samenes nasjonaldag!, litt og dvele over

Her diskuterer vi litteratur, tv-programmer, film, konserter, kunst, musikk mm.
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#11

SomLao skrev: 08 feb 2021, 17:30 Jadda. Husker jeg hørte en del på strupejoikeren Torgeir Vassvik ei tid. Han påsto han var sjøsame. En kar jeg kjenner fra Finnmark påsto dette ikke var riktig og at han skrøt. Samme kar advarte meg faktisk mot å dra på fisketur til Finnmark fordi de der oppe bare lurte søringer trill rundt. For eksempel ved å selge dem fiskekort på steder det ikke hadde vært fisk på flere ti-år. Og da gjerne laaaaangt av gårde.
Andre igjen kunne fortelle meg at denne finnmarkingen visstnok er kven. Uansett fortalte han meg om noen fine fiskeplasser i Valdres hvor jeg dro mange feite ørreter. Selv kunne han ikke fiske noe særlig på grunn av gikt i finrgra.
Nok om det. Husker det var snakk om en bar i Finnmark hvor samer hadde det meg å bryte ut i uhemmet joik når promillen ble vel høy. For å løse problemet og gjøre alle til lags, bygde eieren et eget rom for joik. Ikke sikker på om det var dette stedet:
" Rommet er egentlig ment for to til fire personer. Det er lite og lydisolert. I taket er det høyttaler som sender ut joik. Her kan man joike med, eller joike alene, forklarer Larsen." https://www.altaposten.no/lokalt/nyhete ... e27422.ece
røykerom/joikerom. Begge er uholdbare!
Svar

Gå tilbake til «Kulturhjørnet»