Skattemeldingen for 2020

ha96
Innlegg: 66
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#11

Geir Rasch skrev: 01 apr 2021, 09:43 Dette bankstyret provoserer meg. DnB ber meg fylle ut skjema for personer som er skattemessig utflyttet fra Norge. Jeg skriver til banken at jeg er IKKE skattemessig utflyttet. Jeg skriver at jeg bor i Thailand og skatter ordinært til Norge, men følger skatteavtalen mellom Norge og Thailand og betaler derfor skatt til Thailand for den del av pensjonen som overføres til Thailand. Jeg skriver videre at skattemessig utflytting ikke er noe som skjer automatisk, men derimot noe en må søke skattemyndighetene om.
Virker som banken ikke skjønner noe av dette, så jeg har gitt opp. Jeg skrev til dem at dersom de har lovmessig krav på opplysninger om meg, bør de henvende seg til skattemyndighetene i Norge. Siden har jeg ikke hørt mer fra dem om dette.
Provosert, det er bare forordet til både bankenes snikintroduksjon og innsamling av personlig informasjon og nå ligningen, og det hadde vært bedre å bli kontrollert da de kanskje i det minste hadde funnet ut informasjonen de allerede har. Jeg kan ikke si så mye i et forum om hva jeg tenker, men tillater meg å si at når vanlige mennesker år etter år må rette opp feilene De profesjonelle gjør da er det noe som skurrer i institusjonens egne ord "lettere for alle"
Men det er aldri så ille at det ikke er bra for noe, og man blir i det minste klar over at det ikke bare er Thailand som har byråkrati.
Ha en god og trygg Songkran. :)
ha96
ha96
Innlegg: 66
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#12

Olav Seglem skrev: 04 apr 2021, 07:15 Fikk certificate of residence og tax payment certificate fra thailandske ligningsmyndigheter i går.
Var inne å justerte norsk selvangivelse.
Kurant nok, nedjustere norsk pensjon månedsvis til utliknet med beløp beskattet thailand.
Laste opp de 2 thailanske dokumentene (slapp vi det i gjor tro? )
Krysse ut for bo i land m skatteavtale og velge land.
Sende inn og så resultatet med en gang.
Samtidig kan du endre ut april, tar jeg ikke helt feil.
1617500789185.jpg
Hva med "Certificate of Residence og Tax Payment Certificate" disse skjemaen var jo "Alfa og Omega" tidligere men vedlegg er jo ikke mulig lenger. Blir skatten da utregnet tilfeldig?
ha96
Olav Seglem
Innlegg: 669
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#13

Jo, du får spørsmål om laste dokumentasjonen opp.
Det gikk helt fint :-)
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#14

ha96 skrev: 09 apr 2021, 17:02 Hva med "Certificate of Residence og Tax Payment Certificate" disse skjemaen var jo "Alfa og Omega" tidligere men vedlegg er jo ikke mulig lenger. Blir skatten da utregnet tilfeldig?
ha96
Jeg leverte den gamle typen skattemelding i dag. Trykte på vedlegg og en beskjed kom opp at det ikke var mulig , trykket ok og prøvet igjen opp til flere ganger og til slutt virket det. Samme ved neste vedleg.
Leverte den nye forrige gang der var det og mulig å laste opp vedlegg.
ha96
Innlegg: 66
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#15

sikry skrev: 09 apr 2021, 18:28 Jeg leverte den gamle typen skattemelding i dag. Trykte på vedlegg og en beskjed kom opp at det ikke var mulig , trykket ok og prøvet igjen opp til flere ganger og til slutt virket det. Samme ved neste vedleg.
Leverte den nye forrige gang der var det og mulig å laste opp vedlegg.
Takk for svar. Hva slags nettleser bruker Du? Har en mistanke om at det er grunnen. Da det er sagt ringte jeg "etaten" hjemme forrige dagen og svaret var at vedlegg vil vi helst ikke ha :shock:
Vel det er en annen side av saken. Jeg skal se om jeg kan laste ned vedlegg med Firefox eller Crome istedet for Edge.
ha96
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#16

ha96 skrev: 10 apr 2021, 01:21 Takk for svar. Hva slags nettleser bruker Du? Har en mistanke om at det er grunnen. Da det er sagt ringte jeg "etaten" hjemme forrige dagen og svaret var at vedlegg vil vi helst ikke ha :shock:
Vel det er en annen side av saken. Jeg skal se om jeg kan laste ned vedlegg med Firefox eller Crome istedet for Edge.
ha96
Jeg bruker Crome , lykke til.
ha96
Innlegg: 66
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#17

sikry skrev: 10 apr 2021, 06:16 Jeg bruker Crome , lykke til.
Mange takk. Det gikk etter noen klikk.
God Helg
ha96 :)
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#18

da kom skatte kr på konto den 8 april happy days
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»