Etter valget 24. mars 2019

Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#701

riflefish skrev: 18 okt 2020, 13:46 en må få folket i arbeide!,🙄
Der er sikkert nok av arbeid, men vil "folk" betale for det :roll:
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#702

Tore Bustad skrev: 18 okt 2020, 14:22 Ok, skal svare.

Jeg snakker ikke om et annet syn. Meninger er noe annet, og ulike meninger er nødvendig.

Jeg snakker om å benytte seg av ulike fakta. Det var det Trump-administrasjonen ble kjent for å omtale som alternative fakta. De mediene jeg viser til her, viser til fakta. Det gjør ikke statsstyrte medier i Thailand, og såpass høyt tror jeg om alle her inne at alle skjønner det.

Likevel er det åpenbart dette mange av dere velger å lese.

Hvordan dette kommer til å ende tror jeg ikke noen vil spå, men jeg tror ikke demonstrantene kommer til å gi seg, og for hver mann som blir arrestert eller drept, jo flere vil de bli.

De kjemper tross alt for elementære rettigheter, ting mange av oss i vesten ville dødd for dersom noen prøvde å ta det fra oss..

Regjeringa i Thailand lever i et annet århundre, og har åpenbart like dårlige forutsetninger for å forstå det som nå skjer, som det de av dere som tviholder på informasjon via statsstyrt tv har.

Regjeringa tror det skremmer å sikte lederne etter uhørte lover som kan sende dem i fengsel resten av livet, eller true demonstrantene med to års fengsel for å poste selfier fra demonstrasjoner i sosiale medier.

Det eneste de oppnår er å bevise for all verden hva som er årsaken til at de unge ikke lenger vil godta undertrykkelse.

De tror at det fungerer å sperre ned all kollektivtransport og villede i tv-sendinger og aviser, uten å skjønne at de eneste som fortsatt bryr seg om papiraviser og Nation TV, er en utdøende rase.

Jeg følger livesendingen på Khao Sod med intervjuer, taler (fortløpende oversatt til engelsk), og to journalister som i flere dager har løpt rundt blant demonstrantene.

Det burde dere som tror demonstrantene er noen historieløse unger også gjøre. For ikke å snakke om dere som tror de er få, eller du som i stedet for å stole på livebilder velger å vise til en «journalist-kilde» (under det som skulle bli den største demonstrasjonen til nå, kunne en forumbruker melde at hans «journalist-kilde» hevdet at oppmøte var labert og at de fleste dro hjem grunnet regn, dette et par timer før demonstrasjonene offisielt begynte, noe som vel sier noe om den såkalte journalisten, men samtidig er det ganske illustrerende for kildene som brukes av enkelte), og dere som velger å lytte til den slags isteden for å se selv.

Det er flere måneder siden jeg skrev i politikk-tråden her inne at jeg fryktet framtidige opptøyer, for så å bli latterliggjort da jeg som svar på hvem som ville ta til gatene, svarte studentene.

Det er ganske illustrerende for hvor lite man får med seg dersom man kun følger statskanalene, for det som skjer nå overrasker ingen som følger med.

Så på tide å skru på andre kanaler å se selv. Direkte. Live. På thai eller engelsk. Det mangler ikke på sendinger om dette.

Den som tar seg bryderiet, vil trolig bli overrasket over hvor veltalende, voksne, åpenbart utdannede og svært opplyste mennesker dette er. Både om Thailands historie og verden utenfor. Jeg ser at det er en viss motstand mot akademia og kunnskap her inne, noe som forklarer mye, men spesielt dere burde slå på livesendingen (nei, ikke den på Nation TV), og se selv.

«Alle er leder», og «be like water», var gårsdagens slagord, mens titusenvis av unge mennesker utmanøvrerte politiets gamle samband, og fant hverandre i grupper på tusenvis, like ustoppelige og umulige å få tak på som nettopp rennende vann, selv om 77 stasjoner var stengt ned for å hindre dem i å møtes.

Med titusenvis av selverklærte ledere er det også vanskelig å begrunne flere arrestasjoner med at de er ledere (for det som trolig må være verdens fredeligste mob).

De har ikke bare adoptert metodene fra Hong Kong, men i motsetning til demonstrantene i Hong Kong, er de i tillegg så ryddige at områder hvor tusenvis av mennesker skriker slagord mot regjering og (tidligere unevnelige) institusjoner, aldri har vært så rene når de går hjem for kvelden.

Alt skjer ved hjelp av det 21. århundrets teknologi, som alle har i lomma og som de noe til gangs forstår.

