Coronavirus 2020

Svar
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 31 jan 2020, 12:04 Jeg liker heller ikke å bli beordret til å ta vaksine, når jeg selv mener jeg ikke trenger det, og i militæret var jeg den eneste som ikke var med forsøksprosjektet vedrørende hjernehinnebetennelse vaksina. Jeg og en til nektet, så ble vi truet med refs og kakebu, mens han andre ga etter, sto jeg alene igjen og nektet. Ingenting skjedde, men det å prøve å kjøre forsøk på større grupper slik var helt uhørt i mine øyne. Ikke tror jeg noen fikk vite om de fikk placebo eller ekte vare heller, og hvordan de ble fulgt opp etterpå.

Selve svineinfluensa vaksinen var jeg også imot pluss Tamiflu som folk hamstret opp av. Sprøyt heile greia. Uansett det er ett fritt land, og som helsearbeider, synes jeg en burde ta influensa vaksinen. Den er tross alt gjennomprøvd og fulgt opp igjennom flere tiår, uten vesentlige komplikasjoner. Men om man mener de svake og syke skal gå med klodens naturlige renselseprosess, så er jo det en tanke det også ;-)
både kona og jeg vi tar vaksine vert år,
men det var vel 4 årsiden vi begge fikk svineinfluensa ,
og på oss ble dette et særdeles ubehagelig periode,
om vi ikke hadde fått tamiflu, ikke veit jeg
det værste var de siste 10 dagene med
en forferdelig tørrhoste,,
men vi lå rett ut i 16-20 dager
veit denne slår ut forskellig men vi er ikke akkurat ungdom ,
veit vel ikke om tamiflu er vaksine?!,
men etter vi fikk dissa tabletta gikk febern
raskt bort men som sakt var jævli på oss to!
( du nevner hjernehinnebetennelse ) det var
nok et brutalt experiment!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958

Når det nå går over i vaksineringer, for sjøfolk var jo slikt endel av hva en gikk gjennom når en mønstra ut. Men hvodan står det til eller
Ellers blandt folk på ferie, sjekker de hva en kan ta innen en drar og tar slikt ting eller blir det sett på som åpenbart noen gjør med fks, reiseforsikring?
Wood1958

Slikt kan vel for noen by på litt praktiske probleme, jeg fulgte en artikkel med en engenlsk journalist. Når han entret sonen med karantene ble han fortalt at om han gikk inn, kom han ikke ut igjen.Nå var jo han jounalist og det viste seg(om det er sant ) at når han begynte å spørre å grave så var de vist mere intreserte i å få han ut igjen fremfor å holde han der.
Men om forskjellige land først evakuerer fks noen og kanskej offisielle representanter,stanser flyninger og folk ikke kommer seg ut fra karantene så er det kankje ikke lett å bare "kom dere ut"
Vet heller ikke om fks reiseforsikring ordner opp. Tragiske familiesplittelser kommer det jo også frem. Ser fks i forbindelse med et fly til Canada nå at kineserene vil la de med Canadisk pass dra mens hustru/mann med kinesisk ikke får dra.
Egland har jo også fååt,sine første smittede som vle smittet på et hotell i Yorkshire.
Underlig at nå er det 5 land utenfor som har registret slik smitte, når en tenker på hvor mange kinesere det kommer til Thailand. Men som Robert påpeker desifinsering av hender er viktig, slike tiltak som Tdr med folk ved sentere som desinfiserer hender til gjester er jo også tiltak vi kanskje ikke er gode til her. Thaiere brukr vel også mere masker, dusj fremfor kattevask , kan jo være mange årsaker..
Håper jo Robert oppdater fra flyplass også om det er tiltak der

https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 10591.html
Wood1958

[mention]RobertX[/mention]
Vil også spørre deg Robert også Combat om dere kan se en sammenheng i forkjellen på dødsraten i disse 2 tilfeller
Tilfelle 1
1000 Coronnapasienter eller annen epedemi =sitter hjemme og ringer legen(er vel slik de er bedt om å forholde seg) de blir hentet i ambulanse , isolert , og under stadig tilsyn av pleiepersonell til de blir friskemeldt.pustevansker, hjerteproblemer alt blir behandlet der og da.

