Interesse for lyd og bilde

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
MrDemongas
Innlegg: 1014
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#21

Jeg også kjøpte nye Infiniti Referance serien på slutten av 90-tallet. Jeg hadde imporøren som kunde og fikk en god pris for to sett. Samt en gulvbass. Ikke mye som gir like bra lyd etter mine ører.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#22

enig det som ble skrevet oppi veien her, aktive høyttalere burde man se nærmere på
mye bra blant slike

jeg vil tippe at det er et sterkt økende segment i markedet
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#23

janet skrev: 04 apr 2020, 04:41 enig det som ble skrevet oppi veien her, aktive høyttalere burde man se nærmere på
mye bra blant slike

jeg vil tippe at det er et sterkt økende segment i markedet
Det er som å gi en god wiskey eller en alt for god og dyr vin til en som ikke vet hvordan man skal annerkjenne og vite hva man skal smake.

Slik er det vel med lyd også? Man bør vite litt om rom, materialer, plassering og ikke minst interesse for å få noe igjen for interessen. For en lyddøv en som meg så blir det som å kaste perler til svin. Jeg vil ha lyd men ikke betale all verden for det, eller bruke for mye tid på det.
🌞
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#24

Phay skrev: 04 apr 2020, 04:48 Det er som å gi en god wiskey eller en alt for god og dyr vin til en som ikke vet hvordan man skal annerkjenne og vite hva man skal smake.

Slik er det vel med lyd også? Man bør vite litt om rom, materialer, plassering og ikke minst interesse for å få noe igjen for interessen. For en lyddøv en som meg så blir det som å kaste perler til svin. Jeg vil ha lyd men ikke betale all verden for det, eller bruke for mye tid på det.
det er derfor slike som deg bør se på aktive høyttalere,

man kan, med slike, lett ende opp med rimelige kostnader - mye lyd - bra lyd - fra bokser
som er enkelt plasserbare i vanlige hjem
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#25

janet skrev: 04 apr 2020, 06:02 det er derfor slike som deg bør se på aktive høyttalere,

man kan, med slike, lett ende opp med rimelige kostnader - mye lyd - bra lyd - fra bokser
som er enkelt plasserbare i vanlige hjem
Antagelig er det et godt forslag for Phay sin del. Men det er normalt mye bedre å hoste opp en 10-15 høvdinger for en bra forsterker og et par høyttalere. Mange ender opp med flere enheter som i sum koster det samme, men som ved sammenligning låter katastrofalt dårlig, Og da har man egentlig kastet penger rett i bøtta.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#26

Har ikke vært obs på denne tråden før nå.
Selv har jeg følgende opplegg som jeg hadde med meg fra Norge:
Forsterker: Denon AVR-3311
Sidehøytalere: 2 Dali 450 + 2 LuxMan Model CS-6
Fronthøytaler: Dali SC5
Bakhøytalere: Bose 161 (kjøpt i Thailand)
Sub: Paradigm OM-105 (kjøpt i Thailand)
Sony Blu-ray
Denon CD
Ødelagt grammofon så trenger tips om kjøp av ny
Samsung kombinert DVD/VHS
Sony DVD m/harddisk
Samsung QLED QA55Q6FN (Kjøpt i Thailand, hadde tidligere Sony som røyk)
Strømmebokser:
Apple TV4 (Brukes lite)
NVIDEA SHIELD PRO
True Vision Satellite TV
Amazon Fire TV (Brukes på soverom sammen med LG TV og lydplanke)

Anlegget er slik at kun stereo aktiveres ved avspilling av musikk fra CD/Grammofon/PC
Tidligere fungerte alt perfekt. Alle dingser var koblet til AVR-3311 som igjen var koblet til Samsung TV. Dermed fikk jeg surround lyd når jeg så på film. Plutselig her i april skjedde det noe. TV-en ville ikke lengre lese AVR-en ("Source not found"). Så da måtte jeg koble diverse bokser direkte til TV-en, men da mistet jeg samtidig hele lydbildet.
Er det noen av dere som har tips til løsning slik at jeg igjen kan koble AVR til TV?
Forøvrig er jeg godt fornøyd med lydbildet fra ovenfor nevnte oppsett. AVR-3311 var ny da jeg flyttet fra Norge i 2011. Dali-høytalerne har jeg hatt i over 30 år, samme med LuxMan (som vel egentlig er bilhøytalere). Bortsett fra at store høyttalere tar mye plass har jeg ingen tanker om å skifte dem ut. Har en gang fått reparert diskanthøytaleren på den ene Dali, men ellers aldri hatt problemer.
Lamong
Innlegg: 15
Registrert: 21 okt 2017, 23:12

#27

Jeg har Yamaha Receiver (RX-V2067) og et noen år gammel Samsung TV, det hender lyden har faller ut når jeg slår på tv'n. Da kan jeg søke opp receiveren via tv'n og det virker igjen. Når problemet er der kommer det verken lyd fra receiveren eller tv'n og jeg må slå av receiveren for å få lyd i tv'n. Problemet var større før, hjalp med å bytte ut hdmi kabel. Nå kan det skje kanskje hver 14 dag.
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»