De av dere som tror analog tv, eller dagen-derpå-nyheter, forteller dere like mye som sosiale medier direkte, kan heller ikke ha fått med dere at det som skjer i Thailand trender Twitter - i verdensmålestokk, at k-pop-stjerner med titalls millioner følgere, ikke bare taler deres sak, men samler inn penger for dem, at Hong Kong-demonstranter, som Joshua Wong - med hele verden som følgere, har sørget for at samtlige demokratiforkjempende krefter i SE-Asia står på demonstrantenes side i den såkalte milktea-alliansen som samler demokratiforkjempere i Asia.

(Jada, jeg vet om konspirasjonene mot Wong, illuminati, USA og resten av vanviddet, men ingen oppegående mennesker kjøper dette tøvet).

Uansett hva dere måtte mene, hvem dere støtter eller hva slags samfunn dere ønsker thaiene, burde dere snart lukke opp øynene og se hvordan disse unge menneskene demonstrerer, hva de slåss for og hvorfor de trolig kommer til å bli flere dersom myndighetene fortsetter å overreagere mot fredelige demonstranter.

Da vil dere også se hvordan det har seg at så mange mener at dette ikke kan sammenlignes med noe som har skjedd i nyere tid, og at mange ser ut til å tro at David faktisk kan slå Goliat denne gangen.

Ikke hør på meg. Søk informasjon selv. Men aldri fra statsstyrte kanaler i et land uten fri presse. Det er et selvforklarende nettvett-tips ganske høyt oppe på lista.

De neste dagene er det demonstrasjoner over hele verden. I morgen er det utenfor ambassaden i Oslo.

Det tar dere forresten noen sekunder å lage en Twitter-konto. Dere trenger ikke skrive noe, trykke likes eller legge til venner, kun følge en håndfull aktuelle journalister/medier.

That’s it.

Det er eneste måten å følge med, for i dag er gårsdagens nyheter gamle.


velkommen te bake du,
blei ike lenge,
men tror du virklig at jeg som bor her ikke føler og ser og hører,?
og vurderer?
og følger der det er noe og hente!?
har da ører øyne og en «liten hjerne»

vel det er vel du som har alt vettet tore!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#703

riflefish skrev: 18 okt 2020, 13:27
jeg sier at verden er ikke bare styrt av kapitalismen , men av et byråkrati som gjør ting innefektift mm
Dette med byråkrati er det mange som misforstår. Byråkrati er til for at saker og ting skal få en mest mulig uhildet behandling og hindre korrupte og udemokratiske beslutninger og handlinger. Det at det fort kan bli ineffektivt, er en bivirkning.
I et land uten demokrati, kan man hoppe bukk over en slik demokratisk innretning og ta beslutningene mye kjappere. Bivirkningene her er blant annet større grad av korrupsjon og andre misligheter.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#704

Reinkarnert Pelle skrev: 18 okt 2020, 16:00 Der er sikkert nok av arbeid, men vil "folk" betale for det :roll:
jeg har latt en nevø få bo hos oss ,
han har nettopp ferdig i militæret,
der fikk de dagpenger, men mesteparten tok befalet,
han begynte på en fabrikk ikke langt unna for en måned siden ( gubben er begavet og dreiv m og laga data spill før han ble marines»
vel jobben der var månedslønna
70400 bath mnd ,
men det ble 3 timer overtid første dagen
etter ei uke var det natt arbeide ( 24 bath ekstra
for og jobbe natta)
veit ikke hva timelønna er men han har hatt en
fridag siden han begynte,
han er skjeleglad for og ha arbeide ( firma er delta thailan) er er ikke amu verneombud eller fagforening
vel buss til og fra jobb blei vel 2000 bath pr mnd
kona kjøpte en honda scooter så kommern lett raskt og rimlig på jobb!
honda scupi,
så som du sier om en betaler, vel han er ivertfall
fornøyd nå,
men dævlen for ei lønn, så kommer da lunch i tilleg eller nattmat,
trenger ikke fortelle hvorfor vi har latt gubben bo her,
jeg tipper han får ca 14000 har hode regna litt
50 % ekstra på overtid samme lørdag og søndag
vi har tatt vare på pusen hans mens han var i militære nå er de gjenforent❤️❤️
da har vi tre katter og en hund i huset!
Vedlegg
55DC408E-811D-4372-A975-82463FF16958.jpeg
07BE6E8C-18D1-455D-A59B-4CE6EE185D49.jpeg
39826E48-5749-4A39-AF93-00C448E6C9E0.jpeg
Sist redigert av riflefish den 18 okt 2020, 16:58, redigert 4 ganger totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#705

SomLao skrev: 18 okt 2020, 16:21 Dette med byråkrati er det mange som misforstår. Byråkrati er til for at saker og ting skal få en mest mulig uhildet behandling og hindre korrupte og udemokratiske beslutninger og handlinger. Det at det fort kan bli ineffektivt, er en bivirkning.
I et land uten demokrati, kan man hoppe bukk over en slik demokratisk innretning og ta beslutningene mye kjappere. Bivirkningene her er blant annet større grad av korrupsjon og andre misligheter.
ja lite korrupsjon i demokratiets høyborg
usa?!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

#706

riflefish skrev: 18 okt 2020, 16:09 velkommen te bake du,
blei ike lenge,
men tror du virklig at jeg som bor her ikke føler og ser og hører,?
og vurderer?
og følger der det er noe og hente!?
har da ører øyne og en «liten hjerne»

vel det er vel du som har alt vettet tore!
 
