Reperbane i Prachuap Khiri Khan, hvor

JD6620
Innlegg: 73
Registrert: 21 okt 2017, 20:24

#11

janet skrev: 14 des 2017, 02:46 reperbane = produksjonssted for tauverk

hadde man i Hamburg, hadde/har man i Oslo, har man i Tønsberg
Man har vel reperbane mange steder i Norge hvor det har vært skipsbygging, den i Tønsberg ble grunnlagt på midten av 1700 tallet i forbindelse med seilskutene som hørte til i byen, fikk en oppsving i forbindelse med hvalfangsten først på 1900 tallet og har senere blitt kjøpt opp av utenlandske firmaer og produsert stål wire og ble først lagt ned i 2016 etter å ha eksistert i 220 år
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#12

I Prachuap Khiri Khan skal Seilfabrik Ullmann ha en reperbane, noen som har registrert skilt/hvor/hva hvem eller lignende?
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#13

I Petburi, en koselig by et par mil fra Hua Hin er det en reperban, eller en nesten identsisk med fløybanen i Bergen. Den tar deg opp til et pent tempel på en skal tippe 100 meter høy rygg med en fantastisk utsikt over det flate lanskapet rundt. Anbefales på det sterkeste. Forøvrig er det flere gode klokkebutikker i Petburi for de som liker det.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#14

Når jeg tenker meg om heter vel byen Petchaburi, men kalles Petburi
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#15

jern45 skrev: 10 jan 2018, 22:46 I Petburi, en koselig by et par mil fra Hua Hin er det en reperban, eller en nesten identsisk med fløybanen i Bergen. Den tar deg opp til et pent tempel på en skal tippe 100 meter høy rygg med en fantastisk utsikt over det flate lanskapet rundt. Anbefales på det sterkeste. Forøvrig er det flere gode klokkebutikker i Petburi for de som liker det.
Hei
Tysk er ikke et språk jeg behersker,men en taubane på tysk er jeg nesten helt sikker på at heter seilban eller noe i nærheten. Reperban er noe helt annet.
Dette kan sikkert de som har skoler og greier bekrefte. Sikkert noen her inne som lærte seg tysk på gymnaset. Eller har vært ute i verden å reist.
Mvh
Thaivenlig
Innlegg: 33
Registrert: 24 okt 2017, 12:02

#16

Nå skulle det vel være tilstrekkelig svart at det er en produksjons plass for tauverk. Tar jeg ikke mye feil så ble det produsert en del hampetau også.
Men om tauet kunne røykes vites ikke.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#17

Thaivenlig skrev: 24 jun 2018, 13:21 Nå skulle det vel være tilstrekkelig svart at det er en produksjons plass for tauverk. Tar jeg ikke mye feil så ble det produsert en del hampetau også.
Men om tauet kunne røykes vites ikke.
i sin tid be det produsert mye tau med hamp,
i Asker (ved Vollen) har man i hvert fall 2 veinavn som henspeiler på dette, Hampengen (det andre har jeg klemt)

Vollen har alltid (par hundre år?) vært et maritimt orientert sted,
båt byggeri, slipp, verksteder etc etc, kanskje også en bane der de slo rep av hamp
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»