Spam, kjedebrev & hoax e-poster

Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Fikk denne igår, og jeg har ikke kjøpt noe abbonement av youtube igjennom min apple konto.

Mail de sendte den ifra er som følger apple-store krøllalfa 749827 dott com, og jeg måtte jo selvfølgelig trykke på linken, noe jeg svært svært sjeldent gjør, men nå ble jeg tatt litt på senga av utseendet, og i ett svakt øyeblikk. Var ingen i andre enden, men hva er konsekvensene med å trykke på en slik link? Burde ikke dette bli straffet hardere enn det gøres nå?

Vel opprettet denne tråden så vi kan dele forskjellige spam mailer, og kanskje gjøre hverandre Mer oppmerksomme På hva som kommer fortløpende.


480CDC49-BF06-4B30-B97B-5415EE45161F.jpeg
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Nok en liten luring, som får en til å reagere, hva f er dette

88FCAF17-D84D-4946-BC7E-F29040259472.jpeg
EA8C1239-9BA5-4428-B8FA-E649000BDE63.jpeg
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Det er nok det som går under navnet Phishing

https://en.wikipedia.org/wiki/Phishing

Hensikten er å få deg til å trykke på en fake link der du så legger inn brukernavn og passord. De registrerer dette og kan så bruke dataene til å logge seg inn og stjele kontoen din eller annen info.

For meg feks gikk jeg på en smell på tampen av oppholdet mitt i Filippinene da jeg fikk en mail om at jeg hadde en pakke liggende hos Tollpost i Norge der det manglet porto og jeg måtte inn og betale med kredittkort. Jeg gjorde jo det, men ingenting skjedde og betalingen ble avvist. Så jeg kontaktet gamlemor og lurte på om hun kunne betale for meg. Heldigvis var hun mer oppdatert enn meg og hadde hørt om denne svindelen. Så jeg ringte umiddelbart DnB kundeservice og fikk stengt kortet. Og måtte da selvsagt få tilsendt nytt kort i posten. Var litt ugunstig når jeg var på reise, men det gikk nå greit.

Aldri klikk på linker i noen mailer. Og vær forsiktig med det samme i messenger og annet. Det kan tenkes du sendes til feks en fake Facebook side der du må logge inn og så stjeler de kontoen din.

Om du får en slik mail om noe, så ikke klikk på noen link. Gå direkte inn på nevnte sted (feks Apple store) og sjekk selv uten å bruke noen linker. Jeg får støtt og stadig eposter med slikt etter at jeg ble forsøkt svindlet på Finn da jeg solgte en mobiltelefon der. Oppga epost-adressen min og etter jeg fant ut det var svindel så kom det stadige eposter med forsøk på å svindle.

Jeg har brukt samme epost-adresse i 20 år så jeg har ingen planer om å bytte. Man må bare tillegge seg gode rutiner og merke slikt som søppel og svartelist adresse.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Generelt»