Feilmelding på sidene

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Fikk melding om at det var feil på sidene rundt kl 11.30 norsk tid.

Sjekket fra mobil og så at det var noe som så ut til å være feilkonfigurasjon hos leverandør som gjorde at ingen av Asianet sine systemer fikk kontakt med databasene.

Stresset meg tilbake til condo for å finne ut av det og ser at det nå heldigvis er i orden.

Takk til den som meldte fra.

Ser dere noe så send gjerne en screenshot med dato og klokkeslett til info@asianet.no
Hvis det gjentar seg så vil jeg hevde overfor leverandør at de ikke leverer i henhold til avtale.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2

tdr skrev: 14 jan 2020, 12:08 Fikk melding om at det var feil på sidene rundt kl 11.30 norsk tid.

Sjekket fra mobil og så at det var noe som så ut til å være feilkonfigurasjon hos leverandør som gjorde at ingen av Asianet sine systemer fikk kontakt med databasene.

Stresset meg tilbake til condo for å finne ut av det og ser at det nå heldigvis er i orden.

Takk til den som meldte fra.

Ser dere noe så send gjerne en screenshot med dato og klokkeslett til info@asianet.no
Hvis det gjentar seg så vil jeg hevde overfor leverandør at de ikke leverer i henhold til avtale.
Ja trodde først feilmeldingen dreide seg om nettbrettet men litt googling av den fikk meg til å forstå at dette,var noe du fikset opp i. Takk til deg
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Tidligere i dag opplevde jeg, og antakelig noen andre en feilmelding på sidene som sa:
Internal Server Error
I følge hosting leverandør så er grunnen at minnebruken ved enkelte anledninger stiger til max nivå. Da dette skjedde var det kun noen få aktive på sidene slik at det ikke skulle være problemet.

Og raskt, dvs allerede i første del av svar kom forslag om å oppgradere til dyrere hostingplan da de mente at antall brukere/besøkende på siden kunne være årsak. Nå skal det ikke være så mye besøkende her at dette normalt skal skje tenker jeg når jeg ser på andre sider jeg drifter. Finner til dels slike salgsfremstøt irriterende da jeg heller ønsker å vite konkret årsak til slike feilmeldinger. Med delt hosting ser de feillogger som jeg ikke ser.

Hvis dere ser tilsvarende melding så er det normalt bare å vente noen minutter til det igjen frigis ressurser og ting er tilbake til normalt.

Asianet.no ble som nevnt tidligere flyttet til ny leverandør da den gamle ble kjøpt opp i høst. På papiret hadde vi dårligere ressurser hos den gamle leverandøren og de var mer konkrete når det gjaldt feilmeldinger. Mye mer hjelpsomme.

Til tross for at deler av ytelsen oppleves som mye bedre hos nye leverandøren har jeg opplevd flere hendelser som jeg finner problematisk og da ønsker man gjerne bedre svar og hjelp fra leverandør.

Frem til neste forfall av Asianet.no sin hosting vil jeg se etter ny leverandør av denne tjenesten. Forhåpentligvis klarer også annonsene på nettsidene generere litt mere inntekter slik at jeg slipper å ta hele delen av den kostnaden selv igjen.

Så får jeg bare beklage de annonsene dere ser, men de er helt nødvendige på Asianet.no!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Igjen har Asianet.no opplevd problemer med tilgang til sidene.

Jeg har blokkert noen IP-adresser som er ut til å ha kjørt målrettede forsøk på utilsiktet tilgang til nettstedet.

Foreløpig må jeg si jeg er usikker på hvilke tiltak jeg skal klare innføre for å stanse dette.
Leverandør av hosting sin tjeneste er ikke god nok og det kan hende jeg raskere enn planlagt må bytte til noen andre hvis dette fortsetter.
Slikt bør stanses automatisk hos hosting leverandør uten å som eneste virkemiddel de bruker for meg er å kjøpe en dyrere hostingplan hvor jeg fortsatt ikke har noen garantier for at ting vil bli bedre.

Sier bare beklager og vær tålmodig til dere alle.

Er sidene nede så gi det 5-10 minutter og normalt skal de være tilbake. Se forøvrig forrige innlegg.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

tdr skrev: 14 mar 2020, 15:50 Igjen har Asianet.no opplevd problemer med tilgang til sidene.

