GRIEG FOUNDATION TIL KAMP MOT PLASTAVFALL I FILIPPINSKE HAVNEBYER.

Svar
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#1

Elisabeth Grieg signerte onsdag 17 juni 2020 på vegne av Grieg stiftelsen en avtale med WWF Verdens naturfond om kamp mot plastforsøplingen i de tre havnebyene Manila, Puerto Princesa og Batangas på Filippinene. Og målet er klart og tydelig: Innen 2023 skal plastforsøplingen halveres i de tre havnebyene. Foreløpig er 12 millioner donert. Hvert år havner over åtte millioner tonn plast i havet, og Filippinene er rangert som verdens tredje mest plastforurensende land.
Den globale Grieg Gruppen har rundt 2.000 ansatte, og alle sjøfolkene er fra Filippinene. Grieg Gruppen omfatter bl a også Grieg Seafood.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#2

Det er flere ting jeg i min alder grubler over. En av dem er hvorfor verdenshavene benyttes som søppeldynger. Vel er de store, men ettersom årene går samles mer og mer opp i disse. Etter hvert vil også gytebanker fylles opp, og resultatet er mindre og dyrere fisk. Og all den plastdritten som også fisken og andre sjødyr etter hvert får i seg har vi allerede sett en del eksempler på. Vi, vår generasjon tar fisk som en selvfølge. Men hva med kommende generasjoner ? Dessuten er vi allerede alt for mange mennesker. Hvis antallet fortsetter å øke i samme tempo vil denne coronavirusen være en mild sykdom i forhold til hva vi har i vente. Har svært liten sans for verdens og andre lands ledere som tafatt lar dette fortsette. Er det så forbannet vanskelig å erstatte mesteparten av dette plastforbruket med andre materialer som kan brytes ned og mer miljøvennlige ? Vi gir store beløp til fattige land, hvor ganske lite kommer til de som virkelig trenger dem. Kanskje på tide å benytte en god del av disse til å starte en aldri så liten opprydning i havområdene. Men pytt, det får kommende generasjoner ta seg. Slik virker politikken. M a o etter oss kommer syndfloden. :evil: Tror egentlig ikke jeg maler fanden på veggen.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#3

Jeg regner med at plast eksploderte i fillipinene, akkurat som Thailand..
Svar

Gå tilbake til «Generelt»