Bolig i Norge

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#1

Jeg har bygd liten 1 roms i tilknytning til huset vårt med fint nytt bad og privat inngang. Lurte på å leie den ut på airbnb, men tanken har slått meg om å heller leie den ut til en nordmann eller kvinne som bor i både Thailand og Norge, men ønsker og selge eller har solgt boligen sin i Norge. Da kan det være vedkommende trenger å leie en 18m2 hybel med kjøkken og bad. Varmtvann og gulvvarme inkludert i nøktern leie. Her kan du ha adressen din, du kan ha din norske bil som jeg kan holde med strøm og skifte dekk på. Vi er en thai-norsk familie som bor i en liten bygd 21km fra Oslo-s. Stabile mennesker i fast jobb. Her er det fred og ro å få, turmuligheter og relativt lett å komme seg til Oslo kollektivt.
Ta kontakt på pm hvis dette kan være av interesse
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#2

Fordi dette er et forum etter god gammeldags oppbygging og vi får være anonyme er det selvfølgelig greit for meg om noen ønsker å kommentere i tråden.
Har bygget en hybel og en leilighet i det nye tilbygget mitt. Er jeg helt på jordet når jeg mener at det kan være et marked for denne typen utleiforhld? Jeg har flere venner som reiser frem og tilbake , og har tenkt at noen av de som har god bolig i Thaland vel måtte være tjent med å heller leie noe rimelig i Norge?
goodwill
Innlegg: 10
Registrert: 22 okt 2017, 23:22

#3

Neida, du er ikke helt på jordet. Jeg tror det finnes noen som vil frigjøre seg fra store byrder i Norge i den tiden de bor i Thailand i ulike perioder.
Ser for meg de som bor 6/6 f.eks. eller mindre. Men det er bare å teste det ut med annonser, Facebook, Thailandstidende eller annet.
Kjenner nå et eldre ektepar som nettopp giftet seg og flytter til Thailand, men ville ha adresse og et bosted i Norge i tilfelle sykdom eller annet. Han ordnet seg med sin søster. Du må bare teste ut, så ser du hva som skjer.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#4

Ja vet det er er mange som har adresse hos familie og venner, men da har de ikke noe sted når de kommer hjem. Må være folk som har lyst til og behov for å tilbringe det halvåret som er nødvendig i Norge for å beholde de norske godene og pliktene. Men det krever sterk økonomi og kunne stå med to boliger selvfølgelig.
Har prøvd en annonse på FB, men den ble som forventet fort torpedert av usaklige kommentarer. Får koste på meg en annonse på Thailand tidene hos Dag Ekeberg, men det koster mye der. Håper på å få napp her.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

jern45 skrev: 08 jun 2022, 05:59 Ja vet det er er mange som har adresse hos familie og venner, men da har de ikke noe sted når de kommer hjem. Må være folk som har lyst til og behov for å tilbringe det halvåret som er nødvendig i Norge for å beholde de norske godene og pliktene. Men det krever sterk økonomi og kunne stå med to boliger selvfølgelig.
Har prøvd en annonse på FB, men den ble som forventet fort torpedert av usaklige kommentarer. Får koste på meg en annonse på Thailand tidene hos Dag Ekeberg, men det koster mye der. Håper på å få napp her.
Jeg kunne ikke holde leilighet da det var i borettslag..Jeg kunne gjort det..men det ville stått tomt i 1 år..det gir ingen mening og da måtte jeg ha noen til å se over regelmessig....og det å leie ut er ekstremt farlig. Leieboerne har ekstreme rettigheter som er umulig å gjøre noe med..

hvis det står tomt lenge så forfaller det jævlig raskt..hvis man sitter på hus..

Solgte like godt hele dritten og kjøpte gull ;)
Olav Seglem
Innlegg: 669
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#6

Worst case er det ikke problem å kunne kjøpe noe nytt i norge -såfremt kapitalen i en eller annen form fremdeles er intakt da :-)
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

Olav Seglem skrev: 09 jun 2022, 17:49 Worst case er det ikke problem å kunne kjøpe noe nytt i norge -såfremt kapitalen i en eller annen form fremdeles er intakt da :-)
Med 5 rentehevninger i sikte så må det gå ned..Jeg leser at så mange som 1 million nordmenn vil få store problemer ved rentehevninger..og det er ingen som har spart opp for dårlige tider..

