Thailands økonomi , og valuta svingninger

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#131

tdr skrev: 18 nov 2019, 16:29 En grafisk fremstilling med noen ord om utviklingen i Thai økonomi.

IMG_20191118_162403.jpg

Kilde: The Econimist
Nei det ser ikke bare lyst ut
Her med litt andre ord, men her spår de gyldne tider i slutten av året og en akselerende økonom i begynnelsen av neste år(i siste avsnitt).
Men det får nå tiden vise hvordan går.

https://ajot.com/news/thai-gdp-forecast ... n-expected
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#132

Arild Holtet skrev: 19 nov 2019, 03:29 Goooooood morgen Thailand og goooooood morgen Norge. I dag er det er tirsdag den 19 november. Da har vi kommet godt inn i året 2019, og det kan bli spennende å se hva resten av dette året gir av kurs for krona ved kjøp av baht. De helt store forandringene blir det vel muligens ikke.

Vi har sett den laveste kursen for krona ved kjøp av baht i år, og det er hele 22 år siden krona var lavere mot baht.

Da har vi kommet godt over halve året, og er inne i det siste kvartelet året 2019. Krona den går både opp og ned mot baht for tiden. Som vanlig. Men tross alt så holder krona seg ganske stabil mot baht, selv om den ikke er så sterk som før………. Litt styrket krona seg i går, og litt svekkes krona i dag. Men så lite opp og ned at vi merker svært lite.


På dagens første oppdatering av kursene, har de 8 bankene i Thailand disse tallene:

Bank of Ayudhya.
Veksling av kontanter er på 3,13 baht, TT overføring er på 3,25784 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 3,14 baht, TT overføring er på 3,27500 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,07 baht, TT overføring er på 3,25840 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 3,0931 baht, TT overføring er på 3,26034 baht.

Siam Comercial Bank.
Veksling av kontanter er på 3,085 baht, TT overføring er på 3,2650 baht.

TMB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,14 baht, TT overføring er på 3,27375 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 3,11 baht, TT overføring er på 3,27500 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00 baht, TT overføring er på 3,27000 baht.

Da hadde Krung Thai Bank beste kurs på TT overføring denne gangen, og kursene er i skrivende stund.......

Sia Money Exchange 3,30 baht.

Super Rich 3,27 baht.

Vasu Exchange 3,29 baht.


A.H.
Denne hører sikkert hjemme i krone mot baht tråden. ;)
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#133

Nå vil jo ikke Vietnams vekst i utgandgspunket ha så mye å si for Bath sin verdi mot Norske krona, men jeg kikker av og til på samenligninger på en nettside(TRADING ECONOMICS)
Og selv om Thialand sies å være en trygg havn for plasseringer så virker det som det samme gjelder Vietnam , kikket litt på utenlandske imvesteringer(foreign direckt investment) og det,virker som en mere stabil vekst i Vietnam .
Ps statisitkken er i dollar fra Vietnam og Bath fra Thailand .
Ellers mange statistikker på denne siden og blir oppdatert hver måned.

https://tradingeconomics.com/vietnam/fo ... investment

https://tradingeconomics.com/thailand/f ... investment
Screenshot_2019-11-22-12-06-22.png
Screenshot_2019-11-22-12-08-40.png
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#134

sikry skrev: 19 nov 2019, 06:43 Denne hører sikkert hjemme i krone mot baht tråden. ;)
Flyttet til riktig tråd.

Rapporter gjerne innlegg som befinner seg på feil sted da det da blir sendt varsler om dette til undertegnede.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#135

En sjef i Bank of Thailand innrømmer at baht er alt for sterk.



BoT boss admits baht too high
Bank of Thailand governor Veerathai Santiprabhob admits the baht has appreciated at a rate which exceeds the economic fundamentals, saying that interest rate cuts are no longer "strong medicine" that can cure it.

The central bank governor on Saturday expressed concern over the currency's strengthening -- the most rapid in the region -- saying it is not consistent with economic fundamentals.

"It is hard to forecast whether the baht will weaken or become stronger. It could go either way due to increasing geopolitical risk. The currency could make a drastic about-turn if external circumstances change," Mr Veerathai told a group of Thai reporters during an annual press trip to Luang Prabang.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#136

tdr skrev: 24 nov 2019, 03:27 En sjef i Bank of Thailand innrømmer at baht er alt for sterk.



BoT boss admits baht too high
Fikk ikke linken til å funke.I allefall ikke hos meg.
Tror denne vil gjøre jobben. ;)

https://www.bangkokpost.com/business/18 ... t-too-high
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#137

sikry skrev: 24 nov 2019, 11:12 Fikk ikke linken til å funke.I allefall ikke hos meg.
Tror denne vil gjøre jobben. ;)

https://www.bangkokpost.com/business/18 ... t-too-high
Virker nå :)
Av en eller annen grunn så tas ikke HTTPS før linken med når jeg kopierer linker fra en av nettleserene mine. Jeg husker ikke se etter det noen ganger :lol:
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#138

tdr skrev: 24 nov 2019, 03:27 En sjef i Bank of Thailand innrømmer at baht er alt for sterk.



BoT boss admits baht too high
Nå skulle en jo tro at en sterk bath ville gi god kjøpekraft (for importerte varer) Riktignok ikke så mange med i undersøkelsen her , men ser at flere strammer inn i det daglige.
Økt forbruk var jo endel av hva som skulle vidra til økonomisk vekst leste en for noen få måneder siden.

https://www.bangkokpost.com/business/1801049/
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#139

Holde igjen risen fra markedet for stabilsere og få høy pris med subsidier er vel prøvd ut tidligere.(riktignok med en annen regjering)
Synd at avlingene sviktet for mange , men slikt har blitt dyrt.



https://www.bangkokpost.com/business/18 ... ddy-prices
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#140

Det som overrasker meg mest de siste årene, er alle disse overdådige tema resortene, fra de mest harry stedene, til de mer eksotiske og stilrene, som tema og vannparker. Hvor kommer disse menneskene fra, som slike enorme summer å investere, som garantert ikke er mulig å få noen gevinst på, i dette århundret, om noen gang. Ikke bare har de enorme landstykkene de har tilervet seg kostet en stor sum, men bygningsmassene og landskapet som har blitt bearbeidet og opparbeidet, i tillegg til beplantingen og tilretteleggingen. På toppen av det hele med alle detaljer så kommer vedlikeholdsarbeidet.

Reiser rundt i distriktene og hører om Bangkok folk som kjøper opp jorbruksland i Isan og i Nord oftere også nå enn før, så noen har melket kua for hva den er verdt de siste årene. Bra for distriktene at noen investerer, men har lagt merke til, at det er ikke akkurat lokal arbeidskraft de benytter seg av, eller entrepenørene som står bak!
🌞
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»