Nå har ikke dette noe med å være dum å gjøre.

Det har derimot noe å gjøre med å stole ukritisk på det noen forteller deg, og du ser ut til å stole ukritisk på kanaler også du vet at i vestentlig grad er styrt. Noen av dem driver direkte propaganda. Likevel velger du å dele informasjonen fra disse som fakta.
 
At du bor i Thailand og kjenner mennesker i Thailand, gjør deg ikke til en ekspert på Thailand. Det er mange som har bodd i Norge hele livet, men som likevel hevder at Erna Solberg er en venstrevridd landssviker. Det er bare å se rundt deg på nettet for å se at det er mange som bor i Norge, men uten å vite hvordan domstoler, storting og regjering henger sammen. Det er mange som bor i Norge, men som ikke kan definere parlamenatrisme, selv om det er essensielt for å forstå hvordan vårt politiske system er bygd opp. Det er mange i Norge som slenger om seg med uttrykk som venstrevridd, sosialist, rasist og kommunist, uten å kunne definere verken ordene, eller vite mer om Karl Marx enn at han skrev en eller annen bok de ikke engang har sett.

Så nei - det å bo i et land gjør deg ikke til ekspert på landet, samtidig som du fint kan opparbeide deg kunnskap om et land uten å bo der. Tror for eksempel ikke det er mange som vil stille spørsmål ved Hans Olav Lahlums kunnskaper om USA, selv om han bor på Eidsvold. 


I politiske diskusjoner om Thailand, ser mange ut til å legge mye vekt på svigermor og svigerfar og hva de mener.

Hvis noen hadde sterke meninger om norsk politikk basert på svigermors politiske ståsted, ville vi tenkt at han eller hun var potte sprø.
 
Så nei – det at du har bodd i Thailand i flere tiår, gjør deg ikke til ekspert på Thailand.

For å bli det må du lese. Ikke bare snakke med naboen, venner eller politikere (for den saks skyld). Og du må lese mer enn det du får kjøpt av litteratur i Thailand, da vesentlig deler av historien er fjernet.
 
Du har åpenbart sterke meninger om disse ungdommene, men du tar deg ikke engang tid til å lytte til hva de faktisk sier. Lese hva de vil. I stedet omtaler du dem i svært nedlatende vendinger, noe som er ille nok fra en voksen mann, uansett hvor de står politisk.

Se intervjuene jeg f.eks. nevnte i mitt forrige innlegg, der en journalist jeg vet du misliker sterkt, går rundt og gjør det journalister gjør: Han spør dem hvorfor de er der. Hva de vil med demonstrasjonene. Osv.

Kanskje ville du lært noe.

Hva du har noe imot journaliser som faktisk gjør jobben sin, er også et mysterie. En journalists viktigse jobb er nettopp å gå makta etter i sømmene, og det gjør journalisten du misliker intenst til de grader (altså: Det er Pravit Rojanaphurk som er utsendt i demonstrasjonene). 


Han gikk også makta i sømmene da han jobbet for The Nation – og var sterkt kritisk til Thaksin (hun som nå er kona hans var såvidt jeg vet til og med gul).
 
Men siden 2014 har han kritisert juntaen så sterkt at han ble sparka fra The Nation, vært tvangsinnkalt til holdningsjustering hos militæret, blitt anmeldt, truet og mottatt internasjonal oppmerksomhet (blant annet fra Norge) for modig journalistikk.

Derfor misliker du ham.

Det virker altså ikke som om du forstår hva en journalists jobb er, men for å gjøre det klokkeklart: Det er ikke å legge seg på rygg for myndighetene – uansett hvem som har makta.

Så ja - det var selvsagt deg jeg siktet til i innlegget over. Det var du som hadde en «journalist-kilde», som åpenbart ikke er mye til journalist, da han presterte å rapportere fra demonstrasjonene før de startet.

Det var også du som latterliggjorde meg da jeg for noen måneder siden antydet at det snart ville røre på seg blant demonstrantene.
 
