Coronavirus 2020

CAT

https://www.dagbladet.no/nyheter/stenge ... e/73335612
Eivind Hovig, leder for Senter for Bioinformatikk ved UiO, går knallhardt ut mot FHI.
Det er så deilig å lese at noen faktisk tør å stå opp i mot FHI og gi de ei lekse.👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👍
Som jeg skulle ha gjort det selv🤣🤣
Lucifer is back :evil: :twisted:
Wood1958

CAT skrev: 28 jan 2021, 00:21 https://www.dagbladet.no/nyheter/stenge ... e/73335612
Eivind Hovig, leder for Senter for Bioinformatikk ved UiO, går knallhardt ut mot FHI.
Det er så deilig å lese at noen faktisk tør å stå opp i mot FHI og gi de ei lekse.👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻👍
Som jeg skulle ha gjort det selv🤣🤣
Ja og motsatt WHO snakker han i tilegg Norsk. :D
Så da burde han snakke og tenke ut fra Norske,forhold. :)
Kolami

SomLao skrev: 27 jan 2021, 17:11 Som jeg tenkte: Ingen har noen eksempler på land som har gjort det bedre. Hviterussland har vært nevnt. Europas verste diktatur ønsker vel ingen velkommen til Norge. Tilsvarende fornektelse som vi har sett der, har ført til katastrofale konsekvenser i f.eks USA og Brasil. Sverige har vært nevnt. Men hos våre kjære naboer har statsministeren og Kongen har konkludert med at de har mislykkes. Støre har vært nevnt som redningsmann. Mannen som sammen med Sp, Rødt, FrP, SV, MDG og Sp ville slippe opp rett før de nye tiltakene. Det viser hvor vanskelig det er å spå og fatte de rette tiltak. Og hvor fristende det er å høste kortsiktig politisk gevinst på coronaen (ikke at jeg tror det hadde vært veldig annerledes om Støre hadde vært ved roret).
Kritikk , demonstrasjoner og konspirasjonsteorier blomstrer. Og aller verst er det i land hvor befolkningen har lav tillitt til myndighetene. Vi er heldige som bor i et land med høy tillitt til myndighetene. Da er det lettere å slå ned det fordømte viruset. Noe å tenke på før man fyrer løs og på den måten - antagelig uforvarende - bidrar til å svekke den tilliten som vi alle nyter godt av og som er et av de viktigste fundamentene i vårt velferdssamfunn.
Faktum er at epidemien er uforutsigbar og dermed er det vanskelig å fatte de rette foranstaltninger. Men desto lettere å være etterpåklok. Og det siste ser vi i hemningsløs utfoldelse på dette forumet.
Enkelt å slenge seg ut på med påstander eller? Kanskje du skal prøve å underbygge påstandene dine som jeg anser som mentalt latskap. Etterpåklokskap er kanskje bedre enn ingen klokskap?

Jeg skal gi deg en hjelpende hånd;

Hvis du mener at Hviterussland er diktatorisk, hva mener du om lockdown og berøvelse av friheten, livsgrunnlaget etc i Norge, Frankrike, Tyskland?

Det er ingen grunn til spå som en spåkone når man har fakta tilrådelig. Herunder maskebruk og distanse.

Usa har høyest dødsfall i og rundt New York fordi guvernøren bestemte at man skulle sende smittede til sykehjem. Det ble forsøkt dekt over. Nei, det er ikke konspirasjonsteori, det er fakta. Såklart døde gammle som fluer bortover samt folk med dårlig helse samt spredde seg i og rundt regionen. Ergo har de størst dødsfall på østkysten. Og ikke glem at USA sliter med ekstrem overvektig befolkning samt diabates 2.

Dette er gammel nytt for meg sådan og ikke etterpåklokens ånd..hvis jeg husker riktig var du imot det jeg skrev den gangen som da Somlak..men fakta har ikke forandret seg, og det har heller ikke personer som peker på konspirasjonsteorier..
CAT

Utpåtur skrev: 28 jan 2021, 09:11 New Zealand har gjort det best av alle - fordi de er ei øy midt ute i havet og kan kontrollere importsmitten ganske enkelt. Og så har det kvinnelig sosialdemokratisk leder - det betyr nok endel.

Og det er veldig enkelt - all smitte kommer utenfra - så man må kontrollere grensene og de som kommer inn. Start med EU - så Norge - så hindre bevegelse av smitte mellom kommunen eller regioner. EUs grense var for seint - så det var landenes grenser som var det viktigste - men der sviktet det massivt i starten- et hadde jo vært utrolig mye bedre å lage et helvete i 2 uker for noen tusen som kom inn i landet enn det vi fikk - da kunne vi i praksis stoppet dette innenlands og oppretthold et strengt nivå på grensa.
Akkurat som sosial demokratiet Thailand har gjort altså. Selv om de ikke har kvinnelig leder.😂😂😂
«Og så har det kvinnelig sosialdemokratisk leder - det betyr nok endel»
Skal jaggu lese mye rart inne på dette forumet.🤧😷😆🤣
Lucifer is back :evil: :twisted:
SomLao