Uansett.--jeg tenker å flytte mot Russland etterhvert uansett..Jeg tenkte kanskje Kypros eller no...Men jeg har tenkt på Odessa lenge..veldig greit sted..der er det fint.....og prisene kommer til eksplodere i russerområdene..Tenker faktisk på Sochi også....Europa er på vei ned..kanskje noen land overrasker..men med ekstreme pengetrykkinger innad i EU så tror jeg neppe det..EU gikk i minus for å sende penger til europas mest korrupte land, Ukraina :lol: Det går ikke ann å trykke seg ut av kriser og det er det eneste EU klarer om dagen..samt USA..
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#8

Det ble utleie på Airbnb så lenge. Ikke så stor pågang, men ei fra Italia leier der nå en drøy uke. Å
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

Kolami skrev: 12 jun 2022, 15:27 Med 5 rentehevninger i sikte så må det gå ned..Jeg leser at så mange som 1 million nordmenn vil få store problemer ved rentehevninger..og det er ingen som har spart opp for dårlige tider..

Uansett.--jeg tenker å flytte mot Russland etterhvert uansett..Jeg tenkte kanskje Kypros eller no...Men jeg har tenkt på Odessa lenge..veldig greit sted..der er det fint.....og prisene kommer til eksplodere i russerområdene..Tenker faktisk på Sochi også....Europa er på vei ned..kanskje noen land overrasker..men med ekstreme pengetrykkinger innad i EU så tror jeg neppe det..EU gikk i minus for å sende penger til europas mest korrupte land, Ukraina :lol: Det går ikke ann å trykke seg ut av kriser og det er det eneste EU klarer om dagen..samt USA..
IMF var nylig ute og sa at det er den værste økonomiske nedgangen siden 1940...hvis Norge ikke hadde vært så rotfestet i det vestlige kollektivet tror jeg ett samarbeid mer mot øst ville gagnet Norge ekstremt..

Fordi, det har vært en ekstrem velstandsoverføring fra vest til øst..og EU..herregud..alle land er i økonomisk uføre og levestandarden har falt kraftig..og være blir det fremover..

vi så at sanksjonene mot Russland slo direkte tilbake...

Dessuten mangler vesten sådan ledere--se på vestlige ledere idag..de er håpløst dårlige...

også Norge da...ingen gode politikere i sikte..kun karrierepolitikere som ikke klarer så veldig mye..

Renta ja..en av grunnene til jeg solgte leiligheten var fordi jeg trodde renten skulle bli satt opp i 2018..og at boligprisene vil synke..de kommer nok til å synke fremover...det blir dyrere boligskatt i kommunene osv...så å holde bolig blir ikke billig..store boliger vil kreve høye energipriser etc..så her går kostnadene unna..

Ergo har jeg mye gull og satser på at prisen på gull går opp og boligprisene går ned..jeg håper ;)
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#10

jern45 skrev: 29 jun 2022, 15:13 Det ble utleie på Airbnb så lenge. Ikke så stor pågang, men ei fra Italia leier der nå en drøy uke. Å
å skal vi leie den ut for 2. gang på airbnb. Første uke var det en Italiensk dame med en 4åring som leide. Det var stor stas for ungene våre på 5,7,12 å få et nytt barn i hus å leke med. Språkbarrieren er ikke så farlig for de minste, de finner ut av det på forskjellig vis. Mora er en 35 år gammel dame fra Vinecia som arbeider som tatovør. Ho hadde naturligvis den synlige delen av kroppen dekket av tatoveringer i mange farger. Hadde lyst til å kikke nærmere på bildene, men det er ikke høflig å glane, speisielt ikke på andre damer. Om noen dager kommer en norsk dame med et barn og en hund. De blir i 4 netter, frem til dagen vi selv reiser på ferie. Vi kjører til nordtyskland der vi har tenkt til å slå opp stoteltet på en starndcamping og kose oss en uke eller så. Google om det er noen thairesturanter i nærheten gjør vi alltid på ferie. Så finner vi en asiatisk matforetning der kona finner det ho trenger til å diske opp med deilige thailønsjer til oss. Mange titter mot telte vårt når kona steker,griller og koker ingredienser til smaksfulle lønsjer fulle av smak og lukt. Det er en viktig del av feriekosen. Vi andre tar alle de andre oppgavene uten å klage hvis vi vet vi får lønsj av Wandee fra en liten landsby nær Surin.
Svar

Gå tilbake til «Bolig»