Innskanning av bilder

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Melding fra moderator tdr

Splittet innlegg

Splittet ut dette i et nytt emne da det kunne være greiere å ta i en egen tråd enn "Hva gjør du"-tråden.

Geir Rasch skrev: 16 apr 2021, 07:11 Har mange ganger tenkt på å skaffe meg en scanner for å digitalisere negativer. Hvilken har du anskaffet? Vil du anbefale den, og hva koster en slik?

Jeg kom over en "brukt" Epson Perfection V550 Photo som jeg kun betalte kr 600,- for. Den var plukket ut av esken den kom i, tilkoblet, testet og siden stått i ro.

Modellen er utgått, så litt vanskelig finne eksakte priser. Har sett priser fra rundt 200 GBP og opp til nærmere 600 GBP, så jeg antar at opprinnelig pris har vært nærmere det siste tallet.


Epson Perfection V550 Photo (Bilder fra Epson)
Epson Perfection V550 Photo (Bilder fra Epson)

Epson Perfection V550 Photo - åpen (Bilder fra Epson)
Epson Perfection V550 Photo - åpen (Bilder fra Epson)


Fant ut etter at jeg kjøpte denne at det er mulig å laste ned scannerprogramvaren Silverfast 8 og denne er veldig mye bedre enn Epson sin egen programvare.

Scanneren i seg selv leveres med rammer for negativ og Dias. Når jeg scanner disse er det egen bakbelysning slik at det blir mere korrekte resultat. Skanneren har med rette programvare også mulighet til infrarød skanning for å eliminere støv fra innskannede kilder. Dette virker kun på fargebilder. Det vil uansett være en stor fordel med best mulig rengjorte negativ/dias før skanning.

Resultater: er veldig fornøyd med innskannede negativer/dias, men jeg ser at jeg har en vei å gå med tanke på effektiv og god rengjøring. Det er en læreprosess i seg selv.

Noen dias er i plastrammer med glass foran og bak selve filmen og er lettere å rengjøre. Det kan allikevel ha kommet støv på innsiden.
Andre dias er igjen i papprammer og dermed vanskelig å rengjøre da man må unngå fukt. I tillegg ser jeg at det lett løsner papirfibre i kanten når jeg jobber med disse.

Skanneprosessen i seg selv går relativt raskt når man har funnet ut hvilke innstillinger man ønsker for den bestemte skanningen. Programvaren identifiserer i hovedsak enkeltbildene selv.

Epson V550 leverer også gode scanninger av papirbilder og jeg må si meg veldig fornøyd med noen av mine scanninger så langt.

Bildefilene har jeg lagret i formatet TIFF for å ha best mulig filer for etterarbeide som gjøres i Adobe Lightroom eller Photoshop.

Hvorfor bruke TIFF?

Jeg startet med en enklere skanner som også har innsats for skanning av eldre negativ i større format, men denne har ikke bakbelysning og jeg ser stor forskjell på resultat mellom "nye" V550 og V370 som er den enklere modellen.


Epson Perfection V370 Photo (Bilder fra Epson)
Epson Perfection V370 Photo (Bilder fra Epson)


Epson V550 opplever jeg som en mye bedre scanner på alle områder; raskere, mere detaljert, IR-scanning mm. Den har også mulig for å scanne 2 rader med 35 mm negativ samtidig som gjør at jobben går fortere med tanke på det også.

Som en scanner til hjemmebruk kan jeg absolutt anbefale Epson V550. Etter som det jeg har funnet ut er V550 erstattet av Epson Perfection V600 Photo som jeg finner priser fra kr 2995,- hos steder som har denne på lager ved søk på Prisguiden.

Det finnes mye gode videoer med tips om scanning på Epson scannere på YouTube og de fleste konkluderer med av V550 er verdt pengene.

Andre merker har nok også gode alternativer som kan erstatte Epson, men det ser ut som at Epson er blant de som virkelig leverer.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#2

Jeg har scanner og printer fra epson, ecotank utgaven. Absolutt å anbefale.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Her også skriver fra Epson; en EPSON STYLUS PHOTO R3000 som skriver ut opp til A3+ størrelse.

EPSON STYLUS PHOTO R3000 (bilde fra Epson)
EPSON STYLUS PHOTO R3000 (bilde fra Epson)


Denne bruker jeg til utskrift av bilder. En skriver som kan gi fantastiske resultat. Men, den har også noen ulemper; en av de største er om man ikke skriver ut jevnlig så kan dysene gå tette eller det legger seg rester av blekk/papir som gjør at man får striper på utskriftene. Dette er for såvidt ikke noe som er spesielt for Epson sine blekkskrivere. Alle blekkskrivere bør brukes jevnlig for å unngå dette.

