Bosette seg i Thailand

Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#31

Man skal tenke seg litt om før man flytter til Thailand, og hva man har i trygd eller pensjon har og noe å si. Mange har minste uføretryggd eller minstepensjon, og ofte en av grunnene til de flytter til ett land det er billigere å bo i.

For de med minstepensjon så IKKE meld skatteutflytting, for man er nullskatteyter med minste pensjon i Norge. Samt søk om frivillig folketrygdavtale, da dette koster lite med en minstepensjon. Man får tross alt litt igjen pr. døgn på sykehus i Thailand fra Norge, samt at er det en større operasjon så får man det gratis i Norge.

Skal man være fastboende i Thailand, så får man ikke eie bolig i Norge men hytte fritidsbolig kan man eie.

Så det er mange ting man bør vurdere nøye før man flytter til Thailand, og som en venn sa: Ikke "brenn" alle "bruer".

A.H.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#32

Arild Holtet skrev: 13 aug 2020, 11:11 Man skal tenke seg litt om før man flytter til Thailand, og hva man har i trygd eller pensjon har og noe å si. Mange har minste uføretryggd eller minstepensjon, og ofte en av grunnene til de flytter til ett land det er billigere å bo i.

For de med minstepensjon så IKKE meld skatteutflytting, for man er nullskatteyter med minste pensjon i Norge. Samt søk om frivillig folketrygdavtale, da dette koster lite med en minstepensjon. Man får tross alt litt igjen pr. døgn på sykehus i Thailand fra Norge, samt at er det en større operasjon så får man det gratis i Norge.

Skal man være fastboende i Thailand, så får man ikke eie bolig i Norge men hytte fritidsbolig kan man eie.

Så det er mange ting man bør vurdere nøye før man flytter til Thailand, og som en venn sa: Ikke "brenn" alle "bruer".

A.H.
Enig i det, Arild, men det er jo ikke så enkelt for en med liten pensjon. Selv har jeg god pensjon, men hele min sparekapital lå i boligen min i Norge. For å etablere meg i Thailand var jeg nødt til å realisere boligen i Norge og jeg regner med at for en person med liten pensjon er dette helt uunngåelig. Så for mange av oss er det ikke noe valg: Å flytte til Thailand innebærer å brenne noen bruer.
Var jeg en rik mann ville jeg nok gjerne hatt et sted i Norge og, men det nytter ikke i dette livet, kanskje neste= :)

Ellers når det gjelder dette med frivillig medlemskap i folketrygden er jeg usikker på hvor lønnsomt det egentlig er. Er du storforbruker av medisiner som i Norge er på blå resept, så er slikt medlemskap absolutt å anbefale. Er du derimot ikke avhengig av slik medisin og ellers ved god helse er jeg mer usikker på hvor lønnsomt det er. Det koster tross alt 7,4% av pensjonen din (10,5% av uføretrygd). Er du under 65 år kan du få tegnet en grei helseforsikring i Thailand og blir du så syk at du trenger omfattende og kostbar behandling er det bare å melde flytting tilbake til Norge.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#33

Geir Rasch skrev: 13 aug 2020, 23:45 Enig i det, Arild, men det er jo ikke så enkelt for en med liten pensjon. Selv har jeg god pensjon, men hele min sparekapital lå i boligen min i Norge. For å etablere meg i Thailand var jeg nødt til å realisere boligen i Norge og jeg regner med at for en person med liten pensjon er dette helt uunngåelig. Så for mange av oss er det ikke noe valg: Å flytte til Thailand innebærer å brenne noen bruer.
Var jeg en rik mann ville jeg nok gjerne hatt et sted i Norge og, men det nytter ikke i dette livet, kanskje neste= :)