Tilfelle 2
1000 vanlig influensapasienter , tar Tbane buss og trikk til legen, får eventuelt en resept og drar på apotektet , reiser hjem holder,senga men er å handler , har tildels social omgang, men passer,seg selv uten tilsyn,

Tror dere ikke slikt også kan forklare endel,av forskjellen i dødstatisikk?
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Wood1958 skrev: 31 jan 2020, 17:24 @RobertX
Vil også spørre deg Robert også Combat om dere kan se en sammenheng i forkjellen på dødsraten i disse 2 tilfeller
Tilfelle 1
1000 Coronnapasienter eller annen epedemi =sitter hjemme og ringer legen(er vel slik de er bedt om å forholde seg) de blir hentet i ambulanse , isolert , og under stadig tilsyn av pleiepersonell til de blir friskemeldt.pustevansker, hjerteproblemer alt blir behandlet der og da.

Tilfelle 2
1000 vanlig influensapasienter , tar Tbane buss og trikk til legen, får eventuelt en resept og drar på apotektet , reiser hjem holder,senga men er å handler , har tildels social omgang, men passer,seg selv uten tilsyn,

Tror dere ikke slikt også kan forklare endel,av forskjellen i dødstatisikk?
De fleste land har ikke kapasitet til ta inn tusenvis av smittede pr dag med beskyttelsesdrakter og hele stasen og ha de liggende der. Land som USA feks får et kjempeproblem med en slik pandemi pga helsevesenet er bygd opp for å tjene penger.

Kina prøver i det minste å stagge smitten, men vil nok måtte gi opp. Andre land har nå valgt å forsøke å isolere Kina og kinesere for å hindre smitte. Hvorvidt andre land er i stand til å stanse smitten er også tvilsomt. Men smittsomheten er lav, slik som Riflefish rapporterte med en faktor på 2,5.

Forøvrig har jeg nå sett flere tall om gruppen av smittede som dør og snitt-alderen ligger over 70 år. Et tilfelle av en yngre mann som døde (40 åra) var en som hadde kreftsykdom.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Wood1958

RobertX skrev: 31 jan 2020, 22:41 De fleste land har ikke kapasitet til ta inn tusenvis av smittede pr dag med beskyttelsesdrakter og hele stasen og ha de liggende der. Land som USA feks får et kjempeproblem med en slik pandemi pga helsevesenet er bygd opp for å tjene penger.

Kina prøver i det minste å stagge smitten, men vil nok måtte gi opp. Andre land har nå valgt å forsøke å isolere Kina og kinesere for å hindre smitte. Hvorvidt andre land er i stand til å stanse smitten er også tvilsomt. Men smittsomheten er lav, slik som Riflefish rapporterte med en faktor på 2,5.

