Sitering av innlegg

Her kommer veiledninger og tips i bruk av nettstedet. Denne kategorien brukes også til å stille spørsmål om det er noe du lurer på ved bruk av forumet.
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Den siste tiden har jeg flere ganger måtte påpeke hvordan sitering av innlegg skal være her på Asianet og ikke minst regler rundt dette.
En av de viktige årsakene til at dette må følges er at kopiering av tekst fra andre steder på nett kan komme i konflikt med Lov om åndsverk og når enkelte siterer hele tekster fra andre steder på nett uten å henvise til kilde, eller ha noe å si om dette selv kan dette være brudd på samme loven. Det er i hvertfall brudd på forumsreglene.

Jeg har via e-post fått melding om slike brudd og er nødt til å stramme kraftig inn på dette og jeg håper dere klarer å følge regelverket!

Teksten under har vært svar på flere innlegg og jeg ber om at dette følges videre.

Ren sitering av tekst uten kildehenvisning er ikke tillatt. Kilde skal linke til innhold.

Ved kopiering av deler av tekst, hele tekster er ikke tillatt, må man ha noe å si om dette selv.
Lov om åndsverk begrenser adgangen til ren kopiering av andres innhold og det å ikke bruke kildehenvisning.
Asianet.no kan i verste fall bli stilt ansvarlig og som eier av nettstedet vil det si at undertegnede blir ansvarliggjort.

Ved sitering av tekst fra andre skal det være tydelig og sitat fra menylinje brukes:

Illustrasjonen under viser tydelig hvordan man siterer tekst.

Bilde


Hvis ikke reglene følges når det gjelder kopiering av innhold fra andre nettsteder og korrekt henvisning til kilder vil slike innlegg bli skjulte ved senere brudd. Det vil også kunne gis advarsler for slike brudd, selv om det ikke er ønskelig. Det er bedre at dere følger regelverket.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

Jeg har gang på gang bedt dere følge regler for sitering av innlegg og påpekt viktigheten av dette. Sitering av innlegg være korrekt og tydelig. Korrekte kilder SKAL oppgis. Det betyr direkte link til artikler og ikke bare link til toppsider der ting blir hentet fra!

Hele tiden ser jeg brudd på dette og alle bør nå ha fått dette med seg. Fra nå vil jeg på slette ethvert innlegg uten forvarsel som ikke klarer forholde seg til det jeg ber dere om!

Lov om opphavsrett er grunnen til dette, og selv et lite krav mot Asianet.no er nok til at jeg vil måtte stenge nettstedet for godt. Inntektene fra reklame er som sagt tidligere ikke nok til å dekke kostnadene for drift. Nesten alt (+99%) kommer fra min egen lomme, og hvis dere som skriver her ikke tar hensyn til det jeg ber om her synes jeg at risikoen for meg er for stor. Jeg har brukt mye tid og penger etterhvert og forventer meg såpass i det minste at der klarer forholde dere til enkle regler.

Flere og flere store aktører bruker i dag verktøy som søker gjennom nettsted for bruk av deres innhold. Asianet.no indekseres av flere søkemotorer mange ganger daglig så det er lett å finne slike brudd på opphavsrett her.


Eksempel på svar i tråder jeg har skrevet i 2020 og bedt dere følge reglene:
Viser til forumsreglene om sitering av innlegg.

Mesteparten av innholdet i denne tråden er sitering av innhold fra andre nettsteder uten at dette kommer tydelig frem.

I denne tråden: Sitering av innlegg forklares det hvordan innlegg skal siteres. Kopiering av lange tekster fra andre nettsted er ikke tillatt. Innlegg med siterte innlegg uten at man har noe å si om innholdet som er sitert er ikke tillatt.
Dette grunnet lov om opphavsrett hvor Asianet.no, dvs undertegnede kan bli stilt til juridisk ansvar for ren kopiering av innhold fra andre kilder!

Når man kopierer innhold fra andre nettsteder er en liten ingress nok, med påfølgende linking til hvor originalt innhold befinner seg!

