Feilmelding på sidene

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#11

Ok så det er WordPress-delen som er mest utsatt ja. Da antar jeg att du allerede har Akismet installert? Jeg bruker også Wordfence og Jetpack på mine sider, de er nesten et must med tanke på sikkerhet. https://nb.wordpress.org/plugins/wordfence/ https://nb.wordpress.org/plugins/jetpack/
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#12

Nomade skrev: 15 mar 2020, 11:15 Ok så det er WordPress-delen som er mest utsatt ja. Da antar jeg att du allerede har Akismet installert? Jeg bruker også Wordfence og Jetpack på mine sider, de er nesten et must med tanke på sikkerhet. https://nb.wordpress.org/plugins/wordfence/ https://nb.wordpress.org/plugins/jetpack/
Alle de er installert. Men det er rett og slett mengden trafikk i perioder som gjør at ressursene går i taket. Når en IP-adresse er blokkert så står neste i kø. Ressursene systemet bruker på IO og minne gjør at det går 5-10 minutter før ting er tilbake til normalt.

De gangene jeg manuelt blokkerer IP-adresser verifiseres disse fra min side mot AbuseIPDB hvor det rapporteres IP-adresser som misbrukes.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#13

Okay, da er det hostingen problemet ligger på. Ingen muligheter til oppgradering av konto, eller det koster kanskje for mye? Vurder bytte av host igjen...

Er du medlem på https://www.webforumet.no/forum/ er det et meget godt tilbud der på Minhost.no, mange medlemmer der er veldig fornøyd med de.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#14

Synes en oppgradering koster for mye uten at den gir meg noen garantier. Er heller ikke fornøyd med support i forhold til opprinnelig leverandør der tjenesten ble kjøpt. Ble jo flyttet til ny leverandør etter oppkjøp.

Er medlem av webforumet og har sett på Minhost.no tidligere. Men pr nå blir jeg å forsøke avvente. Det er jo relativt nylig betalt frem til sent november og uten inntekter her på Asianet så har jeg ikke lyst til ytterligere kostnader per nå.

Bytte av host har vært vurdert siden uken etter Asianet ble flyttet til ny plattform før jul.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#15

[mention]tdr[/mention]

Håper du virkelig ikke misforstår og tar det til deg, når vi kommer med kommentarer. Opplever jo tidvis mindre feil som vedvarer, og så lurer man jo på om andre også erfarer det samme, og som regel klager vi ikke. Ikke ment som klaging fra min side ihvertfall. Tips og råd kan føles som litt påtrengende når en som grunder allerede har tenkt igjennom slike ting ned til minste detalj, noe vi ikke har oversikt over. Dine ressurser og tid brukt på forumet er usynelig for oss, og du skal vite at vi er takknemlige for å ha ett slikt møtested.

Så kjernen er vel at vi null oversikt over hva du bidrar med, men vi gjør oss jo erfaringer ved bruk av forumet, som kan være nyttig for din del få innsikt i. Ikke alle av oss er like strukturerte brukere av forumet som kanskje er ønskelig, men vi kan med en god tone og læring mens man bruker forumet gjøre ting bedre over tid.

For andre igjen, moderatorer må ha en anonym rolle i debatter og som admin så forstår jeg at man ikke kan delta i debatter, det blir jo helt feil, og det så vi klart og tydelig hvordan fungerte på andre fora.

En god dag til alle brukere, og takk til TDR som gidder.

Vil samtidig Hylle wood for ett engasjement utover det vanlige med Corona tråden, den er unik og meget bra. Takk.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#16

Er bare så enkelt at når jeg ber om ting på et bestemt vis så synes jeg nesten man bør respektere hvordan jeg vil ha ting uten å ytterligere skulle diskutere dette. Jeg har systemer bak dette og derfor er det slik for at ting skal være håndterbart for meg alene.

Noen ganger dukker det opp nesten irritasjoner over feil i tråder som f.eks. da det grunnet nådd lagringsplass ikke lot seg laste opp bilder for en måneds tid siden. For meg føles slikt unødvendig når ting heller kan rapporteres og komme inn i et system hvor jeg har prioritert varsling og dermed raskt kan gjøre tiltak. Det har jeg ikke hvis ting bare skrives i trådene, ikke alltid at jeg leser absolutt alle tråder med en gang. Men absolutt alt av hver eneste tråd her inne er lest av meg. Det er også mye lettere å spore tilbake til lignende hvis det dukker opp tilsvarende når jeg får det inn i systemet.

Noen av dere varslet meg direkte om bildene som jeg igjen satte pris på slik at tiltak ble utført.