Det har ingenting med dumhet å gjøre, dog, men det er aldri for sent å stille spørsmål ved det man leser, eller ukritisk stoler på fra en side.
 
Og nei: Jeg stoler ikke på noen side. Jeg bryr meg ikke om hva som står i sladreaviser. Når det gjelder politikk – som dette dreier seg om, leser jeg i aviser som følger journalistiske kriterier, og jeg følger journalister som følger dem.

Jeg stiller alltid spørsmål ved det jeg leser, og jeg søker bekreftelse fra flere kilder.
 
Jeg bryr meg heller ikke om politisk uenighet eller ståsted. Men må si jeg fascineres litt av vestlige som kaster alt de har lært om menneskerettigheter over baugen når de bosetter seg i Thailand. Tvert imot synes jeg politiske motsetninger er et gode, som driver samfunnet framover. Jeg bor i en Høyre-kommune, der nesten alle jeg kjenner stemmer langt til Høyre for meg. Jeg har ingen problemer med politisk uenighet. Jeg har derimot problemer med nåtidens falske nyheter, og jeg er ikke så god til ikke å si fra når voksne mennesker burde stilt noen spørsmål før de trykket «del».

Jeg har heller ikke særlig nye forståelse for blant annet ditt unisone forsvar av noen av landets mektigste mennesker, samtidig som du omtaler mennesker som drepes pga sine meninger som «kjeltringer». Han siste var vel i tjueåra, med livet foran seg, men han ble kidnappet av sortkledde menn og er trolig død. Såvidt jeg vet har han aldri gjort noen noe vondt, men han var altså kritiker av monarkiet. Derfor vil familien hans aldri få en grav å gå til.

Denne behandlingen av opposisjonelle er også noe de demonstrerer mot. Free our friends var et av kampropene i går, og bilder av unge menn som aldri vil bli sett igjen, holdes høyt.

Dette er mennesker du omtaler som oppviglere og kjeltringer.

Du henger derfor ikke helt på greip. Du trekker stadig fram Thailand som et føydalsamfunn, men hytter altså med neven mot de som vil endre dette. Du snakker om Thailand som et samfunn med mye korrupsjon, og roser Prayuth for å omvende henleggelsen mot Red Bull-arvingen, uten å ha fått med deg at det var demonstrantene som ga forskjellsbehandlingen på rik og fattig så mye internasjonal oppmerksomhet da Boss var en fri mann igjen, at Prayuth ikke hadde annet valg enn å gjøre noe. Du snakker ofte om noen mektige kinesiske familier som eier Thailand, uten å se at det er nettopp denne maktbalansen demonstrantene vil til livs.

Sannsynligvis er du for det meste demonstrantene kjemper for, men du vet det ikke, da du i stedet for å lese deg opp, eller tar deg tid til å lytte til hva de sier, hytte med neven og lytter til de som har interesse av å demonisere de som vil endre hele systemet.
 
Og nei - jeg har aldri hevdet at jeg har vett, men jeg liker å lese, og oppfordrer derfor andre til å gjøre det, jeg hevder heller ikke at jeg har rett, men kildearbeid kan jeg, så jeg skjønner i hvert fall hva det er verdt å lese. :)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#707

det jeg nå føler i kveld i dag er at
jeg begynner og bli bekymra

de i toppen vil nok ikke gi fra seg noe makta

såpass kjenner« vi «det hele, her.
og handlings mønstret!,
men da de arbeidsløse begynner og
røre på seg ,
er et tankekors ,,,


🙄🙄🙄
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

#708

riflefish skrev: 18 okt 2020, 18:40 det jeg nå føler i kveld i dag er at
jeg begynner og bli bekymra

de i toppen vil nok ikke gi fra seg noe makta

såpass kjenner« vi «det hele, her.
men da de arbeidsløse begynner og
røre på seg ,
er et tankekors ,,,

🙄🙄🙄
Der er vi helt enige. Hva som skjer videre er bekymringsverdig. Det er nok også noen mektige mennesker som ikke er fornøyd med at dette fortsatt pågår, og dermed mye press på Prayuth.
torbus

#709

Nå skal øya mine roes fra alt av skjermer til i morgen, men et siste bilde.

Det er et ufattelig antall mennesker som trosser de stadig sterkere truslene om fengsel for å delta. Men favoritt-boat-noodle-sjappa mi rett utenfor bildet klager nok ikke. :)

Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#710

Dette utvikler seg veldig mye nå, og som det skrives det kan hende det blir slutt på kongedømme i Thailand. En munk sa jo i sin tid, at Rama Den Niende skulle være den siste kongen.
Men uansett det er ikke gode tider i Thailand nå, og la oss håpe det ikke blir værre og en borgerkrig i landet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jB ... met-faller

A.H.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»