Blir dette Asias versjon av EU og Efta i verdens mest ekspanderende region ?
Thailand med resten av Aseanlandene pluss Kina , Japan, Sør Korea, Australia og New Zealand ar nå underskrevet det som er vedens største handelsavtale.Vesten som har drøyet med sine avtaler står kanskje igjen med konkuranse US -Europa. I dette spill er nok det Norske marked og kronen en ubetydelig aktør.Kina og Japan blir muligens vinnere her.Ikke vet jeg om hvordan TH klarer seg. Eksporten kan muligens få ytterligere konkuranse eller utflytning som følge av dette. India valgte å ikke bli med for å beskytte sitt landbruk samt indstri mot konkuransen.Men blir med som observatør og døren holdes åpen for de til senere.En sterkere Bath kommer muligens ikke den jevne Thai tilgode heller. Sikkert godt for mye av økonomien når pandemien går over og hjulene skal igang igjen .Vesten skal muligens bruke mere tid p å rydde opp med virus mens de kjører på noen år. Uansett gjør det vel Asia mindre ahengig av vesten Selv unner jeg de det beste. Kan de bygge seg opp
som jevnbyrdige uten avhengighetsforhold så er vel det til deres beste.Men kan bli dyrere for oss.Det er først gang Kina, Sør Korea og Japan er i en felles handelsavtale.
Mulig vesten bør samarbeide bedre fremover også nå..Jeg ser mye vestlig media bruker overskrift som "eskluderer US"men dette er vel signaler de selv har valgt å sende ut
https://www.reuters.com/article/us-asea ... 3O?rpc=401&