Jeg har blokkert noen IP-adresser som er ut til å ha kjørt målrettede forsøk på utilsiktet tilgang til nettstedet.

Foreløpig må jeg si jeg er usikker på hvilke tiltak jeg skal klare innføre for å stanse dette.
Leverandør av hosting sin tjeneste er ikke god nok og det kan hende jeg raskere enn planlagt må bytte til noen andre hvis dette fortsetter.
Slikt bør stanses automatisk hos hosting leverandør uten å som eneste virkemiddel de bruker for meg er å kjøpe en dyrere hostingplan hvor jeg fortsatt ikke har noen garantier for at ting vil bli bedre.

Sier bare beklager og vær tålmodig til dere alle.

Er sidene nede så gi det 5-10 minutter og normalt skal de være tilbake. Se forøvrig forrige innlegg.
Ser ut som du har blokkert ip adresser fra servere til Nord-VPN også. Kommer ikke inn med VPN adresse nå. Tidligere hadde jeg problemer med hjemme wifien levert av 3BB mens D-tach kom inn som normalt.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Phay skrev: 15 mar 2020, 01:34 Ser ut som du har blokkert ip adresser fra servere til Nord-VPN også. Kommer ikke inn med VPN adresse nå. Tidligere hadde jeg problemer med hjemme wifien levert av 3BB mens D-tach kom inn som normalt.
To IP-adresser ble blokkert i går. En hjemmehørende i Frankrike og en i Kina. Om de tilhører Nord-VPN er det umulig for meg å vite, men det jeg vet er at trafikken fra de to adressene var av en karakter som blokkerte annen trafikk til Asianet og fikk ressursene til å gå i max. Dette var trafikk som var regelrett forsøk på angrep mot ulike for å funne svakheter og få illegal tilgang til nettstedet. De punktene angrepene var rettet mot er godt beskyttet her, men trafikkmengde i seg selv er det som krever alle ressurser.

Ikke uvanlig at slik trafikk kan komme via en VPN-tjeneste og skulle det være at de tilhører Nord-VPN så får de som benytter dette finne alternativ gw på VPN som er mulig og dermed annen IP. Jeg kan ikke åpne opp for noen av de to IP-adressene igjen da det gjør Asianet.no helt utilgjengelig.

Vil samtidig be om at det som oppfattes som feil rapporteres på Kontakt oss og ikke i trådene!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Kommer ikke inn med Norsk ip fra VPN, og om flere har samme problemer, så er det vel greit å å vite om det via andre som deler samme erfaring?

Kommer inn fra Thai server via VPN. Når det er sagt så velger jo VPN den raskeste serveren for meg, så sjeldent jeg har samme server ser jeg.
🌞
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#8

Mulig du har tillegg/plugins/utvidelser eller hva det nå blir kalt hos http://www.phpbb.com/ ? Er det ingen av de som kan stoppe spam/uønsket registrering av medlemmer/forsøk på login osv?

Det er vel litt begrenset hva din hostingleverandør kan gjøre, tror du ikke løsningen kan ligge i forumsoftwaren?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Phay skrev: 15 mar 2020, 07:20 Kommer ikke inn med Norsk ip fra VPN, og om flere har samme problemer, så er det vel greit å å vite om det via andre som deler samme erfaring?

Kommer inn fra Thai server via VPN. Når det er sagt så velger jo VPN den raskeste serveren for meg, så sjeldent jeg har samme server ser jeg.
Hvis flere har problemer så rapporterer de også i skjema og jeg søker løsninger som jeg har gjort ved andre problem som har vært rapportert.

Eks. Ikke lenge siden det var en bruker som hadde problemer hos en nettleverandør i Thailand, mens jeg ikke hadde problem hos samme leverandør, eller to andre leverandører heller. I den saken ble en samtale for han til support hos sin leverandør løsningen.

Jeg har siden starten av Asianet.no hele tiden informert om ting som skjer og blir utført underveis, og ved problemer har jeg også informert dere underveis. Mer enn som kanskje er vanlig på et nettsted.

Får jeg det rapportert på ønsket måte får jeg det inn i et system hvor jeg har oversikt over eventuelle tidligere hendelser også. Det gjør det lettere for meg å drifte ting og mer oversiktlig.