En annen ting meg å skrive ut bilder selv er kostnaden. For mange kan det være greiere å bruke en leverandør av bilder for dette. Kostnaden per side med papir og blekk er en ting. Kostnad når man inkluderer skriver er noe annet. Man kan sende mange bilder til print i større format før man har hentet inn kostnaden med eget utstyr, og så slipper man å tenke på om noe er gått tett. Selv var jeg så heldig at jeg fikk Epson-skriveren gratis.

Når man sender bilder til utskrift hos profesjonelle er det mange kan være misfornøyde med resultatet. Grunnen er det du skjer på skjermen. De fleste av oss har for mye lys på skjermene våre og dermed blir print for mørke. Jeg har selv gjort den tabben.

Eneste løsning for bedre resultat er kalibrerte skjermer og jeg har selv lånt en SpyderX fra en kamerat som driver innen print og reklame. De som driver profesjonelt med dette har som rutine at de jevnlig kalibrerer skjermene. Dette gjøres ved at det opprettes fargeprofiler som er tilpasset skjermen din. Man kan da velge bruke kalibrert profil når man skal ha maksimalt ut av bilder til print, men til daglig bruke en annen profil med mer lys for normalt bruk.

Med rette kalibreringsutstyr kan man også kalibrere skriverens fargeprofil slik at det du ser på papir er likt det du ser på skjermen din.

Gode utskrifter er en vitenskap i seg selv og en blekkskriver krever kontinuerlig vedlikehold for best mulig kvalitet. Derfor har jeg også (heldigvis) en 2-sidig laserskriver til hverdagsutskriftene. Den bare virker :geek:
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#4

tdr skrev: 17 apr 2021, 10:04
Gode utskrifter er en vitenskap i seg selv og en blekkskriver krever kontinuerlig vedlikehold for best mulig kvalitet. Derfor har jeg også (heldigvis) en 2-sidig laserskriver til hverdagsutskriftene. Den bare virker :geek:
Nettopp derfor har også jeg valgt vekk blekkskrivere. Har nå en Fuji Xerox DocuPrint CM215 fw. Litt stor, men gir gode utskrifter.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#5

Fant Epson Perfection V370 på Lazada til 10.100 Bath. Fant og Epson Perfection Photo V600 yil 11.900 Bath. Blir vel V600 da om det skulle bli kjøp.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Geir Rasch skrev: 18 apr 2021, 08:50 Fant Epson Perfection V370 på Lazada til 10.100 Bath. Fant og Epson Perfection Photo V600 yil 11.900 Bath. Blir vel V600 da om det skulle bli kjøp.
V600 vil være det klare valget. Ser ut som erstatteren for V550 som jeg har. Er jo relativt liten prisforskjell også.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#7

tdr skrev: 18 apr 2021, 10:06 V600 vil være det klare valget. Ser ut som erstatteren for V550 som jeg har. Er jo relativt liten prisforskjell også.
Enig i det. Registrerer at prisen er høyere her enn i Norge. Du fant pris på 2.995, konvertert thaipris er ca 3.250 med dagens kurs. Jeg har bare en perm med negativer, så det er en forholdsmessig dyr investering for så lite. Må nok tenke litt på dette.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#8

Geir Rasch skrev: 19 apr 2021, 07:25 Enig i det. Registrerer at prisen er høyere her enn i Norge. Du fant pris på 2.995, konvertert thaipris er ca 3.250 med dagens kurs. Jeg har bare en perm med negativer, så det er en forholdsmessig dyr investering for så lite. Må nok tenke litt på dette.
Det du kan forsøke er å finne ut om det er noen som kan gjøre skanningen for deg.

En kamerat av meg som er fotograf har tidligere sett på noen som utførte slike tjenester i Latvia. Han så for seg alt for mye jobb med å gjøre dette selv. Han sitter på titalls tusen av negativer. Skanningen hadde en veldig lav pris som han mente han lett kunne leve med. Foreløpig ble dette dog utsatt grunnet boligkjøp med oppussing.

Jeg vil anta det finnes noen i Thailand som gjør slike tjenester til gode priser.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

Dessverre finner man ikke det beste til en rimelig pris i thailand...mye elektronikk er andrevalget fordi 1stevalget finnes ikke..sånn har det vært med mye annet opp igjennom årene i Thailand..
Svar

Gå tilbake til «Fotografering»