Utvidelse av visum etter turistvisa. Hva kan gjøres?

Svar
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#1

[mention]anmeno[/mention] Splitter innlegget til et nytt emne slik at det kanskje er lettere å se spørsmålet ditt.

Se spørsmålet til anmeno under!

tdr skrev: 11 mar 2020, 11:04 Dag 2 hjemme og tankene er mange.

For det første er det jo noe kaldere enn jeg foretrekker og så ser man jo at Coronaviruset blir mer alvorlig. Norge har ikke tatt dette alvorlig nok.

Lokalt er flere store arrangementer avlyste og en årlig festival som starter til helgen kan i verste fall kanselleres helt. Leser i nyhetene at også militærøvelsen Cold Response kan bli avlyst.

Forsikringsselskap går nå ut og advarer folk mot å reise pga risiko for å bli syke, eventuell karantene, men også på at det i verste fall ikke endringer og ikke mulig fly hjem igjen. Forsikringsselskapet Tryg fraråder alle utenlandsreiser.

Thailand kansellerer nå visaunntak fra 3 land og visa ved ankomst for 18 land. Flere av disse landene ser ut til å ha mye bedre kontroll på virushåndteringen enn Norge så jeg lurer jo på om vi plutselig havner på listene.

Thailand cancels visa on arrival for 18 countries, visa exemptions for 3

Qatar Airways flyr fortsatt både til Norge og Thailand. Transfer i Doha er fortsatt i orden. Men hvor lenge?

På deres sider om viruset: COVID-19 (Coronavirus) Update



Ser faktisk ut som jeg kan endre datoer uten kostnader eller motta kupong for å kunne gjennomføre reisen senere. En slik kupong er gyldig 12 måneder. Endring må gjøres minst 3 dager før avreisedato. 3 dager på å finne ut om hva jeg kan gjøre her :!:

Så er det jo leiekontrakt i Thailand på condo frem til i mai. Hva gjør jeg der?
I tillegg forlot jeg jo en del ting der nede, men heldigvis ikke noe viktig som jeg ikke kan unnvære.

"Min" Yamaha Aerox som jeg leier står jo også parkert i condoen.

Tankene går for fullt og må gjøre noen grep i morgen eller fredag. I morgen er i utgangspunkt en dag som er fullbooket med min mors 75-årsdag.

Første jeg tror jeg må få gjennomført er en snakk med reiseforsikringen. Ser at selskapet mitt sier at hvis flyselskap ikke kan fly til destinasjoner eller nekter passasjerer å mellomlande noe sted vil dette være flyselskapet sitt ansvarsområde.

Økonomisk vil jeg jo helst komme ut av det uten å tape husleien i Thailand. Flybilletter får jeg eventuelt satse på reisekuponger fra Qatar. Dette er hvis jeg finner ut at jeg må holde meg hjemme.


Utgangspunktet er jo helst at jeg ønsker meg ned igjen, men er jo noe risiko rundt det slik status er pr nå.

Frustrert her jeg sitter 😕
Jeg har billett hjem den 29/3 men har ikke veldig lyst til å sette meg på det flyet hjem, problemet mitt er at jeg har ikke visum.
Jeg har vært her i 4 måneder nå turist visa med 30 dager extention + en snar tur til Kuala Lumpur som ga meg 30 nye dager.

Jeg tipper på at det ikke er helt enkelt å få et nytt turist visa i Penang siden jeg "utnyttet" det forrige visa'et mitt med et visa extempt.
Noen forslag til hva som er det beste å gjøre meg for å få være her i 2 måneder til?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

anmeno skrev: 11 mar 2020, 12:54 Jeg har billett hjem den 29/3 men har ikke veldig lyst til å sette meg på det flyet hjem, problemet mitt er at jeg har ikke visum.
Jeg har vært her i 4 måneder nå turist visa med 30 dager extention + en snar tur til Kuala Lumpur som ga meg 30 nye dager.

Jeg tipper på at det ikke er helt enkelt å få et nytt turist visa i Penang siden jeg "utnyttet" det forrige visa'et mitt med et visa extempt.
Noen forslag til hva som er det beste å gjøre meg for å få være her i 2 måneder til?
Må si jeg skjønner at du ikke har helt lyst å sette deg på flyet hjem. Hadde selv ikke reist tilbake til Norge hadde det ikke vært for min mors 75-årsdag i morgen.

Var jo også på turistvisum og ser også utfordringen din, men har dessverre ikke noe råd om hva du kan gjøre for å få være 2 måneder til. Får håpe noen har noen gode innspill på dette.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#3

tdr skrev: 11 mar 2020, 16:09 Må si jeg skjønner at du ikke har helt lyst å sette deg på flyet hjem. Hadde selv ikke reist tilbake til Norge hadde det ikke vært for min mors 75-årsdag i morgen.

Var jo også på turistvisum og ser også utfordringen din, men har dessverre ikke noe råd om hva du kan gjøre for å få være 2 måneder til. Får håpe noen har noen gode innspill på dette.
en variant er å kjøpe et flere års visum av en eller annen Elite variant, det er flere varianter,
men dette KOSTER

en annen variant er å sjekke på Thai Visa hvor man er mest slepphendte med SingleEntry Tourist visum og
så dra dit og prøve - om slikt skulle gå i bøtta vil man jo i hvert fall få 30 dager visa exempt om man flyr tilbake

det burde være mulig å konvertere nåværende opphodstillatelse til et non-immigrant O visum og deretter forlenge
dette med 1 års oppholdstillatelse,
krever at man er over 50 år gammel og at man setter inn 800000 baht på konto i Thailand

utdannelsesvisum er også en variant
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#4

anmeno skrev: 11 mar 2020, 12:54 @anmeno Splitter innlegget til et nytt emne slik at det kanskje er lettere å se spørsmålet ditt.

Se spørsmålet til anmeno under!




Jeg har billett hjem den 29/3 men har ikke veldig lyst til å sette meg på det flyet hjem, problemet mitt er at jeg har ikke visum.
Jeg har vært her i 4 måneder nå turist visa med 30 dager extention + en snar tur til Kuala Lumpur som ga meg 30 nye dager.

Jeg tipper på at det ikke er helt enkelt å få et nytt turist visa i Penang siden jeg "utnyttet" det forrige visa'et mitt med et visa extempt.
Noen forslag til hva som er det beste å gjøre meg for å få være her i 2 måneder til?
Dette er faktisk ikke noe problem. Jeg forstår det slik at du har hatt to ganger 30 dagers visumfritt opphold, som du har forlenget med 30 dager, eller èn gang 30 dager (KL), som du har forlenget med 30 dager lokalt, og ett turistvisum på 60 dager (fra Penang?). Begge deler gir deg 120 dager til sammen (du kunne også ha forlenget turistvisumet på 60 dager, med 30 nye dager).

Reglene er slik at du kan ha opptil to ganger 30 dagers visumfritt opphold via landegrenser pr. kalenderår. Altså ikke inn via fly (evt. til Bangkok), der ser man på historien din. Du har begge dine to muligheter for dette inntakt, slik jeg forstår deg. En av disse 30 dagene forlenger du som vanlig lokalt i Thailand, og gir deg 60 dager tilsammen. Det holder deg vel også innenfor 180 dager, som er en uskrevet grense for utspørring, og mulig innreisenekt.

Dette er ren rutine, og vil ikke gi deg problemer. Det er en mengde landegrenser over hele Thailand du kan velge mellom, og dette trenger du å gjøre bare èn gang.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»