Jeg ber ikke om ting på et vis hverken for å være vanskelig eller noe annet. Det er en tanke bak.

Kommentarer som går på driften har jeg også bedt om på PM. Det skulle ikke være nødvendig for meg å måtte forklare hvorfor jeg vil ha ting på bestemt vis. Får jeg tilbakemeldingene slik jeg ber om får jeg det jeg trenger om deres erfaringer her på Asianet. Mange endringer og tiltak er utført etter at jeg har hatt dialog på PM eller fått info via kontaktskjema.

Jeg bruker som sagt mye tid og ønsker å levere det beste «produktet» jeg klarer med de begrensede ressursene som er tilgjengelige. I en annen tråd nevnte jeg oppgradering av hele programvaren på forumet. Har brukt 12-14 timer i helgen bare til testing, mye ser veldig bra ut og skulle gjerne installert for dere snarest. Men det finnes en bug som i verste fall kan lage problemer rundt passordmodul så det blir utsatt til det kommer en .1 oppdatering.

Slikt ser dere ikke at jeg holder på med og det er også blant grunnene til at jeg ønsker ting på mitt vis når det gjelder rapportering av feil i stedet for at det diskuteres i tråder.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#17

Bare som et tillegg til forrige innlegg, det er mange brukere her på forumet vi kan hylle. Mange av dere leverer gode innlegg hele tiden noe som er med på å holde Asianet i gang. Kunne nevnt mange, men velger heller å takke alle dere som aktivt deltar. Og jeg takker også for de som er interessert og er lesere av informasjonen vi deler her på forumet.

Dere skal også vite at selv om ikke alle bidrar like mye med å skrive innlegg leses de av mange flere. Det må være motiverende å vite at man har et publikum for det man skriver.

Vi er et forum hvor dere som er medlemmer ser ut til å ha en mye bedre tone enn det som er det største møtestedet for diskusjoner. Facebook hvor de fleste skriver skremmer meg noen ganger, både med hensyn til innhold og mangel på etterrettelighet. Ufine krangler og et volum av innlegg som ikke bidrar til noe som helst.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#18

Hadde igjen noe tull med forsøk på å få ulovlig tilgang til Asianet.no her i ettermiddag. Var heldigvis på og fikk blokkert dette.
Firewall til leverandør er dessverre noe for treg til å fange opp slikt.

Eksempel fra loggen på hva jeg får opp:


Skjermbilde 2020-03-30 kl. 18.26.03.png
Som dere ser her er det noen som har forsøkt logge på som meg, og når jeg går i gjennom loggen er det forsøkt logge på med brukernavn mange av dere. Heldigvis stoppes slikt av oppsettet. Eneste måten på dette er hvis noen av medlemmene skulle ha veldig lette passord. Systemet som beskytter har gitt beskjed om at en bruker har et for lett passord og denne brukeren vil bli varslet.

Skjermbilde 2020-03-30 kl. 18.24.56.png
Denne er også et forsøk på å få tilgang via en standard komponent i WordPress som kan være ubeskyttet. Den er heldigvis beskyttet på Asianet.no og forsøk blokkeres.

Bryr meg ikke skjule IP-adresser som har forsøkt få urettmessig tilgang her.

Det store problemet når nettsidene ikke blir tilgjengelig er at slike angrep ofte kommer med mange forsøk fra skiftende IP-adresser og derfor tar det litt tid før dette normaliserer seg, opp til 5-10 minutter. Så er bare å være tålmodig og vente litt når dette skjer.
Mange forsøk gjør at det rett og slett blir "fullt på linjen".

Databaser og innhold på Asianet.no tas backup av hvert eneste døgn slik at hvis en krise skulle skje så kan vi rulle tilbake til siste backup.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#19

I dag lørdag ettermiddag har siden igjen vært utilgjengelige en periode.

En sjekk i logger viser at det har vært forsøkt få tilgang til sidene med masseangrep fra IP-adresser som ligger i databaser med rapporterte adresser. Bare den siste jeg kontrollerte er rapportert nesten 1800 ganger.

Varsel fra [mention]chelsea[/mention] via Asianet sine sider på Facebook gjorde at jeg raskt fikk varsel om at noe var galt. Sendte umiddelbart melding til leverandør som har fått stanset den ureglementerte trafikken.
Takk til chelsea. Hvis andre opplever problemer så send gjerne melding om dette på Facebook hvis sidene er nede.


Skjermbilde 2020-09-05 kl. 17.53.38.png
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter og informasjon»