Coronavirus 2020

Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#1511

Phay skrev: 30 jun 2020, 17:22 Er jo forbehold om at det er gjensidighet fra de landene som nå er åpnet for. Om Thailand ikke åpner uten forbehold, så spørs det.

Norwegian sendte ut kanselleringer i samme tidsrom som dette ble kjent, så det virker litt rart om de ikke spekulerer i at det ikke blir åpnet uten forbehold, og det blir komplikasjoner med passasjerer som ønsker å fly den ene veien eller den andre.

Volumet begge veier burde være der for en eller to avganger i uka?
Jeg er veldig i tvil om hvordan dette vil fungere.Ikke er det bindene for EUlendene, og da vel ennå mindre bindene for de resterende Schengenlendene.Så hvordan Thailand ser på det vet ikke jeg, Smittetallene i forskjellige EU land er kanskje høye for Thailand.
Nå er ellers smittetall noe som skaper uenighet i EU også, da de er under vidt forskjelllinge kriterier. fra Spanske hvor 30 % syke er fra test av folk uten symptoner, til Italienske som også inneholder de i karantene noe som jo skaper høye tall.Det er også vidt forskjellige grunnlag for spredningstall.Vi bruker vel sykehusinnleggelser fks, men har jo hatt en mangeårig omleggning av sykehuspolitikken til å bli mest mulig poliklinisk behandling. Så vi bruker videosamtale med legen og ligger hjemme mens mange andre land legger inn på sykehusene og kanskje derfor har høyere tall eller bruker reelle smittetall til å regne ut spredning. Det gjenstår å se hvordan det kommer til å bli praktisert og respektert fra de forskjellige EUland og de land som kan komme..


Legger til , Norge tilsluttet seg desverre ikke denne ordningen , vg nyhetsdøgnet kl 15,57
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 001150e7f7
Dette er imidlertid ikke bindende for enkeltland. Det betyr at Norge, som er medlem av Schengen, ikke har sluttet seg til denne gjenåpningen.
torbus

#1512

Jeg tenker at alle disse innreisereglene vi kommer til å se den neste tiden, kommer til å bli vanskelige å forholde seg til, da de kommer til å være i kontinuerlig forandring. Vi ser hvor lite som skal til før det kommer små utbrudd, som da den svenske vikarlegen kom til Norge. Ifølge assisterende direktør i Helsedirektoratet, Espen Nakstad, på NRK-nyhetene i går, er samtlige utenlandske helsepersonell i Norge allerede gjenstand for et svært omfattende smittevern (det var 4 punkter som skulle sikre oss), men likevel slapp han altså gjennom nåløyet, med smitte, med det resultatet at han smittet minst en sykepleier og minst en pasient.

Tenk da når de begynner å åpne opp for vanlige reisende, som ikke er gjennom dette regimet. Det vil være helt umulig å stoppe smitten fra å spre seg fra land til land, med nye oppblomstringer av smitte som konsekvens.

På sykehuset fanget de det opp, stengte ned, sporet smitten og de klarer trolig å hindre videre utbrudd, men det er ikke mer enn en sånn som skal til, på Skytrain, eller i en livlig bar, eller i køen på et kjøpesenter, før helvete er løs, da smitten vil være nærmest umulig å spore når dusinvis av mennesker som ikke kjenner hverandre, men ble eksponert for smitten, alle går hver til sitt.

Og er det noen tror at alle som våkner med aircondition-hals i Thailand eller Spania eller Hellas kommer til å isolere seg fram til det er over? Det ligger sannsynligvis i vår natur å bortforklare rennende nese med at vi ikke er vant til aircondition, mye bading eller lignende, og så tenker vi at det er over i morgen, mens vi går ut og tar en øl.

Jeg leste noe om at turistnæringen i Thailand kan komme til å satse på turister som bor på eksklusive resorter, på et avgrenset strandområde, med helsepersonell og strengt regime - som i en slags trygg oase fra resten av verden, og uansett hvor lite interessant noe sånt ville vært for meg, tenker jeg at varianter av den løsningen kommer til å være sånn turismen ser ut fram til dette er over.

Vanlige fritidsreiser vil snart vise seg å bli alt for risikabelt, selv om alle kommer til å forsøke ulike tilnærminger til å få i gang hjulene den neste tiden. Jeg tror heller ikke vi kommer til å være ønsket. Undersøkelser i Norge viser at 3 av 4 ikke vil ha utenlandske turister i år, fordi vi er redde for smitte. Det er sannsynligvis ikke annerledes i andre land, noe vi kommer til å se når det ene landet etter det andre får nye bølger med smitte som følge av at restriksjonene lettes på. Bare se i Spania. Allerede er det snakk om mulige framtidige nedstengninger.

