Siste Airbus A380

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Det siste Airbus A380 som produseres har denne uken vært i lufta for første gang.

Flyet som skulle revolusjonere luftfarten med sin størrelse fikk aldri det grepet i markedet som var spådd.

Relativt få flyselskap kjøpte flyet og ingen amerikanske selskap kom på kundelisten. Flyet krevde også endringer på flyplasser og det har hele tiden vært begrenset antall plasser som har håndtert flyet.

Selv liker jeg godt å fly A380. Det er noe spesielt både med plass og støynivå. Håper jeg får flere turer i flyet før det om noen år frem i tid også fases ut av drift.

Både Emirates og Qatar bruker jo A380 til og fra Bangkok på en del av rutetilbudet og vil nok fortsatt fly i lang tid.

Emirates er også største operatør av A380 og har alt av infrastruktur og serviceapparat på plass. Jeg vil anta at de kanskje vil erstatte sine A380 med Boeing 777X i fremtiden siden de i dag er stor operatør av 777 varianter.
Eller kanskje de vil diversifisere slik at de ikke satser alt på en hovedleverandør. Airbus A350 er jo en av konkurrentene til 777X.

A350 blir det nok på neste tur østover da Qatar flyr OSL-DOH med deg og voucher ligger klar.

The final Airbus A380 superjumbo makes its first flight
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#2

A350 er et j.. flott fly. Stille og så vidt jeg vet ganske drivstoffgjerrig. Men jeg stoler like mye på et (stort sett) franskprodusert fly som en Citroen.
Jeg trives best i en 777 og får finne meg i en db mer en i den førstnevnte. Jeg håper at vi alle får luft under vingene og kan besøke venner og familie i LOS om ikke lenge.
God helg!
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#3

MrDemongas skrev: 20 mar 2021, 07:48 A350 er et j.. flott fly. Stille og så vidt jeg vet ganske drivstoffgjerrig. Men jeg stoler like mye på et (stort sett) franskprodusert fly som en Citroen.
Jeg trives best i en 777 og får finne meg i en db mer en i den førstnevnte. Jeg håper at vi alle får luft under vingene og kan besøke venner og familie i LOS om ikke lenge.
God helg!
Du kan kanskje spørre Kjos om han angrer på at han satset på Amerikansk bygde fly.....
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#4

anmeno skrev: 21 mar 2021, 13:36 Du kan kanskje spørre Kjos om han angrer på at han satset på Amerikansk bygde fly.....
Jeg har aldri møtt ham personlig. Men jeg har fortsatt større og dyrere seilbåt enn ham. Førøvrig har jeg hatt en god del med selskapet, NAS på finansiel basis, han stablet på beina. Det måtte få en ende. For cirka fem år siden så annomserte Bjørn Kjos sin egen avgang pågrunn av alder. Nå fremstår fyren som gjennoppstått. Hvilken eliksir er det gubben har fått i seg? Denne vil jeg umiddelbart ha tak i!
Ligg unna. Bjørn Kjos er et stort glis som sårt trenger en avgangsgullpensjon. Gliset er like fint som på Lan. Ja, jeg vet. Jeg er en fæling.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

anmeno skrev: 21 mar 2021, 13:36 Du kan kanskje spørre Kjos om han angrer på at han satset på Amerikansk bygde fly.....
han burde kjøpt tupolov😂,
jeg forstår kjosern,
slalom kjører var også førn
etter dårlig realskole på tyrifjord høyre skole
( adventist skole) men han er ikke adventist
kom seg innpå flyskolen , etter slutta som jager flyver var gubben advokat,
et adhd geni, som ikke gir opp,
hsn har nok store meroder etter norwegian
og covid,, nedturen!
men det som kjosen kan,
kan ikke dissa andre nye som prøver seg,
( spedalen mfl)
bjørn er pilot og kan dette med fly,
det er et stort fortrinn ,
spennende og se hva detta blir til!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «I lufta»