wiking skrev: ↑21 jun 2021, 14:00
denne linken forklarer litt bedre forskjellen mellom relativ risk reduksjon og absulut risk reduksjon. Vaksine produsentene sier jo at at vaksinen er 95 prosent effektiv som er den relative risk reuksjonen mens den absulute risk reduksjon er på under 1 prosent. Absulut rsik reduksjon finne slik. Absulut rsik reduksjon i plasobo gruppen- -absolut risk i controll gruppen vaksine gruppen. I plasobo gruppen var det 162 personer som ble påvist syk . Og 162 av 22000 er 0.74 prosent. i vaksine gruppen var det 8 som ble syk altså 8 av 22000 gir 0.04 prosent. Dermed får vi at den absolute risk reduksjonen vil bli 0.74- 0.04 = 0.7 prosent
https://stuartbramhall.wordpress.com/20 ... that-mean/
Ja jeg ser den , og er vel nogenlunde hva jeg har ville få frem om betydningen av disse testresultater. Når jeg har skrevet om hvor få som er smittet av de som deltar. Likefult så vil nå smitten spre seg mere uten vaksine , og det viser seg at det kan gå fort.
Høje snakker om bevis for tiltak osv. WHO svarer vel igrunn på slikt med henvisning til erfaring,fra,andre epedemier. At det ser en nå på epikurvene. Det var for noen dager siden om Ebola som var utryddet et sted til. I Norske medier ble det fremstilt som ved hjelp av vaksine.
I pressekonferansen til WHO ble det presisert at sucsessen var kombinasjonen vaksine og tiltakene.
Nå åpner vi. Maske droppes og det,skrives om Danmark. De fant nok ingen flere å henvise til Kikket litt på de andre land. Der er maska på enda.for det meste.
Spania slipper tiltak opp suksessivt med vaksinemål. Nå ca 50%så maskepåbud overalt utendørs fjernes. Men innendørs sentre og slikt beholdes over hele landet , smitte eller ei frem til 70 %blir vaksinert, Italia det samme.igrunn selv om de opphever utendørs lokalt etterhvert som smitten synker hvor 2 meter kan holdes.
England se screnshot. Jeg synes det er merkelig at vi som ingen erfaring har, ikke kan lytte men må lære selv.
Mange Europeiske land har nå vært kolinimakter med land som har opplevd mange epedemier , og således kanskje har en og annen erfaring i sekken.
Vi var gode på å slå ned første bølge. Dengang var smitten ikke mye spredt. 2 bølge og vi falt ned til midt på treet mellom verdens gjenomsnitt og toppen. Nå gjenom 3dje bølge under verdens gjenomsnitt med smitte pr million innbyggere.Mens bilde blandt den jevne Nordmann er at vi er kjempegode på smittevern. Og har verdens strengeste systemer og har lave tall.
Under første bølge,startet vi vår teststrategi, virus først og vi etter med testutstyr. På sidelinja sto WHO hele tiden og sa det måtte,testes sammen med titak.
Nå har de i snart et halvt år sagt at vaksine alene ikke løser problemet. Men må brukes sammen med titak og i Norge lytter vi like lite
Så en får bare vente å se.
Vi har vist mere, smittsomme varianter i vesten , mens Kinesere og,Russere vistnok har dårligere vaksiner.

eller er det bare media?
Nå snakkes,det om å oppheve meteren her også. Mange land fremdeles 2 meter, og endel 1,5
https://www.gov.uk/government/publicati ... permarkets