Thailands økonomi,

Svar
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

jeg fikk en oppdatering
fra en venn som kan thailand:

Hei - det er nok underskuddet på betalingsbalansen som er hovedårsaken. Thailand har tradisjonelt hatt et høyt overskudd på betalingsbalansen overfor utlandet. Dette skyldes en kombinasjon av turister som har kommet inn med utenlandsk valuta og oppgjør fra eksport. Dermed svekkes valutaen. Dollaren, som bahten delvis er knyttet til, er på det sterkeste siden juli 2020. Eksporten økte med 16,2% i første halvår. Vi så også at importen økte med 28,7 prosent og overskuddet på handelsbalansen ble rundt 2,5 mrd. USD. Ikke all verden.

I tillegg er økonomien svak. ADB, Verdensbanken og internasjonale finansinstitusjoner tror det vil ta tid før den thailandske økonomien får en brukbar vekst. Dette er en økonomi som er veldig avhengig av reiseliv (rundt 20% av verdiskapningen/BNP) og eksport. Det at antall turister har falt fra 40 millioner i 2019 til et par-tre hundre tusen i år merkes.

I tillegg er det høy gjeld i husholdningene (rundt 90% av BNP) og statens gjeld har også økt under pandemien. Kan også legge til at BNP fortsatt er fem prosent lavere enn før pandemien. Forventningene hos forbrukere er den svakeste den noensinne har vært, så jeg fra augustmålingen. Heller ikke kupp, flom eller protester har sendt denne så lavt. Litt mer optimisme å spore i næringslivet.

Det sagt - det kan snu raskt. Det har vi sett tidligere i Thailand. At det er alvorlig er det ingen tvil om. Sentralbanken og finansdepartementet har imidlertid dyktige folk og de har håndtert situasjonen bedre enn fryktet. Sentralbanken hadde rentemøte nylig og rørte ikke renten
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

Jeg følger ikke så mye med lenger annet at thaiøkonomien kommer til å være elendig i mange år fremover....I Bangkok Post går det sport i å skrive de meste utrolige utsiktene for thaiøkonomien... :roll:
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#3

finansdepartementet kan like godt oversettes med finansieringsdepartementet.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»