Regjeringen vil fjerne tillegg for uføre som blir alderspensjonister

Svar
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#1

det kommer når dem er ferdig med statbursjetet. alle vet jo hvorFor uføre må vike for dem skal få råd til ...........
dem som taper på dette kommer til få det enda vankeliger bla minste pensjonistete som er uføre
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#2

Artikkelen er fra desember og forslaget var vel del av statsbudsjettet som ble vedtatt i desember, eller er det bare et forslag til vedtak i 2020? Har ikke fulgt nok med på dette.
Vedtatt så vil det altså ramme uføre født i 1954 eller senere, altså de som blir 67 år i 2021 og senere.

De som ikke er uføre får en reduksjon i alderstrygden dersom de tar ut pensjon ved fylte 67 år eller tidligere, dette er levealdersjusteringen. Står en lenger i arbeid kan en få lavere forholdstall/delingstall slik at levealdersjusteringen utlignes, altså større årlig pensjon.

Uføre har hatt en ordning der de gis et tillegg som utligner denne justeringen i og med at de ikke selv kan velge, men automatisk går over fra uføretrygd til alderspensjon ved fylte 67 år.
Når dette tillegget fjernes så vil selvsagt pensjonen bli lavere enn med tillegget, og da er det selvsagt naturlig at de som rammes protesterer.

For en som har gått ufør i en årrekke, så har jeg full forståelse for protesten, men det finnes finnes unntak som jeg kjenner fra mitt eget yrkesliv:

Jeg har i en årrekke hatt ryggproblemer som ville gitt meg uføretrygd om jeg hadde valgt å gå den veien, men da andre plager (utbrenthet) kom i tillegg ble en slik prosess for langvarig. Jeg valgte derfor å ta afp ved fylte 62 år. Følgelig ble jeg rammet av levealdersjusteringen som gir redusert pensjon. Samtidig hadde jeg kollegaer på omtrent samme alder som og hadde plager som ville gi dem uføretrygd om de hadde valgt det, noe de gjorde. Resultatet var at de fra 62 år til 67 år hadde høyere trygd enn de vill hatt pensjon om de tok afp, og ved overgang til alderspensjon fikk de dette skjermingstillegget som utlignet levealdersjusteringen. No way at disse hadde jobbet en dag over 67 år om de ikke var trygdet!
Så stiller jeg meg spørsmålet: Er det rettferdig at fordi de valgte å søke uføretrygd skal få fjernet levealdersjusteringen, mens jeg som valgte afp ikke får det? Jeg synes ikke det er rettferdig! Derfor støtter jeg forslaget om bortfall av dette tillegget!
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#3

Geir Rasch skrev: 13 mai 2020, 09:27 Artikkelen er fra desember og forslaget var vel del av statsbudsjettet som ble vedtatt i desember, eller er det bare et forslag til vedtak i 2020? Har ikke fulgt nok med på dette.
Vedtatt så vil det altså ramme uføre født i 1954 eller senere, altså de som blir 67 år i 2021 og senere.

De som ikke er uføre får en reduksjon i alderstrygden dersom de tar ut pensjon ved fylte 67 år eller tidligere, dette er levealdersjusteringen. Står en lenger i arbeid kan en få lavere forholdstall/delingstall slik at levealdersjusteringen utlignes, altså større årlig pensjon.

Uføre har hatt en ordning der de gis et tillegg som utligner denne justeringen i og med at de ikke selv kan velge, men automatisk går over fra uføretrygd til alderspensjon ved fylte 67 år.
Når dette tillegget fjernes så vil selvsagt pensjonen bli lavere enn med tillegget, og da er det selvsagt naturlig at de som rammes protesterer.

For en som har gått ufør i en årrekke, så har jeg full forståelse for protesten, men det finnes finnes unntak som jeg kjenner fra mitt eget yrkesliv:

Jeg har i en årrekke hatt ryggproblemer som ville gitt meg uføretrygd om jeg hadde valgt å gå den veien, men da andre plager (utbrenthet) kom i tillegg ble en slik prosess for langvarig. Jeg valgte derfor å ta afp ved fylte 62 år. Følgelig ble jeg rammet av levealdersjusteringen som gir redusert pensjon. Samtidig hadde jeg kollegaer på omtrent samme alder som og hadde plager som ville gi dem uføretrygd om de hadde valgt det, noe de gjorde. Resultatet var at de fra 62 år til 67 år hadde høyere trygd enn de vill hatt pensjon om de tok afp, og ved overgang til alderspensjon fikk de dette skjermingstillegget som utlignet levealdersjusteringen. No way at disse hadde jobbet en dag over 67 år om de ikke var trygdet!
Så stiller jeg meg spørsmålet: Er det rettferdig at fordi de valgte å søke uføretrygd skal få fjernet levealdersjusteringen, mens jeg som valgte afp ikke får det? Jeg synes ikke det er rettferdig! Derfor støtter jeg forslaget om bortfall av dette tillegget!
at vi skal leve på 130000 kr i året
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#4

chelsea skrev: 13 mai 2020, 10:00 at vi skal leve på 130000 kr i året
Det regnestykke vil jeg gjerne se. Minste pensjonsnivå er 200' pluss/minus avhengig om en er enslig eller gift. De aller fleste ender ikke opp med minste pensjonsnivå, men om du gjør det vil jeg gjerne se hvordan du får 200' til å bli 130'.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

