Coronavirus 2020

MrDemongas

Jeg har sjekka. Puleramma hos svenskene forbyr alkoholsalg etter kokokklooken 10 på kvelden. Dette er et drastisk tiltak og vil helt sikkert hhhhhjælpæ.
10-tusen nye i morgen?
Godt vi ikke gikk i krigen mot dem, men heller sultet dem ut..... suppe får en ny betydning...
Wood1958

CAT skrev: 20 des 2020, 17:12 Det var dette jeg fryktet mest. Får de ikke kontroll på dette de nærmeste dagene så, blir det nok full lockdown igjen.
Og ingen turister får komme inn. Vaksinerer flere mnd unna.
Hvordan har alle disse burmeserne kommet inni landet? Hadde de 14 dg i karantene og FIT for fly serfikat? Neppe,
Smuglet inn i landet og korrupt politi har sett en annen veg.
Synd er det, men tror heller ikke at de har byttet bort en glamorøs tilværelse hvor de kom ifra for å berike sin formue med jobb i TH uten at det lovmessig sett rettferdigjør.
Var det ikke for Covid kunne de muligens valgt værre ulovligheter. Så sånn sett er de muligens ofre for pandemien uten at jeg vet.
Er vist gryende nød og lokale lockdowns i Myamar.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

dæven,:
snakker om ganskap,
noen betaler,da
men " enes død andres brød" :geek:
hva går det av verden!
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Al ... isen-i-usa
Vedlegg
A810C171-4442-4526-99A9-45BFB2464BFE.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Kalde dager og netter, og ser utviklingen med ny spredning av Covid 19 vi ikke har sett siden begynnelsen av pandemien, så nå er det jo nærliggende å tro at climaet har en avgjørende betydning for spredningen av viruset. Var 14c i fjellene på grensa til Loei i dag tidlig og det føltes kaldt. Riktignok mye nordøst de siste dagene her oppe.

Er på nippet til å kansellere sykkelturen i nordområdene som var planlagt, og komme meg sørover for jul og nyttår. Tar en avgjørelse imorgen.

IMG20201221064722.jpg
🌞
Kolami

Coronautbrudd i Samut Sakhon...provinsen etter Bangkok på vei til Hua Hin..regjeringen satte likke opp piggtrådgjerde for å holde myanmar folk innesperret..lol..
Wood1958

Så lukket England , eller verden lukket for de, ikke sikker på hvordan en skal vinkle det.Fly stanset og like så mye som de ikke får reise ut får nå heller ikke andre dra på juleshopping dit.
Fulgte saken om dette viruset før helgen og det var delte meninger så jeg . Frem til i går sa den Danske statsminister at de hadde hatt viruset i Danmark og der hadde det ikke vært mere eller mindre smittsomt enn de andre tidligere varianter, Vold i vårt FHI mente i norske medier at det var mulig de hadde et slikt virus, i Sverige sto Tegnell å forklarte om hitil 10 000 mutasjoner og hvordan det ikke ville påvirke smittsomhet, nogenlunde som Michael Ryan i WHO forklarte for en stund tilbake.Men både DK og Sverige fulgte tropp med EU i dag. Foregangslandet Norge var aventene som vanlig og Høje lot seg først presse av oposisjon til å melde at vi skulle teste fra England , men nå dilter vi etter og stanser trafikken.
Så om engelskmennen mistet komtroll eller ikke er jeg nå i tvil om, det får vel tallene vise fremover. Uroen som dette muligens skaper i England får vel folk ut og,samles å,snakke sammen også så mulig slikt kan føre til økt smitte også. Samtidig så tenker jeg på de lovene de inførte på våren.Portforbud på toppen i England så mangler det vel bare å sveise igjen dørene til folk for å ha tilstander fra Wuhan. Men forhåpentlig blir det løsninger hurtig med mattransport og nødvendige reiser .Vi lever tross alt i 2020 selv om det nok har vært et veldig annerledes år.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette- ... e/73208590
2020-12-21 12.06.57.png
Sist redigert av Wood1958 den 21 des 2020, 12:16, redigert 1 gang totalt.
Wood1958