Ellers når det gjelder dette med frivillig medlemskap i folketrygden er jeg usikker på hvor lønnsomt det egentlig er. Er du storforbruker av medisiner som i Norge er på blå resept, så er slikt medlemskap absolutt å anbefale. Er du derimot ikke avhengig av slik medisin og ellers ved god helse er jeg mer usikker på hvor lønnsomt det er. Det koster tross alt 7,4% av pensjonen din (10,5% av uføretrygd). Er du under 65 år kan du få tegnet en grei helseforsikring i Thailand og blir du så syk at du trenger omfattende og kostbar behandling er det bare å melde flytting tilbake til Norge.
ad det der med personlig medlemskap i folketrygden, mange her og på asiaforum skrøt av det

selv har jeg konkludert med: helt uinteressant,
for min del har jeg ikke fått noe ut av det medlemskapet, kun småpenger, nok til å dekke papir konvolutter og porto og kanskje
et par pils på toppen
min konklusjon er helt klar (for meg); det medlemskapet er bortkastet pensjon
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#34

janet skrev: 14 aug 2020, 01:31 ad det der med personlig medlemskap i folketrygden, mange her og på asiaforum skrøt av det

selv har jeg konkludert med: helt uinteressant,
for min del har jeg ikke fått noe ut av det medlemskapet, kun småpenger, nok til å dekke papir konvolutter og porto og kanskje
et par pils på toppen
min konklusjon er helt klar (for meg); det medlemskapet er bortkastet pensjon
mulig for deg janet!
men ingen forsikringer faste livsviktige medisiner!
det vi betaler for medlemskapet er mye mindre en våre faste medisin utgifter!
( storfornrukere)
og m alder så for oss fleste må vi ha mere og mere medisiner,
det har for oss økt proposjonalt m alder!
da jeg var 55 brukte jeg knapt noe av betydning,

jeg vet et medlem på asiaforum m kreft
han hadde 600000 baht pr cellegift kur hele episoden kom på flere milioner baht
( en må huske og være outpasient)
i dag skjer oppgjøret fra helfo på en uke om
en leverer dette elektronisk!
for oss gamlinga har helfo og blåresept
pluss innlegeser vert kjær kommet !
derimot jeg får ingen forsikring heller,
skulle jeg måtte på ICU tar jeg til statlig syke hus, rett borti veien her!
så dette bør en tenke over !
forøvrig og bli sendt til norge m ambulanse fly dekker selvsakt ikke helfo!
men leger i thailand er etter minærfaring
mere pasient vennlige en en fastlege i norge!
jeg ( vi kona og jeg) er svært takknemlige for
helfo ordningen.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#35

Geir Rasch skrev: 13 aug 2020, 23:45 Enig i det, Arild, men det er jo ikke så enkelt for en med liten pensjon. Selv har jeg god pensjon, men hele min sparekapital lå i boligen min i Norge. For å etablere meg i Thailand var jeg nødt til å realisere boligen i Norge og jeg regner med at for en person med liten pensjon er dette helt uunngåelig. Så for mange av oss er det ikke noe valg: Å flytte til Thailand innebærer å brenne noen bruer.
Var jeg en rik mann ville jeg nok gjerne hatt et sted i Norge og, men det nytter ikke i dette livet, kanskje neste= :)

Ellers når det gjelder dette med frivillig medlemskap i folketrygden er jeg usikker på hvor lønnsomt det egentlig er. Er du storforbruker av medisiner som i Norge er på blå resept, så er slikt medlemskap absolutt å anbefale. Er du derimot ikke avhengig av slik medisin og ellers ved god helse er jeg mer usikker på hvor lønnsomt det er. Det koster tross alt 7,4% av pensjonen din (10,5% av uføretrygd). Er du under 65 år kan du få tegnet en grei helseforsikring i Thailand og blir du så syk at du trenger omfattende og kostbar behandling er det bare å melde flytting tilbake til Norge.
du bør tenke på at da du kommer oppi åra
trenger du kansje medisiner,
skulle du trenge kreft kurer utvilsomt
bør en ha med seg dette!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#36

riflefish skrev: 14 aug 2020, 07:26
men leger i thailand er etter minærfaring
mere pasient vennlige en en fastlege i norge!
Kommer an på hvem man treffer,

Har selv lagt på privat sykehus i Yasothon ett døgn med problemer i "luftinntaket"

Fant ut av at det var best og komme meg ut der i fra ellers hadde jeg dauet,

Ente med at jeg kom meg inn på Samitivej Hospital - Bangkok med kontinuerlig oksygen tilførsel i 5 døgn, der var de bra.