Utpåtur skrev: 28 jan 2021, 09:11 . Og så har det kvinnelig sosialdemokratisk leder - det betyr nok endel.
Ja, hadde vi bare hatt en kvinnelig Støre, hadde vi nok gått fri. Hvis han blir statsminister og tar en kjønnsoperasjon forsvinner nok corona som dugg for solen ! Tenk om verden var så enkel. :D
Nok spøk. Det jeg ser - ikke bare her på forumet - er at man peker på at det og det landet har gjort det og det bedre enn Norge (man trekker ikke fram at de landene som fremheves på andre felt har gjort det dårligere). Og så skriker man i fistel ut om at det er aaaaaaalt for dårlig.
Følger man denne logikken, betyr det at man ikke er fornøyd før lille Norge er best i verden på absolutt alle områder. Først når vi er en ener på alle tiltak, er man fornøyd (skjønt, man finner sikkert å pirke på da og). Og vinkler man det slik, kommer det temmelig tydelig fram at kravet er like urimelig som det er utopisk.
anmeno

gunners skrev: 27 jan 2021, 22:17 Norge var, som de aller fleste land ganske uforberedt på den korona situasjonen som oppsto.
Det er jo skrevet side opp og side ned om hva Norge har foretatt seg siden.
Men en ting slår meg.
Alt for lite testing om du er positiv eller negativ for å fange opp de som er smittet.
Bjørndalen, som er skiskytter trener for de kinesiske skytterne, har blitt testet 25 ganger og synes selv at det er helt ok.

Synes ikke Norge har holdt mål her.
Selv om en øker testingen må en jo vente både i det lange og brede på å få svar, og dermed er den gevinsten for å fange opp smittede i tide borte.
Landet har hatt et år på seg for å kutte ned på svartiden, men svært lite har skjedd her .

Alt for dårlig, og en grunn til at smitten har bredt seg.

Et overadministrert og tungrodd byråkrati er muligens grunnen.
Eller for lite kunnskap innen denne ledelsen ?
Kina er ifølge worldmeters på 119 plass når det gjelder testing, Norge er på 33 plass, ser ut til at Norge har testet ca 6 ganger mer enn Kina......

Hvor mange ganger tror du at Norske idrettsutøver har blitt testet?
SomLao

Utpåtur skrev: 28 jan 2021, 11:41 ...det var jo et bait til Trumpistene her...
Hvis du her sikter til meg, må jeg bare si at jeg synes det er synd du nok en gang lar deg synke ned på så lavt nivå.
Men det du skal ha for, er at du gir identitetspolitikken - venstresidens største trussel - et ansikt her på forumet. For oss som er litt til venstre for sentrum politisk, er det greit at gjør det så utilslørt. Men tviler litt på at du er klar over det selv. Men du kan jo google litt. :)
SomLao

Kolami skrev: 28 jan 2021, 04:11 Enkelt å slenge seg ut på med påstander eller? Kanskje du skal prøve å underbygge påstandene dine som jeg anser som mentalt latskap. Etterpåklokskap er kanskje bedre enn ingen klokskap?

Hvilke påstander tenker du på utover Hviterussland ?
For å ta den ene du prøver å imøtegå: Å påstå at Hviterussland er et diktatur i særklasse i Europa, er jo ikke særlig kontroversielt. Det er nærmest opplest og vedtatt:
Her fra Wiki:
"Siden 1994 har Hviterussland blitt ledet av president Aleksandr Lukasjenko. Flere medier sier at styresmaktene utgjør et diktatur - Europas siste [1] - og internasjonale organisasjoner beskylder regimet for en mengde brudd på menneskerettighetene. Dette har ført til at Hviterussland i stor grad er isolert på den internasjonale arenaen, og landet har blant annet blitt utestengt fra Europarådet."
Wood1958

Utpåtur skrev: 28 jan 2021, 11:41 ...det var jo et bait til Trumpistene her...

De innførte jo en hastestopp i all innreise fra England - det hjalp lite da smitten allerede var spredd utenfor UK.

Og det er udiskutabelt når en ser forhistorien: Man gadd ikke lage en plan for pandemi på forhånd - selv om verden nettopp hadde 3-4 tilløp til dette.Utilgivelig - og Erna bør ikke slippe lett unna dette.

Hadde man hatt en god plan ville man fått kontroll på grensene umiddelbart - og det kunne man startet med i januar 20 - da hadde vi hatt minimale problemer med dette:
https://www.who.int/news/item/27-04-202 ... --covid-19
Ja det går som Cat ofter er inne på . Ha beredskap, og som du selv sier planer( med oppdateringer )Epedemier har det vært før og kommer sikkert senere også i større eller mindre omfang.
Wood1958

anmeno skrev: 28 jan 2021, 12:24 Kina er ifølge worldmeters på 119 plass når det gjelder testing, Norge er på 33 plass, ser ut til at Norge har testet ca 6 ganger mer enn Kina......

Hvor mange ganger tror du at Norske idrettsutøver har blitt testet?
Og hva er smitteprosenten?
Tester vi 100 stk i Norge får vi 2til 3 syke på vår statistikk.
Scanner de fks 500 i Italia utslag på 20,stk som testes
Ender de kanskje med kun 20 testet og 7 syke på satistikken.
Så de gjør det kanskje bedre med færre tester, men flere syke.
Scanning og testing er også en del av såkalt strategi i andre land for at slikt system med ring 1og 2 skal fungere optimalt.
Hvis ikke så øker nå risken for spredning med pendlere og skoleelever .handlende osv.
Lite test i Sveriige i begynnelsen.
Men utesteder osv scannet temp.
Noen skoler inførte også slike "regimer"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/h ... r-covid-19
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»