.ptclabsthailand.com/en/ så sjekk med ambassaden hvilke de anbefaler.

Greit å bruke ett stedc u kan bruke resultatet ovenfor rette myndigheter istedenfor å måtte ta nye tester. Få resultatet verifisert både på Thai og engelsk.

Tror det går bare godt jeg, og ikke noen grunn til å ta bekymringene på forhånd. En har jo hørt mye underveis, men heldigvis så er det ikke så gale som alle skal ha det til, og synd om slike ting skal ødelegge forholdet til barnet og moren før man eventuelt er sikker.

Kos deg, det går bare godt
🌞
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#24

Ja da har jeg snakket med de fleste i hehe det Norske Byråkrati. Jeg startet med ambassaden i Bangkok,så snakket jeg med UDI- der ble jeg henvist til folkeregistret- Folkeregistret hadde jo ingeting med lover dem registrert bare. Folke registret henviste meg til Nav. Jeg sente en mail til UDI - fikk et svar men var et litt god mann økse svar. Så ringte jeg til nav i forrige uke. Der var jeg å snakket med 4 damer- den siste sa det var noe famile etat . I dag fikk jeg telefon fra nav. Men var ute en tur så jeg måtte ringe til nav . Da var en ny runde å snakke med 4 forskjellige damer- jeg brukte vel 2 timer med venting og snakkke . Så omsider kom jeg fram til ei som gave en del svar. Og endelig ringte en mann fra Nav og fortalte meg hvordan dette skulle gjøres. Dama mi må skrive at hun godtar endring av farskapet i fødselsatteste, det som står som far på fødselsattesten må godkjenne dette. Og så fyller vi ut et endringssskjema av farsskapet. Så blir jeg innkalt til DNA test. Og ho og ungen blir innkalt til DNA attest på ambassaden. Muligens er det litt feil i rekkefølge - men skal legge ut det rette senere. Så da får jeg bare sats på at jeg er faren da- jeg tror jo fortsatt det da. :D
You Never walk Alone :D
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#25

Lykke til :-)
Du blir neppe arbeidsledig første par måneder.
Lurer på om registreringsprosessen er like omfattende for familier "uten tidligere tilknytning til kongeriket norge " :-)
Man må i sannhet være rimelig ressursrik for gi seg i kast med byråkratiet.
Man kan undres på "hvem som er til stede for hvem" :-)
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#26

Ja man må jo ha litt kunnskap og evne til å spørre for å nøste opp i ting. saken var egentlig enkelt i utgangspunktet- men denne fødselsattesten skapte krøll. Jeg lovte å skrive om framgangsmåten for at nav kan starte en farskapssak.


1) En skriftlig henvendelse fra mor der hun oppgir meg som far, og ber om farskapet fastsettes i Norge. Henvendelse må være signert av mor og vedlagt kopi av gyldig ID med bilde, Fulstendig kontakt opplysnonger til Mor og barn
2) Kopi av offentlige godkjente dokumentasjon på mors sivil status ved barnets fødsel( en versjon må være oversatt til Norsk eller engelsk)
3) kopi av legalisert fødselsattest for barnet- en versjon må være oversatt til Norsk eller engelsk
4) opplysning om farskap er fastsatt i Utlandet
kopi av dokumentasjo som sendes til oss skal være stemplet rett kopi. Dersom mor skal møte ved norsk utenriksstasjon kan hun ta med med orginal..
dokumentasjon og opplysninger sendes pr post til Nav familie og pensjonsytelser. ......bergen

Deretter må det fattes et endringsvedtak. Når dem har motatt all nødvendig dokumentasjon vil jeg bli innkalt for å erklære farskap for barnet.
Erkæring oversendes deretter til Norsk utenriksstasjon i mors hjemland ,for å innhente godkjenning fra mor og barnets juridisk far. Dersom både mor og juridisk far godkjenner din erklæring ,vil vi be om Dna prøve av meg og barnet, Hvis DNA analysen utpeker meg som far til barnet vil dem fatte vedtak om endring av farskap og oversende dette til folkeregistret for registrering av farskapet.

Hvis det ikke er mulig å innhente godkjenning fra barnets juridiske far, må farskapet evt endres ved dom fra tingretten

jeg fikk dette fra NAV Familie og pensjonsytelser farskap. :D
You Never walk Alone :D
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#27

Lykke til.
Får håpe denne tråden ikke blir like lang som valutakursoversiktene til arild h :-)
Men interessant følge med på, du synes skaffet deg god kontroll på prosedyrene :-)
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»