Inspirasjonstråden!

Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#181

Håper det er lov til å skøye litt her :roll:

Husker for en god del år tilbake,

For å få meg til å springe måtte jeg ha en fotball foran, meg eller noen jenter eller politiet i helene :lol:

Det var en som nevnte at å engasjere meg for å få jobben fortere gjort, er like fornuftig som å engasjere 9 mann til å besvangre 1 kvinne, i håp om at svangerskapet bare skal vare en måned :lol:
Livet mitt er en dans på nevroser :D
torbus

#182

Phay skrev: 14 jan 2021, 11:24 @torbus

Du går den gale veien, det er nå i denne aldergruppen alle burde begynne å forberede seg på å bli eldre, med mer vekttrening og mindre anerob trening. Men det har jo noe med lystbetont trening også, og muskelhukommelsen vil være der når du eventuelt begynner igjen senere.

Alt du har gjort av trening siden ung, vil du ha nytte av når du blir eldre og begynner å ta fatt på trening med ny giv.
Jeg vet. Det er nå jeg jeg burde begynne å synes vekter er gøy, men det var mest gøy da jeg hadde mål om å bli stor og sterk. Da det ikke lenger var et mål ble det halvhjertet.

Det å forberede seg på å bli eldre er mye mer fornuftig, dog, men utrolig kjedelig. :)

Men jeg er ganske sikker på at motivasjonen kommer dersom alderen begynner å tære på, og da vet jeg i hvert fall hva som må til.

Når det gjelder mange pushups har jeg aldri trent den slags mengder (med unntak for situps), men senteret jeg ikke lenger er medlem på hadde diverse utfordringer i appen sin. En av dem var å ta 100 pushups på 30 dager ved å følge et program. Nå har jeg ikke lenger tilgang til programmet, men hvis jeg gjør det til en vane å ta maks pushups noen ganger i uka framover, tror jeg det bør være mulig. Årsaken til det målet er egentlig en skade jeg trolig må slite med til evig tid, men grunnet den er sterk kjernemuskulatur viktig.
torbus

#183

Pendla til Oslo noen dager denne uka, og hadde jeg bodd der ville jeg aldri orket vintersykling. Rundt meg er det hvite fortau og hvite småveier, så det er ikke noe problem å komme seg opp i marka, men så fort jeg kommer til Oslo-grensa er det et salthelvete uten like. Bare noen få km på sykkelveiene fra Lysaker og inn til sentrum, er nok til at det ville vært umulig (eller i hvert med mye jobb med slitasjedeler som må skiftes hyppig) å sykle til jobb uten muligheten til umiddelbar spyling av sykkelen og varm oppbevaring. Jeg har heldigvis begge deler, men dette hadde jeg aldri giddet på daglig basis. I ca. 2,5 mil har jeg flotte forhold, men de siste 5 kilometerne ødelegger moroa.

Jeg liker byrådets sykkelsatsing. Sykkelveiene er gode og fraværet av biler gjør det enkelt å sykle i Oslo hele året. Men her virker det som om de i stedet for å be syklister sette på vinterdekk, prøver å gjøre veiene bare hele året. Litt rart, da selv bysyklene er utstyrt med pigger i år, noe som sikkert har koster masse penger, men det virker meningsløst når det uansett ikke er snø eller is på annet enn spesielt kalde dager.

I går var det 12 kuldegrader da jeg syklet hjem. Først da hadde saltet fryst.

Skal man opp på brøyta markaveier på sykkel trenger man altså bil for å komme seg opp. Det gjør det komplisert på fine lørdager som i dag, med masse folk, fulle parkeringsplasser og mye kø.
torbus

#184

Ser fra bilder i sosiale medier at det er trøkk i det meste av marker og utfartsområde her også i helgene, så det beste er nok å komme seg ut på hverdagene, dersom man har muligheten til det.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#185

[mention]SomLao[/mention]

Jeg svarer på kommentaren din her istedenfor i flytråden. Det var mer ett eksempel på bagasje kapasitet for oss på forskjellige flyselskaper og deres klasser. Det er jo mange av oss som har med kofferter fulle av ting, tang og mat fra Norge, spesielt om man har med fruen også :D

Men når covid startet, så forsto jeg tidlig at man kunne bli isolerte og jeg bestemte meg for å kjøpe en ro maskin, men det var ikke så lett å finne en god nok i forhold til pris her i Thailand, så derfor bestilte jeg den i Norge. Tror den kostet 12 500,- på det tidspunktet mot 64 000,- som den rimeligste jeg kunne få her i Thailand.

Grunnen til romaskin var at den trener store deler av kroppen og kan vedlikeholde muskelaturen du har opparbeidet deg, og da jeg ikke hadde noen planer om å bygge noe gym som jeg til slutt gjorde, så var det en god løsning på det tidspunktet. Men jeg har jo nå ett fullt ut funksjonelt gym med vekter og maskiner her på bruket med tredemølle, sandsekk og bokseball. [mention]Arild Holtet[/mention] har sikkert hatt en stor påvirkning der, som gjorde at avgjørelsene kom raskt og effektivt tidlig i byggefasen. Nå venter jeg på siste maskinen legcurl og leg extension.

Mine favoritt øvelser uten vekter, er jo å svømme, padle, ro, toppturer, gå i terreng og gå trapper som jeg gjorde i blokka i Hua Hin. Men når det er så varmt at blodet koker pga varmen, så er det en fin erstatning å sitte inne i aircon temperert luft og ro mens man ser en serie eller to eller hører på musikk

Romaskinen trener flest muskler
Bruker du romaskinen? Hvis ikke, så bør du sette i gang! Romaskinen er nemlig et av de mest effektive apparatene på treningssenteret, fordi alle musklene i kroppen blir brukt.


Hva er romaskinen?
Roing er fremragende trening for hele kroppen. Både bein, rumpe, kroppskjerne, rygg og armer får kjørt seg, mens kondisjonen skyter i været.

I romaskinen kan du trene både muskler og kondisjon, nesten som om du er på vannet – bortsett fra at du ikke blir utfordret på balansen.

I tillegg til at det er skikkelig effektiv styrke- og kondisjonstrening, er trening i romaskinen skånsomt for kroppen - hvis du har kontroll på teknikken. Har du ikke det, så risikerer du å få overbelastningsskader og treningen blir mindre effektiv.

Hva egner romaskinen seg til?
Romaskinen er spesielt bra til intervaller, siden hastigheten på ett sekund kan settes opp eller ned. Hvor tung treningen skal være, stiller du inn ved å endre den såkalte dragfaktoren.

På de fleste romaskiner gjøres det med et håndtak på siden av svinghjulet. Det kan godt forvirre litt, og mange setter en altfor høy belastning på romaskinen, noe som går ut over kondisjonsutbyttet.

Les mer her
https://aktivtrening.com/trening/pulstr ... st-muskler

https://www.concept2.com/indoor-rowers/ ... scles-used
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»