Ps har hørt en historie om ei dame fra Norge med hjerteproblemer på ferie i Thailand,
som havnet på sykehus der, hun ble forklart at den medisinen hun gikk på fra legen i Norge kunne ta livet av hun, hun ble til behandling der i 2 mnd og ble frisk og medisin fri etter det.
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#37

Reinkarnert Pelle skrev: 14 aug 2020, 08:19 Kommer an på hvem man treffer,

Har selv lagt på privat sykehus i Yasothon ett døgn med problemer i "luftinntaket"

Fant ut av at det var best og komme meg ut der i fra ellers hadde jeg dauet,

Ente med at jeg kom meg inn på Samitivej Hospital - Bangkok med kontinuerlig oksygen tilførsel i 5 døgn, der var de bra.

Ps har hørt en historie om ei dame fra Norge med hjerteproblemer på ferie i Thailand,
som havnet på sykehus der, hun ble forklart at den medisinen hun gikk på fra legen i Norge kunne ta livet av hun, hun ble til behandling der i 2 mnd og ble frisk og medisin fri etter det.
ekstreme tilfeller =‘ikke normal praksis,
jeg har svørt dårlig ærfaring m norge,
selvom både slster svoger og to av barna er leger, vel de bor langifra der jeg er,
tok m søster og svoger til bumrungrad,
de var « øvegitte»
feil behandling!
faen meg i 93 fikk je fark på hjerte
ble innlakt på ringerike sykehus!’4 mannsrom!
lå der i 8 dar!
på åvervpkning?!,
så foran på køya var jornalen
kona kom og så på den,
men faen meg der sto et annet navn?,!!🙄🙄
blei huske stue uta like! for da kona tenner
er hu fsrlig!
de hadde fora meg med 4 stk forskellige medisiner,
men på senga v siden av var jornalen min
,
vel hva skan si!
her erom jævli nøye m person nr fødsels dato etc,
så sjødesløse de var på det lassarettet. kan jeg ikke forsvare
neigu heller!
dronte privat klinikk,
fikk nitro og betablokker

men ikke digetrin og alt han i nabo senga sku ha! forøvrig daua gubben rett etterpå
en halling!
de hadde gitt gubben feil medisin
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#38

janet skrev: 14 aug 2020, 01:31 ad det der med personlig medlemskap i folketrygden, mange her og på asiaforum skrøt av det

selv har jeg konkludert med: helt uinteressant,
for min del har jeg ikke fått noe ut av det medlemskapet, kun småpenger, nok til å dekke papir konvolutter og porto og kanskje
et par pils på toppen
min konklusjon er helt klar (for meg); det medlemskapet er bortkastet pensjon
Jeg kjører det samme prinsippet på bilforsikring, har aldri hatt bruk for den så hvorfor skal jeg betale den.....
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#39

anmeno skrev: 14 aug 2020, 10:10 Jeg kjører det samme prinsippet på bilforsikring, har aldri hatt bruk for den så hvorfor skal jeg betale den.....
det svaret der er jo helt hue i rævva
prøv å les hva jeg skriver , du må ta hue ut av rævva først så du ser bokstavene
MrDemongas
Innlegg: 1017
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#40

Det kan muligens være fordi enkelte av oss elsker å være gjeldsoffer? :mrgreen:
Drit i bilforsikring. Få namsmann og kriminalomsorg på døra. HÆRLIG!
Svar

Gå tilbake til «Generelt»