Forøvrig har jeg nå sett flere tall om gruppen av smittede som dør og snitt-alderen ligger over 70 år. Et tilfelle av en yngre mann som døde (40 åra) var en som hadde kreftsykdom.
Ja det er helt sant Robert, så i slike perspektiv så er det snakk om penger.
Nå er jo tall en litt underlig ting om hvodan vi oppfatter det.
10 prosent er jo heller ikke mye stor sjanse, allikevel så er det vel en erkjennelse,at selv på fora her så har det nå nylig vært historier hvor lett det,er å bli blandt den lille delen.
10 prosent er anslaget av hvor mange Nordmenn som blir berørt av influensa når vi har de årlige runder her på berget.
Ser en da på tallet til combat er dødeligheten 1,5 omtrent uten disse resurser.
Nå er det jo forskjeller på dødeligheten i Kina også,
I selve Huan så har de passert 5,5 % nå, og de forventer vel ikke fra noen nasjoner at vi når toppen før påsketider.
Nå er det jo heller ikke dommedagsprofetier å skrive om situatuonen med tall,
Jeg er bare glad for at vi får,de, det er jo først når situationen blir bekymringsfull myndigheter slutter å oppgi slikt
Det,ser en jo fks fra kriger og tidligere epedemier, tror Canada den forrige gang sluttet å offenligjøre når de passerte 10,000 smittede.
Men det er jo ikke det,samme som at vi ikke bør ta situationen som den er.
På lik linje som vaksinering mot andre sykdommer.
Sånn maske og slikt er et tiltak , men som du også nevner er jo håndvask viktig.
Nå er dette en fks sykdom som spres med dråpesmitte(tror det heter det)
Og det er flere år siden de som fks betener penger begynte med hansker.
Virus overlever under forskjellige forhold, dette er vist et som klarer,seg bedre ved lavere temp.
Vet ikke om dette men det forrige kunne jo overleve 10 dager på sedler.
Og på lik linje med å,vaksinere meg når jeg reiser, brukte jeg hansker når jeg sto på markeder og solgte.
Det kan jo til en viss grad styres,av oss selv om hvor vi vil stå i risikosonen.
Legger til litt senere, jeg ikke helt forstår det(isolere kina)
Fks Norske myndigheter har jo sagt at de ikke har noen tro på at denne karantene vil lykkes, og at det kommer til resten av verden er,det da en åpen forståelse for.Det er jo kun snakk om tid, og de vle oversaket over at vi fikk smitte fra de så tidlig.

Men takk for svar.
2020-01-31 23.35.17.png

2020-01-31 23.33.48.png

https://www.dinside.no/okonomi/her-over ... t/61977987
Wood1958

Og en til om hvorfor det er litt tidlig med fasit om hvem og hvor mange eventuelt som dør. Det er jo relativt stort sprik mellom antall nye tilfeller og friskemeldte.Under 190 og igrunn ikke så mange synes jeg.
Og holder muligheten åpen på at det blir flere døde.At de som er døde er over 70 .Litt kynisk så ser jeg ikke vekk ifra at de kan ha et litt annet syn på slikt som såkalt livsforlengende behandling av eldre når det samtidig er voksende behov for sykeplasser.
Screenshot_20200201-031004.png
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Må ha i bakhodet at eldre i Kina sansynligvis har dårligere immunforsvar enn i Norge. Tror vi hsr litt mer vitaminer og næringsrik kost rent generelt.

En annen litt interessant sak er at influensa dødsfallene økte etter vaksinene startet 2018 var et rekord år for influensa dødsfall i USA.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Wood1958

RobertX skrev: 01 feb 2020, 10:45 Må ha i bakhodet at eldre i Kina sansynligvis har dårligere immunforsvar enn i Norge. Tror vi hsr litt mer vitaminer og næringsrik kost rent generelt.

En annen litt interessant sak er at influensa dødsfallene økte etter vaksinene startet 2018 var et rekord år for influensa dødsfall i USA.
Ja og gulrøtter ,har vi jo nok av, snart,er det vår og jeg kan plante flere, ser ellers,at,smittespredning nå på enkelte medier som det ene verdenmeteret er oppjustert til 4,4 så,da er vel influensasprdning passert,sådan sett. Men skitt,au 90 prosent får jo ikke det.
Døde,vel i,snitt 4 i uka pga influensa i frankrike de siste par måneder. 2 yngre,som fikk påvist coronna av 4 tilfeller ligger fortsatt på intensiven , og,der,er,jo,faren for å dø vesentlig mindre.
Sånn sett er jeg ellers,glad for å være,ferdig med ungdommen,. Dette da jeg ser at selv norske apoteker sliter med maskelagere. Tenk å gå inn i våren denne forelskelsens tid om det blir mote med maske he he
God helg
Wood1958

Fikk ikke med i forige. Og som tidligere nevnt.
Blir det mye så pleier jo myndigheter å slutte å opplyse så mye.
20200201_135237.png
Legger til , den statistikken over alder er også lagt på relativt tynt grunnlag synes jeg
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»