Flere av innleggene i tråden er fullstendige brudd med reglene og må vurderes skjulte!
Fortsatt er det flere innlegg hvor det er utydelig sitering.

Ber igjen om at regler for sitering følges!

Som det er linket til flere ganger i tråden Sitering av innlegg vises det blant annet hvordan innlegg skal siteres for at dette skal være tydelig.

Bilde
Ren sitering av tekst uten kildehenvisning er ikke tillatt. Kilde skal linke til innhold.

Ved kopiering av deler av tekst, hele tekster er ikke tillatt, må man ha noe å si om dette selv.
Lov om åndsverk begrenser adgangen til ren kopiering av andres innhold og det å ikke bruke kildehenvisning.
Asianet.no kan i verste fall bli stilt ansvarlig og som eier av nettstedet vil det si at undertegnede blir ansvarliggjort.


Jeg har fått en ekstern person som jobber i større riksdekkende media i Norge til å gjennomgå noen innlegg her på Asianet.no og hans tilbakemelding er at mye sitering her på forumet er problematisk i forhold til lov om åndsverk.

Det MÅ kuttes med på mengde av sitert innhold og være tydeligere for leser hva som er sitert. Følg det som er skrevet i innlegget linket til Sitering av innlegg

Når det legges til rette for at dere diskuterer relativt fritt her inne forventer jeg i det minste at dere klarer følge de reglene som er skrevet slik at jeg ikke risikerer å bli ansvarliggjort grunnet dette! Og dette gjelder ikke bare denne tråden!
Undertegnede har i tillegg latt være med å delta på mange diskusjoner her inne for å kunne være nøytral ved eventuell moderasjon og da føles det kjedelig å må gjenta innholdet om sitering. Det har jeg dessverre måtte gjenta i mange tråder og som melding direkte på forumet.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Det er i dag blitt skjult innlegg som ikke forholder seg til det som står over.

Sitering av innlegg er ikke vanskelig og regelverket er klart.

Har flere enn en gang mottatt meldinger fra andre nettsted om kopiert innhold på Asianet sine sider.
Har forklart at det skyldes Lov om opphavsrett, og den er vi alle nødt til å forholde oss til.
Flere rettighetshavere bruker verktøy som søker på nett etter feil bruk av eget materiale.

Da er det viktig at dere forholder dere til reglene.

Jeg gjentar meg selv som jeg ha gjort i flere innlegg; i verste fall betyr brudd på dette at jeg som eier blir stilt ansvarlig og skjer det vil det resultere i umiddelbar stenging av Asianet.no!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#4

Har jo lagt merke til et fåtalls personer som gjør dette gang på gang, regner med de har fått beskjed ;) Du får true med karantene/utestengelse om de ikke greier å lære seg dette.....
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

veit ikke om det er riktig og diskutere dette,
men opphavsrett erjo noe stort begrep
om en poster informasjon fra foreksempel
nrk
kommer dette under opphavsrett?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40

vi ska ikke gå på akkord med lover og regler
men da jeg leser innledningen til
loven lurer jeg litt?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#6

Dette med sitering er ganske enkelt [mention]riflefish[/mention]

Om du ønsker å sitere fra en nyhetsartikkel gjør du følgende:

[
Lim inn her en tre fire linjer fra artikkelen, bla bla blab bla osv...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Så legger du inn link til den aktuelle artikkelen her under siteringen. www.nettside.com/artikkelosv.....


Da er du helt innenfor det som er god skikk for sitering fra andre nettsteder ;)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

Nomade skrev: 20 mar 2020, 13:18 Dette med sitering er ganske enkelt @riflefish

Om du ønsker å sitere fra en nyhetsartikkel gjør du følgende:

[

Så legger du inn link til den aktuelle artikkelen her under siteringen. www.nettside.com/artikkelosv.....