I tillegg kommer spørsmålet om hvor mange som har lyst til å dra på vanlige ferier i det nåværende klimaet, noe som vil påvirke flyavgangene og dermed prisene.

Nei, jeg krysser fingra for at vaksinen kommer på rekordtid. Det tror jeg er det eneste håpet.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1513

Tore Bustad skrev: 01 jul 2020, 10:53
Nei, jeg krysser fingra for at vaksinen kommer på rekordtid. Det tror jeg er det eneste håpet.
Krysser også fingrene for rask tilgang på vaksine. Så får vi håpe på en bredere distribusjon på vaksinen enn den eneste godkjente medisinen på behandling til nå.


USA tømmer lagrene for coronamedisin
Flere stater i USA har mistet kontroll på smittesituasjonen. Nå kjøper myndighetene all produksjonen av coronamedsin tre måneder frem i tid.
Å lese om slike priser på medisinen og i tillegg at prosessen med patent er en greie synes jeg er for galt. Medisin har blitt alt for mye big business og det ser ut som produsentene ikke bryr seg i det hele tatt om annet enn aksjekursen.

For offentlig helsevesen i i-land vil prisen for en person havne på 2340 dollar, som tilsvarer i underkant av 23.000 kroner. Private forsikringsselskaper må ut med 3120 dollar, altså i overkant av 30.000 kroner.

The Guardian skriver at Remdesivir ble utviklet mot Ebola, men hadde ikke ønsket effekt. Gilead er i en prosess for å ta patent på medisinen, som vil hindre andre selskaper i å produsere den.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#1514

Tore Bustad skrev: 01 jul 2020, 10:53 Jeg tenker at alle disse innreisereglene vi kommer til å se den neste tiden, kommer til å bli vanskelige å forholde seg til, da de kommer til å være i kontinuerlig forandring. Vi ser hvor lite som skal til før det kommer små utbrudd, som da den svenske vikarlegen kom til Norge. Ifølge assisterende direktør i Helsedirektoratet, Espen Nakstad, på NRK-nyhetene i går, er samtlige utenlandske helsepersonell i Norge allerede gjenstand for et svært omfattende smittevern (det var 4 punkter som skulle sikre oss), men likevel slapp han altså gjennom nåløyet, med smitte, med det resultatet at han smittet minst en sykepleier og minst en pasient.

Tenk da når de begynner å åpne opp for vanlige reisende, som ikke er gjennom dette regimet. Det vil være helt umulig å stoppe smitten fra å spre seg fra land til land, med nye oppblomstringer av smitte som konsekvens.

På sykehuset fanget de det opp, stengte ned, sporet smitten og de klarer trolig å hindre videre utbrudd, men det er ikke mer enn en sånn som skal til, på Skytrain, eller i en livlig bar, eller i køen på et kjøpesenter, før helvete er løs, da smitten vil være nærmest umulig å spore når dusinvis av mennesker som ikke kjenner hverandre, men ble eksponert for smitten, alle går hver til sitt.

Og er det noen tror at alle som våkner med aircondition-hals i Thailand eller Spania eller Hellas kommer til å isolere seg fram til det er over? Det ligger sannsynligvis i vår natur å bortforklare rennende nese med at vi ikke er vant til aircondition, mye bading eller lignende, og så tenker vi at det er over i morgen, mens vi går ut og tar en øl.

Jeg leste noe om at turistnæringen i Thailand kan komme til å satse på turister som bor på eksklusive resorter, på et avgrenset strandområde, med helsepersonell og strengt regime - som i en slags trygg oase fra resten av verden, og uansett hvor lite interessant noe sånt ville vært for meg, tenker jeg at varianter av den løsningen kommer til å være sånn turismen ser ut fram til dette er over.

Vanlige fritidsreiser vil snart vise seg å bli alt for risikabelt, selv om alle kommer til å forsøke ulike tilnærminger til å få i gang hjulene den neste tiden. Jeg tror heller ikke vi kommer til å være ønsket. Undersøkelser i Norge viser at 3 av 4 ikke vil ha utenlandske turister i år, fordi vi er redde for smitte. Det er sannsynligvis ikke annerledes i andre land, noe vi kommer til å se når det ene landet etter det andre får nye bølger med smitte som følge av at restriksjonene lettes på. Bare se i Spania. Allerede er det snakk om mulige framtidige nedstengninger.

I tillegg kommer spørsmålet om hvor mange som har lyst til å dra på vanlige ferier i det nåværende klimaet, noe som vil påvirke flyavgangene og dermed prisene.

