Reise til Filippinene som uvaksinert

Svar
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Da har jeg gjenomført "hjemkomsten" til Cebu, Filippinene, og tenkte å skrive noen linjer for de som måtte være i samme situasjon som meg.

I midten av februar 2022 åpnet Filippinene grensene kun for utlendinger vaksinert mot SARS-Cov19. Vi som av forskjellige grunner ikke har tatt disse har enn så lenge offisielt ikke fått komme inn i Filippinene.

Men 30. mai kom det et nytt regelsett som viste seg å ha et smutthull, samt at Guvernør Garcia på Cebu hadde laget egne regler for ankomst på Cebu. Etter mange timer research og lesing av andre uvaksinertes erfaringer bestemte jeg meg for å prøve å komme inn.

De som fikk trøbbel med reisen ble som regel stanset ved innsjekk i utreiselandet sitt. Og det stedet som virketbmest "liberalt" var Bangkok. Så valget ble å reise tilbake til Thailand for en stund til jeg følte meg noenlunde sikker på å kunne reise videre til Cebu.

Var også i kontakt med Mactan Airport dom bekreftet at jeg kunne reise dit så lenge jeg overholdt protokollen de hadde.

Kjap oppsummert:
- RT-PCR test gjenomført innen 48 timer av avreise (jeg ordnet også fit-to-fly. Ordnet ved Bangkok Hospital i Hua Hin. 3500 baht + 1200 baht.
- Booking av godkjent karantenehotell for 5 døgn, med sjåfør.
- One Health Pass fylt ut. Man får IKKE barcode på epost. Viktig å ta screengrab av denne etter utfylling. Veldig enkelt nå, tok ca 5 minutter. Trenger ikke laste opp noen dokumenter.
- jeg printet også ut Singapore Airlines sin Travel Advisory som viste spesifikt at jeg kunne ankomme Cebu, og hvilke krav jeg måtte oppfylle.

Singapore Airlines ble nevnt av flere som et bra selskap å reise med.

Tur-retur billett kostet ca 8000 kr fra Bangkok til Cebu via Singapore. Karantenehotellet var ca 2200 kr og betales ved ankomst. Får servert frokost/lunsj/middag på døren inkludert.

Innsjekken i Bangkok gikk relativt greit. Forklarte at jeg skulle gjenomgå karantene pga uvaksinert. Han sjekket litt et par minutter, og kikket over dokumentene jeg hadde med. Alt var ok og jeg fikk boardingkort til Cebu med tejsten "API ok". Dette stod ikke på boardingkortet til Singapore.

Ved gaten var det ikke spørsmål om annet enn boardingkort og pass.

Transit i Singapore var litt slitsom pga ca 10-11 timer venting på flyet til Cebu. Siden jeg var usikker på om jeg i det hele tatt kom meg så langt hadde jeg ikke booket hotell i transit området. Og det var selvsagt fullt når jeg var innom og spurte. Så da ble det en rubde rundt og sjekket Lounger. Fant en jeg kunne betale meg inn. 6 timer + dusj for ca 1200 kr. Hotellrom var nærmere 2500 kr. Så jeg fant en stol å slumre i der, samt mat og dusj.

Flyet videre til Cebu gikk kl 10.15, men var ca 1 time forsinket avgang pga ny sikkerhets kontroll ved gaten. Heller ikke her var det spørsmål om annet enn boardingkort og pass.

Var mentalt forberedt på å måtte krangle både ved innsjekk og boarding på gate.

Fløy med Scoot (underselskap av Singapore Airlines) etappen Singapore til Cebu. Var helt ok, men sparsommelig utstyrt fly. Var åpenbart dimensjonert for asiater. Så vidt jeg fikk ned spisebrettet, og toalettet var det minste/trangeste jeg noensinne har opplevd på et fly. Store folk på 1.90+ og/eller 120 kg+ kan bare glemme å bruke de.

Ved ankomst Cebu var jeg veldig spent på hva som ventet meg. Spurte med en gang hvor jeg skulle henvende meg som uvaksinert. Fikk en helt utrolig service av hyggelige blide folk og ble geleidet forbi køen :D Var rett og slett en VIP opplevelse. Ble geleidet fra punkt til punkt helt til jeg var i bilen til hotellet. Bare positive ting å si om det. Men husk å fylle ut ankomst kortet før passkontrollen :lol: kostet meg noen minutter der.

RT- PCR testen på flyplassen var skånsom og godt utført. Ny test dag 5 på hotellet. Svar på begge prøver dag 6 før kl 12 når man sjekkes ut.

Så nå ligger jeg på hotellrommet og venter på friheten igjen :D

Skal bli fantastisk godt å gjenforenes med dama etter 2,5 år. Regner med å gifte oss innen 1 måned.

Peace out!
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Litt oppfølging. Fikk testsvarene tidlig på morgenen den 30. og begge var negative. Så da var jeg fri :D ble hentet av dama og mor/far ca kl 11. Det var virkelig et høydepunkt! Ventet lenge på det.

Så nå bor vi i det nybygde huset i fjellheimen vest for Carcar City. Internet her fungerer helt fint men litt ustadig når det er ruskevær pga internett via antenne.

I dag var vi i Cebu og handlet bil. Ble en 2018 modell svart Mitsubishi Montero Sport 4x4 med 42k km på telleren. Kostet 1.235.000 pesos inkl alt. Så rett over 220.000 kr. Velholdt og fin bil. Luktsjekket og kikket grundig over så det var ikke noen flom-bil eller gjenoppbygd vrak.

Dama har bestilt sin CENOMAR så giftemålet kan påstartes om 1-2 uker. Må ha kurs først :D Jeg må også ordne visa extension kommende fredag, samme dag vi henter bilen.

Så langt har jeg det som plommen i egget :lol:
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Generelt»