Da er du helt innenfor det som er god skikk for sitering fra andre nettsteder ;)
ok,
jeg skal ivertfall ta meg i nakken,
😉
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#8

riflefish skrev: 20 mar 2020, 13:07 veit ikke om det er riktig og diskutere dette,
men opphavsrett erjo noe stort begrep
om en poster informasjon fra foreksempel
nrk
kommer dette under opphavsrett?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40

vi ska ikke gå på akkord med lover og regler
men da jeg leser innledningen til
loven lurer jeg litt?
Hadde ikke loven og konsekvensen rundt dette vært der så hadde det ikke vært nødvendig for meg å repetere dette gang på gang. Denne loven er den som i høyest grad kan gi direkte økonomiske konsekvenser for Asianet.no og dermed undertegnede.

NRK har også opphavsrett på sitt produserte innhold.


Screenshot: Footer fra NRK sine nettsider
Screenshot: Footer fra NRK sine nettsider

Selv om NRK er eid av «folket» gjelder samme regelverket som gjelder. NRK produserer materiale som er beskyttet av opphavsretten både på nett og TV. Bare å se på det at innhold fra nett-TV ikke er fritt tilgjengelig utenlands. Grunnen er oftest rettigheter til materialet.

Det er som sagt en enkel sak å være tydelig på hva som er materiale produsert av andre. Og også en vanlig måte å synliggjøre dette med både med å bruke den funksjonalitet som forumet har og i tillegg linke til innholdet. Og det gjelder begge deler.

Vanlige nyhetssteder har avtaler om bruk av innhold og betaler i mange tilfeller for innhold fra andre nettsted. Derfor er det ikke alltid like tydelig rundt tekst, men det linkes alltid til innholdet. Evt som når man ser saker som kommer fra NTB er det betalte saker hvor de ikke trenger si annet enn at det kommer derfra.

Asianet er ikke et stort kommersielt nettsted som har avtaler som gjør at vi kan bruke innhold etter det vi «tror» er riktig. Det er derfor vi må være tydelige når vi siterer innhold. Det er derfor vi ikke skal kopiere hele tekster. Det er derfor vi må linke korrekt til opprinnelig innhold der man kan lese hele artikler. Det er derfor det er strengt med bruk av bilder fra andre nettsted eller andre fotografer.

Igjen viser jeg også til hva jeg har sagt før; forumet med en del innlegg har jeg fått gjennomgått av en som jobber for en av Norges største mediebedrifter og fra hans ståsted var det en del innlegg som han fant problematisk. Hadde disse innleggene blitt lest av andre fra deres bedrift hadde Asianet risikert krav grunnet måten opphavsrettslig materiale har vært brukt her.

Vi må også huske at lov om opphavsrett også gjelder bilder. Her skal vi i utgangspunktet ha tatt bildet selv eller benytte bilder som er lisensiert til fri bruk. Har andre tatt bildene skal vi ha tillatelse til å publisere disse og fotografens navn skal normalt oppgis. Det er ikke lenge siden det falt en dom i Norge mot et nettsted som brukte et bilde uten tillatelse fra en fotograf. Hvis en fotograf finner bilder benyttet uten tillatelse er det vanlig å ta utgangspunkt i prislister som gjelder for bruk i media og så dobler man prisen. Og det er dobling på første regning!

Når det gjelder bilder benyttet på hovedsidene her er alle bildene enten tatt av forfatter av artiklene eller hentet fra nettsted som tilbyr bilder til fri bruk under egne lisenser.

Screenshot av bilde fra andre nettsted kan være tillatt, men da må ikke bare foto tas bilde av. Bildet må være en del av innholdet.

Screenshot av tekstinnhold kan være innenfor så lenge det har en relevans og ikke hele innholdet kopieres.

Når screenshots benyttes gjelder også regler om å linke til originalt innhold.

Jeg har også lest loven, flere enn en gang. I loven er det viktigere å få fram forståelsen av hva som er opphavsrettslig materiale og konsekvenser av brudd på loven. Loven går ikke i detaljer om alle eventualiteter om hva som ansees som brudd. Som eksempelvis hvordan et nettsted praktiserer dette.

For Asianet sin del er forumsreglene det som kan regulere hvordan ting skal være vår måte å beskytte oss best mulig i forhold til lover. Da er regelen om sitering enkel å forholde seg til.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Veiledning i bruk av Asianet»