da kom det jeg var redd for non-0 å A forsikring

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

Thaituristen skrev: 31 okt 2019, 07:51 Jeg var på ambassaden om tirsdagen for å få Non-imigrasion O, hadde med kopi av reiseforsikring da jeg var usikker på om det var krav. Det var det ikke. Jeg ble litt forvirret av de forskjellige kravene for å få 3 mnd visum nå, så derfor hadde jeg med meg kopi av inntekt, og penger på konto de siste 3 mnd. Hadde også med et papir som jeg hadde skrevet ut selv med brutto og netto lønn som jeg hadde fått NAV til å stemple. Når jeg hadde det så holdt det sa han på ambassaden, da behøvde han ikke de andre lønns utskriftene jeg hadde for de siste månedene.
Et år forlanger de det, og neste år så forlanger de noe annet......ikke lett.
Uansett hvilket visum du søker ; ha med alle dokumentene som er stilt som krav når du søker visum. Så kan de velge hvilke dokumenter som de vil ta imot.

Ikke hør på noen som sier at "du trenger ikke ditt og trenger ikke datt". Du er ansvarlig hvis det oppstår en situasjon hvor du ikke har ALLE dokumenter som stilles som krav til søknaden av visum. Mer dokumentasjon jo bedre, uansett. Du vil neppe møte om med for få dokumenter fordi noen sa at; du ikke trengte ditt eller datt.

Jeg, og sikkert mange her i Asianet, har opplved at de har trengt færre eller mer dokumentasjon utover de kravene som er satt i forholdet til det visumet man søker i enkelte tilfeller.

Akkurat som byråkratiet i Norge, forekommer det ekstra dokumentasjon som man først får vite "senere", og i andre tilfeller så trenger de ikke all dokumentasjon.

.oppfyll kravene og da blir det lettere å komme seg unna ekstra dokumentasjon, hvis det blir påkrevd der og da, som ikke står i instruksen for visasøknaden..

just saying.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#12

Non Imm. O-A er altså noe man bare kan få i sine respektive hjemland. Og der er det nye helsekravet lagt inn som et tillegg hos de aller fleste ambassader og konsulater verden over. Og alle skal komme etter.

Kommer man til Thailand på et annet visum, f.eks på et 90 dagers singel Non Imm O, og deretter forlenger dette med ett og ett år lokalt i Thailand basert enten på ekteskap eller retirement, så slipper man foreløpig tvungen helseforsikring. Det er intet krav enn så lenge på extensions.

Det samme gjelder om man entrer med et turistvisum, og konverterer til et 90 dagers Non O-visum i Thailand. Deretter igjen forlenger med ett år av gangen, basert på ekteskap og retirement. Intet helsekrav.

Så de som allerede nå forlenger sine Non O visum, eller Non O-A visum, kommer foreløpig ikke under kravet. Det gjelder nok de fleste av dere/oss.

Derimot vil nye søknader om ett års visum, Non Imm. O-A i respektive hjemland, ha dette kravet.

Jeg skriver foreløpig, for jeg skulle tro at dette vil komme under extensions også på litt sikt. Det er jo ganske underlig at man kan unngå kravet ved å søke om et 90 dagers Non O i Thailand, istedenfor å søke om ett års Non O-A i hjemlandet på samme grunnlag, og så forlenge med ett og ett år. Man ender jo opp med det samme, og alle burde ha forsikring uansett.

Det man dog bør ta opp, er at det er Thailand som setter premissene for denne forsikringen. Foreløpig blir ikke forsikringen man har i hjemlandet godkjent, og da må flere tegne enten en dyrere forsikring bestemt av thailandske myndigheter hvilke man kan benytte seg av, eller som noen ser ut til å gjøre, forsikre seg dobbelt siden deres egen forsikring har bedre dekning.
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»