Ber om forståelse for hvordan jeg ønsker ting rapportert. Bruker til tider alt for mye tid på å drifte alt på Asianet.no alene for at jeg skal klare ha en best mulig tjeneste for medlemmer og besøkende. Da synes jeg at jeg må bruke unødvendig tid på å svare tråder på ting som ikke løser noe, men løses eller oppklares ved kommunikasjon i PM.

Noen ganger er det slik at jeg tenker «hvorfor orker jeg?»

Det er minimale inntekter fra reklame som gjør at dette ikke en gang rekker til driften; kostnader til hosting og noen moduler koster. Det går av egen lomme.

Når jeg snakker om inntekter har jeg aldri trodd at Asianet.no skulle gjøre meg «rik», men hadde håpet at det i hvertfall skulle dekke kostnader. Og gi rom for å kunne velge hosting som gir mere kapasitet og bedre tjeneste slik at man kan legge til sikkerhetssystem som stanser slikt som f.eks. slike angrep uten at jeg skal være nødt til å sitte manuelt gå gjennom logger for å finne uvanlig trafikk for deretter prøve og feile ved å blokkere IP.
Gi rom for å kanskje kunne betale for ekstern hjelp eller gjennomgang for optimalisering av sidene.
Kanskje ha konkurranser med premier som stimulerer medlemmer.

Det har vært tilbud fra ulike leverandører om sponsede artikler, men artiklene har vært for produkter som ikke er forenlig med hva jeg ønsker Asianet.no skal være, til tross for at det ville gitt tiltrengte kroner.

Jeg tenker også på når jeg må moderere og enkelte ikke orker forholde seg til enkle regler og jeg stadig må forklare ting på nytt. Reglene er til av en grunn og det er demotiverende når slikt skjer. Spesielt når det gjelder det jeg har tatt opp om sitering som kan gjøre meg personlig ansvarlig ved det som er brudd på lov om opphavsrett.

Noen har antydet ved anledninger at jeg skal bidra mer med tråder og innhold. Til det må jeg si at det er mange diskusjoner jeg har holdt meg unna. Dette for at ikke dere som medlemmer tror at mine personlige meninger vil styre eventuell diskusjon og moderasjon. Da mister jeg troverdighet. Det har vært flere tråder hvor jeg har moderert innhold jeg er enig med. Men innholdet har ikke vært etter regelverket her på Asianet.
Er også tilbake til at driften av Asianet tar mye mer tid enn de fleste av dere tror.

Har flere ganger spurt om noen har hatt lyst å bidra med å gjøre ting utenfor bare det å skrive innlegg, men det har dessverre alltid vært stille der foruten en som bidro med å skrive artikler en kort stund i starten. At han sluttet var dessverre som følge av noe som han opplevde som press fra noen medlemmer. En nedtur for meg da dette skjedde og grunnen til at han sluttet å skrive artikler av slike grunner.

Til tross for at jeg noen gang lurer på hvorfor jeg orker er det ingen planer om fra min side avslutte prosjekt Asianet. Men til sist er det opp til dere som er medlemmer om Asianet.no skal være et nettsted og treffsted for fremtiden!
Å forholde seg til reglene og hvordan jeg ønsker ting er det minste jeg ber om fra deres side i så henseende.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#10

Nomade skrev: 15 mar 2020, 10:03 Mulig du har tillegg/plugins/utvidelser eller hva det nå blir kalt hos http://www.phpbb.com/ ? Er det ingen av de som kan stoppe spam/uønsket registrering av medlemmer/forsøk på login osv?

Det er vel litt begrenset hva din hostingleverandør kan gjøre, tror du ikke løsningen kan ligge i forumsoftwaren?
Jeg bruker plugins på både WP og phpbb for dette, men ved slike målrettede angrep med flere tusen forespørsler i minuttet mot sidene med alternerende IP så går da systemressurser i taket. De fleste angrep skjer mot WP, og ingen angrep mot forumsdelen har medført problem. phpbb er kjent som svært sikker og er ikke spesielt utsatt for forsøk på angrep.

Gode hostingleverandører blokkerer gjerne slik trafikk automatisk. Drifter noen sider for småbedrifter hos leverandører hvor tilsvarende blokkeres automatisk og der er det til tider, spesielt på det ene nettstedet mye flere slike angrep.

Hostingen til bedriftene koster mer og gir mer ressurser, men der har jeg kunder som betaler for nødvendig kapasitet.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter og informasjon»