Nei, jeg krysser fingra for at vaksinen kommer på rekordtid. Det tror jeg er det eneste håpet.
Et problem kan kanskje bli om de ikke finner vaksine viruset kan også mutere , jeg ser den Amerikanske Fauci nedtoner sin optimsme om vaksine.
Da må vi nødvendigvis leve med virus lenge., men om kapitalkreftene aksepterer isolering og nedstenging over tid er kanskje tvilsomt.
Mange land har kanskje heller ikke nødvendig økonomi til slike helsesystemer og vaksineprogrammer.
At vi i vesten har fokus på en mulig fremtidig vaksine fremfor å slå ned kan kanskje bli kostbart i lengden .
Ellers tror jeg litt mere på Asiatisk modell med teste fks alle i karantene selv uten symptoner. Også teste til de får negativ test.(er vel noe også Italienere gjør)
Vi lar vel symptoner avgjøre både om en er syk , såvel som når en er frisk.
At land med lav smitte fks i Østen skulle slippe oss inn er nok tvilsomt.
Det er så stor forskjell på strategier i vesten . Selv i de forskjellige deler. US har vel gjort det til politisk i stor grad., noen stater lar det flomme og andre stenger ned.
Nå kjenner viruset ikke landegrenser så oppblomstringene en ser er vel et resultat av forskjellige strategier også.
Polen har åpnet visasøknader fra Russland , Tyrkia , og Belarus, vi aksepterer jobbreiser , karantene men kan gå på jobb, slikt skal nok få nye tilfeller også.
Tsjekkia aksepterer bare halve av EUsine forslag om land.men kan reise fritt i EU og møte,de,samme menesker.
Vi tilsluttet oss ikke avtalen men åpner for turister fra land som omgåes de samme meenesker.
Kontroll ved innreise er vel kun stikkprøver. Nå var vel utbrudd i fks New York et resultat av skjult stor spredning,som blusset opp.
Med 40 prosent uten symptoner som ikke testes så kan nok slik skje mange steder.også når det nå sprer,seg blandt yngre som omgåes mye mere,og kanskje har en livstil med mere farting.
Selv tror jeg mere på en strategi med mere felles tiltak for å slå ned, testing av folk uten symptoner .fks.
For deg og mange av oss her på forum er Thailands modell med små områder ikke attraktiv ferieform. Men mange drar på ferie og er knapt utenfor hotell eller resorten de er på hverken i Spania eller i Asia, så jeg ser ikke vekk fra at det finnes et marked med den ferieformen også..
Mange som bare vil ha en tilværelse noen uker med , stå opp og ha allt servert og ligge ved svømmebasseng.




https://www.schengenvisainfo.com/news/p ... es-abroad/

https://www.schengenvisainfo.com/news/c ... safe-list/
2020-07-01 10.42.19.png
2020-07-01 10.42.50.png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#1515

Gårsdagens tall fra Italia.
Jeg har fulgt de daglig og det ser ut til at de har suksess med strategiene.
Om en ser vekk fra Lombardie så er,det nå redusert til litt over 5000 som er registrert som syke såvel de som er i karantene til resten av Italia som jo teller 55 millioner mennesker med mye befolkningstetthet utenom Lombardiregionen
Dvs ca 100 pr millinon og kanskje like så bra som her på berget.At vi da føler trygghet med å reise i eget land , hvor kanskje 70 prosent ikke har vært registrert av tilfellene blir da kanskje en illusjon..
Så får en se om turisme med tiltak fungerer eller det blomstrer opp og i hvilken grad.og holder de,tallene nede med små oppblomstringer så er det kanskje tiltak som kan kopieres til andre land.
Men en kan kanskje regne med at de tar sine forhåndsregler.

https://datastudio.google.com/reporting ... page/RdlHB
2020-07-01 12.53.50.png
2020-07-01 12.50.50.png
Sist redigert av Wood1958 den 01 jul 2020, 14:14, redigert 1 gang totalt.
torbus

#1516

Wood: Jeg tror ikke kapitalkreftene i realiteten har noe de skulle ha sagt. Det er Sverige et godt eksempel på. De baserte seg på frivillighet, og de er blant de verst rammede landene i verden. Akkurat nå ser det ut som om de ikke bare vil dø i langt høyere antall enn Norge og Danmark, men de ligger an til å rammes kraftigere enn de andre nordiske landene økonomisk.

Ja, de økonomiske konsekvensene vil ramme mange mennesker forferdelig. Det er bare å se til USA, der de allerede nå begynner å kaste ut mennesker som ikke kan betale leia i hopetall. Mange fikk støtte i 3 måneder. Nå er det slutt.

Og USA er ikke engang et fattig land.

Jeg vet ikke om jeg ser forskjellen på asiatisk modell og vår modell, sånn utover at vi ikke bruker maske. Blir en kollega av meg, eller noen jeg har hatt nærkontakt med f.eks. på en middag i helgen, smittet, blir også jeg sporet opp og satt i karantene, selv om jeg ikke har symptomer.

