SomLao skrev: ↑03 sep 2020, 18:08
Typisk, men litt pussig. At du liker gamle Ludvig, tyder jo på at du har sans for ganske avansert musikk. Men det ville jo være mer enn veldig rart om det i tillegg til klassisk musikk kun ble laget god musikk den gang man selv var ung. Det er vel egentlig ganske innlysende at det umulig kan være riktig.
Jeg tenker ikke da på søvndyssende pop-musikk med auto-tune som stort sett høres ut som om det er spydd ut fra samme fabrikk.
For saken er at det krever en ikke ubetydelig innsats å sette seg inn i ny og banebrytende musikk. Ikke bare må man orientere seg i et enormt antall stilarter, man må også fordype seg i et uhorvelig antall artister under de ulike stilarter. Det krever åpne ører og et åpent sinn pluss at det tar uhyggelig lang tid. Og har musikken en form som for lytteren krever tilvenning, må lytteren først akseptere formen for å få tak i innholdet.
For eksempel har jeg prøvd å få unge til å like Mozart. De har i begynnelsen strittet i mot fordi formen for dem er lite moderne og utiltalende, men når de endelig aksepterer formen liker de selvsagt innholdet.
Kort sagt: at folk flest kun liker musikk fra deres egen ungdom, handler om manglende vilje, pågangsmot og kanskje aller mest utilgivelig og fatal latskap.
Jeg har vel ikke påstått at det ikke er laget bra musikk etter min ungdomstid! Jeg sier bare at jeg er ikke opptatt av musikken til dagens ungdom, det får være deres greie.
Ellers har du helt rett i at det er en krevende øvelse å holde seg oppdatert med utviklingen i musikken, det er nok bare for spesielt interesserte, og jeg er nok ikke en av dem.
Når jeg tenker på Beethoven, så tenker jeg svært lite over hvorvidt musikken er avansert eller ikke, det er for meg uvesentlig. Det er den emosjonelle opplevelsen av musikken jeg er ute etter, og Beethoven var en utpreget melankoliker. Hans musikk setter meg i en stemning knapt noe annen musikk kan gjøre. Mozart er i motsetning vesentlig lettere - om en ser bort fra c-moll messen. Jeg har nok en dragning mot det melankolske.
Ellers forstår jeg deg ikke helt i din avslutning om at det er utilgivelig latskap at vi ikke bruker energi på nyere musikk. Det har ingen ting med latskap å gjøre, det har utelukkende med interesse å gjøre. Vet jo fra tidligere at du er veldig opptatt av dette, og det er helt greit. Jeg er det bare ikke. Burde ikke det holde?
De som har musikkhistorie som profesjon er forpliktet til å holde seg oppdatert, vi andre er ikke det!