Flott andre melder her også om hvordan det er lokalt, også Riffle fra,sociale medier med Thaiere, samt hva Kolami skriver som jo gir et annet bilde en Thai media.Ønsker Phay en fin tur med,sykkelen og håper på reisebrev. :D
torbus

Wood1958 skrev: 20 des 2020, 15:39 Skal ikke se vekk ifra at det får styr på det i løpet av 1 måneds tid.
Leser i Bangkok post om resurser som settes inn og antal det spores og testes på.
Her i Norge vil tiltak som lokal isolering med begrensning utreise,innreise av komunen/bydelen bli bannlyst av helseministeren.
Test av 7 til 10 nærkontakter, registrering av 50 sekundærkontakter som får bekjed om å gå hjem. Blir de syke i fremtiden testes,de og,sporing av deres kontakte igjen skjer.
Så settes det eventuelt inn på en nettside om noen av de har tatt en buss eller tog og en får følge med,selv om en kan ha blitt eksponert.
Nei vi har nok noe å lære om det var villighet til det.
Hvor har du det fra at det er så dårlig stelt her til lands?

En av mine nærkontakter har nettopp blitt satt i karantene. Dagen etter ble han ringt opp av tre smittesporere fra tre kommuner. Bostedskommunen, jobbkommunen og kommunen der den som hadde testet positivt bor. Testing var allerede ordnet på en av de mange teststasjonene som har blitt satt opp. Han snakket med de tre i sikkert en time (den ene ringte ham også opp for oppfølgingsspørsmål), og fikk masse informasjon og svar på alt han lurte på.

På denne måten har smittesporerne jobbet iherdig siden mars, og deres arbeid er en av årsakene til at vi er et av landene i verden som til nå har klart oss best.

Til tross for at vi ikke har trengt å gå i full lockdown, har vi 74 døde per million. Finland har 88. Danmark 178. Sverige 789. UK har 990.

Det er kun 30 land som har testet flere enn oss, justert etter innbyggertall.

https://www.worldometers.info/coronavir ... meAdvegas1?

Om under en uke begynner vi å vaksinere risikogruppene. I min kommune vil eldre og andre i risikogruppene fortløpende bli kontaktet for time til vaksine. Antar det blir vaksinestasjoner på samme måte som det nå er testestasjoner.

Akkurat nå ligger Norge an til å bli blant de første i verden som får vaksinert egen befolkning.

2020 har vært et møkkaår, og ingen land har gjort alt perfekt, men når jeg ser de svært dystre nyhetene og tallene fra andre land, og samtidig erfarer hvor seriøst de aller fleste i en av de verst rammede delene av landet tar pandemien, er jeg glad jeg bor i Norge.

Ps: Sjekk en hvilken som helst avis i Thailand som skriver om utbruddet i Samut Sakhon. Se bildene fra køene. Tusenvis av mennesker er ikke i nærheten av å holde avstand til hverandre. I verste fall kan teststasjonene bli superspredereventer.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 21 des 2020, 11:18 Kalde dager og netter, og ser utviklingen med ny spredning av Covid 19 vi ikke har sett siden begynnelsen av pandemien, så nå er det jo nærliggende å tro at climaet har en avgjørende betydning for spredningen av viruset. Var 14c i fjellene på grensa til Loei i dag tidlig og det føltes kaldt. Riktignok mye nordøst de siste dagene her oppe.

Er på nippet til å kansellere sykkelturen i nordområdene som var planlagt, og komme meg sørover for jul og nyttår. Tar en avgjørelse imorgen.

IMG20201221064722.jpg
fortalte min datter om utbruddet i samut sakon
hun bor i tyskland,
men hun " vel lo ikke" da jeg nemte vel 500,
men i størlse ( antall mennesker" er vel tyskland
10 mill flere!

men der snakker de om
1, 5 milion tilfeller smitta,
og 26000 døde,

sjansen for og bli smittet nå i thailand er vel
beskeden i forhold,
og dra ned til " solkysten" phay