Nøyaktig som asiatiske land følger vi WHOs anbefalinger om smittesporing, karantene og isolering. Det er også enkelt å bli testet ved minste symptomer, da kapasiteten er høy. Jeg bor rett ved et teststed, og de har nesten ingenting å gjøre nå (ifølge lokalavisa).

Jeg vet ikke om jeg ser poenget med å teste folk uten symptomer. Testes du for tidlig vil du ikke engang få positivt utslag.

Innleggelsestallene vil uansett gi gode indikasjoner på hvor utbredt smitten er.

Men ja, alle nasjoner som vil lykkes, er helt avhengige av smittesporing, karantene og isolering, noe som også vil vanskeliggjøres ved normal turisme.

Den typen turisme det legges opp til i Thailand har trolig mye for seg. Det tror jeg også. De som kjøper denne pakka vil få fantastiske områder nesten for seg selv fram til dette er over. Bor du f.eks. på et luksusresort i Krabi, vil du ha tilgang til noen av landets flotteste områder med båt, nesten uten andre turister.

Men det vil koste skjorta, og kundegrunnlaget vil være begrenset.

Tdr: Ja, det der er den åpenbare konsekvensen av en verden uten ledelse, og vi ser nok mer av dette når (og hvis) vaksinen dukker opp. I Norge ligger vi godt an til å få den tidlig, da vi i mange år har betalt til ulike vaksinasjonsprogrammer, men det kan bli utfordrende for fattige land dersom et etisk uansvarlig firma utvinner vaksinen først, og skal vi oppnå flokkimmunitet, er vi ikke sterkere enn det svakeste leddet.

Jeg synes i det hele tatt det er litt vanskelig å se noen raske utveier for de problemene verden er i nå, og synes dessverre alle indikasjoner tyder på at de som sier at dette nettopp har startet (og at de økonomiske konsekvensene etter at dødsfallene har lagt seg vil påvirke oss alle i mange år framover), kommer til å få rett.

Sånn sett litt rart å leve nesten som normalt i min norske boble.

Edit: Mens jeg skrev dukket det opp noe om massetesting vs. vår metode.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e8 ... masseteste
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#1517

[mention]Tore Bustad[/mention]

Om det er riktig som nevnt i tidligere innlegg at 40% av de smittede her er smittet av noen uten symptoner, og 70 % av tilfellene i Norge ikke er registrert er det som jeg ser det en indikasjon på at å teste uten symptoner kan ha en viss smittedempenede effekt.
Ser en Norske smittetall med våre,5 millioner mennesker mot fks Korea,eller Thailand så indikerer det også at ting gjøres litt annerledes.
At det slippes opp for,arbeidsreiser er kanskje også et tegn på hvilke krefter,som styrer tiltak med nedstengning av grenser.slik jeg tolker det.
At de i tillegg kan gå på jobb i karantenetid, men må være hjemme ellers i karanten er underlig.
Ikke smittefarlig i arbeidstid men kan ikke ta en kopp kaffe med kollegaer på fritid. Jeg aner et lite hull i tiltaksformen.
Selv fra norditalia til naboland har slike reiser vært untatt. På lok linje med Norge /Sverige
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#1518

Leste Bustad sitt tillegg, nå er det jo som deet skriives uenighet i nytteverdi og nøyaktighet av de så tilsvarende stykke om fordelene finnes sikkert også.
Men testresultatet fra der de brukes og kanskje gir falske resultater så vi ikke kan reise er troverdige resultater.
Blir litt inkonsekvent synes jeg.
Men ellers så har nå Danskerene nå åpmet for "boyfriend /girlfriend"og det er å håpe at Norske myndigheter kan legge seg på samme linje etterhvert.

https://www.schengenvisainfo.com/news/d ... utside-eu/
2020-07-01 15.31.15.png
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1519

Synes jeg så noe om kun 1 % av befolkningen har vært smittet, og mørketallene ikke var så store som man først trodde. Dette var også gjengs med svenskene at ikke så mange var smittet som de først trodde, og at folke immuniteten de håpet på slo feil.

Har ikke googlet og dobbelt sjekket påstandene, men sikkert noen som har informasjonen liggende og kan avkrefte eller bekrefte.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#1520

Phay skrev: 01 jul 2020, 15:45 Synes jeg så noe om kun 1 % av befolkningen har vært smittet, og mørketallene ikke var så store som man først trodde. Dette var også gjengs med svenskene at ikke så mange var smittet som de først trodde, og at folke immuniteten de håpet på slo feil.

Har ikke googlet og dobbelt sjekket påstandene, men sikkert noen som har informasjonen liggende og kan avkrefte eller bekrefte.
Nei mye påstander begge veier, både om imunitet og varighet på imunitet, i Norge slipper vi vel karantene i 6 mnd om vi kan dokumentere at vi var smittet.
Om det er feilmargin 14 av 15 på test skulle en tro,det slår begge veier. Så ikke vet jeg
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»