Video av tiger som blir slått i Thailand vekker harme verden over

Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#1

Følgende er utdrag fra en artikkel.  Read Full Article
Tigere er yndede fotoobjekter i Thailand, og jo skumlere de ser ut på selfien, jo bedre. For å få de mektige kattedyrene til å flekke tenner, gape eller se skumle ut, benyttes ulike triks. Et av triksene er å slå tigeren med en pinne. Men i en tid hvor alle er utstyrt med sine egne overvåkingskameraer, går ikke lenger sånt upåaktet hen. Det fikk nylig en dyrepasser i en dyrepark i Pattaya erfare da videoen som viser hvordan han slår en tiger foran smilende turister ble publisert i sosiale medier.
Da det er lite som er mindre populært på Facebook enn ...
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#2

For ordens skyld må jeg bare nevne at jeg skammet meg da jeg gikk ut av Tiger Kingdom i Chiang Mai. Den gang jeg var der i 2010 markedsførte de seg som et sted som tok vare på tigre. Litt som tilfellet var i det den gang beryktede tigertempelet i Kanchanaburi. Det var ikke tilfelle. At jeg lot meg lure av det tullet der var tungt å svelge. Jeg er ikke noen hardcore dyreverner, spiser kjøtt så det tyter ut av øra mine og står i, men denne typen stille mishandling av det som ofte er dopa dyr, og i mange tilfeller utrydningstruede dyr, har jeg lite til overs for.

I ettertid har det for øvrig vist seg at tigertempelet i Kanchanaburi (også nevnt som en skrekkhistorie i linken over) ikke dreide seg om å ta vare på tigere, men profit.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Flott bilde av den tigeren i artikkelen, men som du sier er heller ikke Chiang Mai Zoo som skal være best på å behandle tigre godt spesielt bra på dette. Mye ser tilsynelatende mye bedre ut der enn i andre zoo i landet og det sier egentlig mer om hvor ille det er i andre zoo. Første zoo jeg besøkte var på Phuket og jeg gikk derfra med en skikkelig dårlig følelse. Tigre hørtes jo spennende ut helt til jeg så hvordan tigrene lå, så helt neddopet og avmagret ut alle sammen.

I april da jeg var i Chiang Dao ville mine thai venner ha meg med på elefantridning. Jeg sa at det ønsket jeg ikke være med på, dette er ikke min type "underholdning" når man ser på hvordan elefantene behandles. Vekten av mennesker på ryggen av elefanten er ikke særlig godt og ryggraden skades av dette.

Jeg er heller ikke noe spesielt opptatt av dyrevern, men åpenbar dårlig behandling av dyr får meg til å skygge unna.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
JD6620
Innlegg: 73
Registrert: 21 okt 2017, 20:24

#4

Men det ser ut som bestanden av ville Tigere er økende, men vis jeg skjønner artikkelen riktig så er den på bare 250 Indokinesiske Tigere på globalt nivå,

http://www.bbc.com/news/world-asia-39423053
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#5

Vi får håpe de spiser "de rette folka" om de rømmer.
Jeg setter aldri mine ben igjen i en thailandsk zoo. Mine barn får ikke gå på sirkus - heller ikke i Norge! Dyreplageri er en no no. Dyr skal sees i naturen. På dyrenes premisser. Jeg har hatt noen fantastiske opplevelser i Afrika i viltreservater for over 30. år siden. Det sitter godt i kroppen enda.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#6

Noe det også er verdt å ha i bakhodet er at utilpassede dyr kan forårsake enorm skade.

Det skjedde i Pattaya forrige uke da en kineser ble trampet ihjel av en aggressiv elefant.

Her.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Alle burde tenke seg om før de drar på slangeshow, delfin og hvalhai svømming, tigerbilde i dyreparken, samt elefant ridning. Sikkert mye annet også, som burde nevnes, men det er dette jeg kommer på som er ofte tilbudt i Asia.

Mange dyreparker er jo ett kapittel for seg selv, og er ett trist syn. Siste jeg var i var KL, og det var bare trist rett og slett.
🌞
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#8

Jeg er ganske viss på at det fins langt verre og langt mere omfattende dyremishandling enn dette, en kar som pirker borti en tiger med en trestav for å få tigeren til å åpne kjeften og knurre/brøle.

Hele ideen med å ha ville dyr i fangenskap er vel i grunnen dyreplageri???
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Videoen av tigeren var bare det som fikk Facebook til å reagere. Fokuset i artiklene om dette (både i Dagbladet og det jeg har sett i utenlands presse) dreier seg om de (ofte) elendige kårene de ville dyrene lever under.

Selv synes jeg dette er en høyaktuell sak. Ikke pga den aktuelle tigeren, men fordi saker som dette øker folks bevissthet rundt hva de bidrar til når de legger igjen penger for å ta selfier med tigre, holde iguaner i Bangla Road eller for å se elefanter spille fotball.

(For øvrig synes jeg det ser ganske ille ut å skulle ligge sånn hver dag, pirking eller ei, for et normalt aktivt kattedyr).
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#10

Noodle skrev: 29 des 2017, 07:26 Videoen av tigeren var bare det som fikk Facebook til å reagere. Fokuset i artiklene om dette (både i Dagbladet og det jeg har sett i utenlands presse) dreier seg om de (ofte) elendige kårene de ville dyrene lever under.

Selv synes jeg dette er en høyaktuell sak. Ikke pga den aktuelle tigeren, men fordi saker som dette øker folks bevissthet rundt hva de bidrar til når de legger igjen penger for å ta selfier med tigre, holde iguaner i Bangla Road eller for å se elefanter spille fotball.

(For øvrig synes jeg det ser ganske ille ut å skulle ligge sånn hver dag, pirking eller ei, for et normalt aktivt kattedyr).
For all del - om dette kunne øke bevisstheten til mennesker om dyr i fangenskap generelt så er det vel og bra. Dog tror jeg neppe det skjer i særlig utstrekning. Hvorfor fokuserer en ikke på at ville dyr blir holdt i fangenskap overhodet? Hvor bra er det for er vilt dyr å bli temmet og å leve i fangenskap hele livet? Å ikke kunne få utløp for naturlige instinkter? Å leve på minimal plass? Å leve blandt individer de ikke velger selv osv osv?

Turister betaler gladelig høye summer for å bevitne og bidra til tragediene men blir liksom så veldig opprørte når noen pirker borti tigeren med en trepinne....det er kvalm dobbeltmoral spør du meg.

Ikke det at jeg nødvendigvis er så mye bedre selv, jeg har vært i mange dyrehager ol opp gjennom årene så jeg er i høyeste grad skyldig selv.
No one here gets out alive...
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»