Thailands økonomi , og valuta svingninger

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#121

Leder i thai sentralbank sier at valutaspekulasjon med THB har minsket etter at sentralbanken satt inn tiltak for å fraråde utenlandske investorer å plasserer kortsiktige fond i Thailand. Dette har resultert i at negative fond forlater landet.

Det har vært klager blant eksportører av varer og tjenester i Thailand om at baht er alt for sterk.

Baht speculation on downtrend, says central bank governor
Speculation of the baht has slowed down after the central bank imposed measures to discourage foreign investors form parking their short-term funds in Thailand, said Central Bank Governor Veerathai Santiprabhob at the Bank of Thailand’s Symposium 2019 today.

“Lately, foreign capital flows have turned into negative as funds leave the country,” he said. Slide of local bond yields closer to the level in US has also made Thai bonds less attractive, he said.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#122

tdr skrev: 01 okt 2019, 12:47 Leder i thai sentralbank sier at valutaspekulasjon med THB har minsket etter at sentralbanken satt inn tiltak for å fraråde utenlandske investorer å plasserer kortsiktige fond i Thailand. Dette har resultert i at negative fond forlater landet.

Det har vært klager blant eksportører av varer og tjenester i Thailand om at baht er alt for sterk.

Baht speculation on downtrend, says central bank governor
Jeg tror ikke det er fond det er snakk om, men feks midler utenlandske spekulanter har i Thailand...feks så har du en aksjebeholdning i truemove..

..på engelsk sier man fund eller funds som kan oppfattes som fond..noe som er noe helt annet....man kan ikke flytte fond som du sikter til, feks globale indeksfond fra dnb nor..i dette tilfellet er det snakk om midler og kapital...

..det kan såklart vært ett hedgefond eller andre private spekulative fond som spekularer, men fund og funds brukes om midler, kapital og beholdninger..så må man se det i sammenheng..

..at de fraråder menes vel at de vil konfiskere eller fryse beholdninger som brukes til manipulasjon...men slike tiltak har jo alle børser eller banker i bunn og grunn..

.men de kan ikke stoppe spekulanter fra å kjøpe og selge bath eller statsobligasjoner..det går ikke....blir som å si at spekulanter ikke skal spekulere i den norske kronen..så jeg vetta faen hva han prater om..egentlig tull i grunn..

det han egentlig sier til slutt er at spekulantenene rømmer, og jeg vet ikke om det er en bra ting hehe ...blir som si at spekulantene rømmer oslo børs som neppe er en bra ting..det er jo det som holder børsen oppe..hvis folk forsvinner så går jo investeringene ned som alldeles ikke er bra..thailand er på en farlig sti om dagen..så vi får se hvordan teflonøkonomien fungerer når prisene går opp..noe som jeg har vært inne på tidligere..prisene øker og da er man på vei inn en krise..
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#123

Bloomberg hadde nylig en kåring over verdens lands pensjonsystemer. Norge kom på sjetteplass, som kan sammenlignes med å tape skirenn i kollen. Og Thailand btw, kom omtrent helt sist. Godt jobba av Thailand hehe. Den ene dagen sier Bloomberg at thailand er omtrent som ett i land og i neste setning har de ett minimum av sosiale tjenester sammenlignet med andre land..også pensjonen kjenner vi jo nå til i landet...Det er vel knapt en person i Isaan som ikke får en overføring fra utlandet kan det tenkes..stakkars thaier, de forstår ikke at de gjør deres kongentil en av verdens rikeste, og eliten til regionens rikeste.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... emium-asia
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#124

Kolami skrev: 22 okt 2019, 07:59 Bloomberg hadde nylig en kåring over verdens lands pensjonsystemer. Norge kom på sjetteplass, som kan sammenlignes med å tape skirenn i kollen. Og Thailand btw, kom omtrent helt sist. Godt jobba av Thailand hehe. Den ene dagen sier Bloomberg at thailand er omtrent som ett i land og i neste setning har de ett minimum av sosiale tjenester sammenlignet med andre land..også pensjonen kjenner vi jo nå til i landet...Det er vel knapt en person i Isaan som ikke får en overføring fra utlandet kan det tenkes..stakkars thaier, de forstår ikke at de gjør deres kongentil en av verdens rikeste, og eliten til regionens rikeste.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... emium-asia
Vel at det er « bedre» pensjon i Danmark og Sverige betviler jeg,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#125

riflefish skrev: 22 okt 2019, 09:41 Vel at det er « bedre» pensjon i Danmark og Sverige betviler jeg,
Dette var vell heller en kåring over lands forskjellige pensjonssystemer. ;)
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#126

riflefish skrev: 22 okt 2019, 09:41 Vel at det er « bedre» pensjon i Danmark og Sverige betviler jeg,
bedre enn danmark..danmark har ikke alderspensjon mener jeg.. :lol:
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#127

Som sikkert mange har fått med seg så er det en handelskrig mellom USA og Kina...

..narrativet er at selskaper trekker ut av Kina og etablerer seg i andre land i regionen...

..og da er det spesielt sør øst asia som nevnes...thailand ser ut til å ta det meste som kommer ut av kina for øyeblikket..

..sony telefoni, samsung telefoni, sharp elektronikk etc..

..japanske selskaper trekker seg ut av kina og etablerer seg i Thailand..

--samtidig kjøper kinesere opp produksjonslinjer i ulike japanske selskaper som feks er etablert i Thailand....vaskemaskiner, kjøleskap etc blir lagd på lisens under japanske merker som mest sannsynlig er å for unngå handelskrigen..

..men på samme tid er det mange bedrifter som legges ned i thailand..så det ser ut som det ikke blir noen forandring utover at Thailand ikke mister arbeidsplasser på elektronikk..men mat/drikke prosessindustr og annen prosessindustri stengte i stort omfang en periode..,,.mangler mer info på akkurat det..men tomme industribygninger begynner å bli godt synlig veldig mange steder..rundt bangkok
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#128

Nå er jo turismen en del av den fremtidige økonomien også, i det så er det jo ikke bare hva det koster å være i Thailand , men også hva det koster å komme dit. Merkes vel på billetpriser etterhvert og flere lavprisselskaper er ikke så optimistiske for fremtiden med den økningen som er på drivstoffprisene, avgiften steget fra 0.2 bath til over 4 bath(iløpet av 2 år).Når drivstoffutgiftene er over 30 % av utgiftene til flyselskapene blir jo kanskje. flyseteavgiften som vi fikk småting .
I Amerikanske medier står det nå også at 5 stjerners plasser begynner å bli dyrere en europeiske plasser, leste et annet sted at amerikanerene er den største gruppen som benytter de,dyre hotellene så da skal det kanskje flere til for å kompensere frafall av fks 100 amerikanere.En annen statistikk jeg ikke finner igjen er også over såkalte faste kunder, dvs at det er fall i statistikken over førstegangsbesøkende som kommer igjen.

https://www.bangkokpost.com/business/17 ... el-tax-cut

https://skift.com/2019/11/13/popular-th ... gher-baht/
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#129

sett utenfra er thai økonomi spinnglatt
som norsk økonomi
thailands eksport synker og norsk stiger turismen øker i begge land,
har merklige regimer som kunnteller penger
forstå det den som vil kan,
hva trekker turister tilbfyrtidlandene?
norge tjener godt meget godt på eksport
spesielt på fiske og petro,
jeg forstår ikke bæra at slike regimer,,,,🙄
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#130

En grafisk fremstilling med noen ord om utviklingen i Thai økonomi.
IMG_20191118_162403.jpg
Kilde: The Econimist
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»