Sør,Korea er og består av en homogen gruppe. Som også er disiplinerte. Samfunnet er godt organisert.Wood1958 skrev: ↑15 nov 2020, 15:06 S Korea fikk stort utbrudd som Iran og Italia ved første runde. På bølge 2 kom det samtidig der som her. Hurtig gikk det opp i 4--500 om dagen . De fikk til tross for pulserende storbyer hurtig kontroll. Har tiltak så det kommer ca 2000 i snitt om dagen av folk utenfra. Testing før reise og ved ankomst karantene. Karantenestasjiner så en skiller syke vekk fra familie og hindrer spredning osv.
Jeg er impnert over Asias handlinger vs vestens taking og manglende åpenhet for deres metoder.
S Korea.pngSom Sikrys innlegg over også . At en ikke engang er villig til å sikre sykepleiere som har en så viktig rolle er tragisk. Det er i tillegg en yrkesgruppe en i vesten har mangel på i utgangspunktet.Jeg så for litt siden et stykke om Helse sørøst som hadde bygd ut kapasitet med respiratorer men de håpet det ikke ble så alle ville trenges. Da ville de være short for folk til å betjene alle. nå langt uti er det lave tall og ikke kapasitet til særlig mere analyse og sporing.
Her en liten snutt om forskjeller. Jeg husker US ambassadør som mente S Korea var et foregangsland menfå følger etter i deres måte.
https://www.wsj.com/articles/the-zoom-b ... 1605445200
Rake motsetningen av norge. Her er ingen kontroll på grensene(hvertfall har det ikke vært det), frivillig testing på grensa, politikere og byråkrater er uenig om tiltak, store innvandre grupper gir faen( nytt eks i Fredrikstad igjen ). Tydelig at tidligere saker ikke har fått særlig konsekvenser. Skal jo ikke bruke pekefinger, og ingen skal føle skam...
Merkelig at det går igjen og igjen i de samme miljøene.
Hører ikke sånn fra de thailanske eller vietnamske miljøene..