Geir Rasch skrev: 13 mai 2020, 11:06 Det regnestykke vil jeg gjerne se. Minste pensjonsnivå er 200' pluss/minus avhengig om en er enslig eller gift. De aller fleste ender ikke opp med minste pensjonsnivå, men om du gjør det vil jeg gjerne se hvordan du får 200' til å bli 130'.
det finnes jo personer som ikke har full opptjening,
både uføre og pensjonister ( spesielt selvstendig næringsdrivende) som har hatt
« lav regnskapsført» inntekt,
sjøfolk mm,
jeg kjenner til flere som likker rundt 130 000
noks/ i året ja mange!

har en venn tidligre delvis uteseiler som har
8000 noks pr mnd!,
alle får jo ikke « såkalt minste sats»,
dette er jo ( rein brøk) bassert på hva en har
tjent oppigjennom!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#6

Geir Rasch skrev: 13 mai 2020, 11:06 Det regnestykke vil jeg gjerne se. Minste pensjonsnivå er 200' pluss/minus avhengig om en er enslig eller gift. De aller fleste ender ikke opp med minste pensjonsnivå, men om du gjør det vil jeg gjerne se hvordan du får 200' til å bli 130'.
når du mister tilleget ditt dem som er minste pensjnister
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#7

riflefish skrev: 13 mai 2020, 13:19 det finnes jo personer som ikke har full opptjening,
både uføre og pensjonister ( spesielt selvstendig næringsdrivende) som har hatt
« lav regnskapsført» inntekt,
sjøfolk mm,
jeg kjenner til flere som likker rundt 130 000
noks/ i året ja mange!

har en venn tidligre delvis uteseiler som har
8000 noks pr mnd!,
alle får jo ikke « såkalt minste sats»,
dette er jo ( rein brøk) bassert på hva en har
tjent oppigjennom!
Ja, det er korrekt at det kreves 40 års medlemskap i folketrygden for å få full pensjon. Mange nordmenn har jobbet utenlands for utenlandske selskaper og trolig ikke vært medlem av norsk folketrygd eller betalt skatt til Norge. De får selvsagt bare (år medlem)/40 av full pensjon. Dog er det mange av disse som har stønad fra andre land i tillegg til norsk pensjon.
Om en slik person får barnetillegg så blir jo også dette justert i forhold til medlemstid, så da er det uansett ikke rare greiene.

Når jeg diskuterer norsk pensjon/trygd så forutsetter jeg at alle har minst 40 års opptjeningstid. Noe annet vil bli umulig å forholde seg til.

Disse du kjenner som bare har 130.000 i året må jo ha penger på bok for å få oppholdstillatelse i Thailand. 130.000 oppfyller ikke dagens krav til inntekt slik kursen er nå.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

Geir Rasch skrev: 14 mai 2020, 13:52 Ja, det er korrekt at det kreves 40 års medlemskap i folketrygden for å få full pensjon. Mange nordmenn har jobbet utenlands for utenlandske selskaper og trolig ikke vært medlem av norsk folketrygd eller betalt skatt til Norge. De får selvsagt bare (år medlem)/40 av full pensjon. Dog er det mange av disse som har stønad fra andre land i tillegg til norsk pensjon.
Om en slik person får barnetillegg så blir jo også dette justert i forhold til medlemstid, så da er det uansett ikke rare greiene.

Når jeg diskuterer norsk pensjon/trygd så forutsetter jeg at alle har minst 40 års opptjeningstid. Noe annet vil bli umulig å forholde seg til.

Disse du kjenner som bare har 130.000 i året må jo ha penger på bok for å få oppholdstillatelse i Thailand. 130.000 oppfyller ikke dagens krav til inntekt slik kursen er nå.
oppholdstilatlse i thailand!
pensjon fra andre land?
hvilke land?
nå snakker om nordmenn ikke i thailand
men i norge, usa og equador
ja nordmenn her ere ikke mulig og få visum
Såkalte uten oppsparte midler
men det er 1000 vis av. nordmenn
ja 10 tusenvis som ikke har

nok 200 k
og kona har 43 år botid og er norsk pensjonist hun har da ikkke 200 k
og betaler folketrygd og skatt!
til fedrelandet !
det er mange som sliter både ute og hjemme
men det norske trygdesystemet er av topp ten i verden!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#9

riflefish skrev: 14 mai 2020, 14:10 det er mange som sliter både ute og hjemme
men det norske trygdesystemet er av topp ten i verden!
Om dette kan vi være enige!
Den norske velferdsstaten er av det beste i verden, men koronaen og feil politikere kan risikere å ødelegge ordningen.
Selv med et godt velferdssystem vil det alltid være noen som av ulike årsaker sliter økonomisk.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»