VPN for reisende og fastboende utenlands

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Følgende er utdrag fra en artikkel.  Read Full Article

For mange som oppholder seg utenlands kan en god VPN-tjeneste være svært nyttig. Mange regimer sensurerer ulike media og i tillegg sørger VPN for krypterte forbindelser slik at din nettverkstrafikk ikke kan oppfanges av noen med onde hensikter. Vi ser stadig vekk at våre medlemmer her inne ikke har tilgang til samme nyheter fra land i Asia som vi ser her hjemme. Dette er fordi nettsider blokkeres i mange land.
Hva er egentlig VPN?
På norsk kan vi oversette det med Virtuelt Privat Nettverk og hensikten med å benytte VPN er at aktører mellom bruker og nettsider ikke skal kunne fange opp ...
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#2

VPN har vært veldig verdifullt for meg. Har egentlig bare oppdaget viktigheten for et par år siden, og aldri brukt VPN tidligere.
Jeg bruker VPN`en som ligger hos Google Chrome, SetupVPN. Den har fungert prikkfritt. De har en gratisdel med begrenset land å velge fra, og en betalingsdel, der alle de viktige landene er med, inkludert Norge og Sverige. Det er selvsagt relativt sett billigst med et langvarig abonnement, men jeg betaler månedsvis, 6 dollar. Sikker betaling, aldri hatt noe tull med dem.

SetupVPN har gitt meg tilgang til alle Get-kanaler i Norge verden over, via abonnementet til min familie i Norge (eller tidligere familie, et abb. som jeg bare har videreført). Altså alle NRK-kanaler, TV2-kanaler, TV3, TVN, MAX, FEM, Viasat4, SVT1 og 2, TV4, VOX, FOX, DR1 og 2, TV2 Danmark, 4 CMore-kanaler (film), Viasport, TV2Sport1 og 2 etc. Altså alle du velger selv via Get i Norge.

Har f.eks. noen i egen familie Get-abb. i Norge, så kan man samtidig ha 2 online streamer oppe fra Get innenfor EU i tillegg til pågående TV. Men med VPN utvides jo dette til Asia m.m i tillegg.

I tillegg til å ta med meg krystallklare bilder av disse kanalene utenlands (man savner jo ellers Norge litt), bruker jeg VPN til å laste ned serier og filmer over alt i verden. Det er ikke sporbart med VPN, og sånn sett trygt. I tillegg får man tilgang til sperrede sider i landet du surfer i, som nevnt over, så det er plenty med fordeler.

For meg har alt dette utvilsomt vært verdt en liten femtilapp i måneden.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#3

Bruker du get tv? jeg har får problemer med stream fra europa rett som det er..jeg har express VPN..og det er ikke alltid så bra..
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#4

Kolami skrev:Bruker du get tv? jeg har får problemer med stream fra europa rett som det er..jeg har express VPN..og det er ikke alltid så bra..
Trenger ikke å være vpn som er flaskehalsen, enkelte internet leverandører i Thailand har veldig dårlig internasjonale linjer. Hvilken leverandører har du?

Sent from my JKM-LX2 using Tapatalk

Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

anmeno skrev: 08 okt 2019, 05:05 Trenger ikke å være vpn som er flaskehalsen, enkelte internet leverandører i Thailand har veldig dårlig internasjonale linjer. Hvilken leverandører har du?

Sent from my JKM-LX2 using Tapatalk
ais
Brukeravatar
Thaituristen
Innlegg: 37
Registrert: 19 des 2017, 13:21

#6

Thaibreak skrev: 03 okt 2019, 11:19 VPN har vært veldig verdifullt for meg. Har egentlig bare oppdaget viktigheten for et par år siden, og aldri brukt VPN tidligere.
Jeg bruker VPN`en som ligger hos Google Chrome, SetupVPN. Den har fungert prikkfritt. De har en gratisdel med begrenset land å velge fra, og en betalingsdel, der alle de viktige landene er med, inkludert Norge og Sverige. Det er selvsagt relativt sett billigst med et langvarig abonnement, men jeg betaler månedsvis, 6 dollar. Sikker betaling, aldri hatt noe tull med dem.

SetupVPN har gitt meg tilgang til alle Get-kanaler i Norge verden over, via abonnementet til min familie i Norge (eller tidligere familie, et abb. som jeg bare har videreført). Altså alle NRK-kanaler, TV2-kanaler, TV3, TVN, MAX, FEM, Viasat4, SVT1 og 2, TV4, VOX, FOX, DR1 og 2, TV2 Danmark, 4 CMore-kanaler (film), Viasport, TV2Sport1 og 2 etc. Altså alle du velger selv via Get i Norge.

Har f.eks. noen i egen familie Get-abb. i Norge, så kan man samtidig ha 2 online streamer oppe fra Get innenfor EU i tillegg til pågående TV. Men med VPN utvides jo dette til Asia m.m i tillegg.

I tillegg til å ta med meg krystallklare bilder av disse kanalene utenlands (man savner jo ellers Norge litt), bruker jeg VPN til å laste ned serier og filmer over alt i verden. Det er ikke sporbart med VPN, og sånn sett trygt. I tillegg får man tilgang til sperrede sider i landet du surfer i, som nevnt over, så det er plenty med fordeler.

For meg har alt dette utvilsomt vært verdt en liten femtilapp i måneden.
Takk for tipset. Installerte og betalte i dag. Fungerer fint. Tidligere så brukte jeg bare VPN som lå i routeren min hjemme, men da fikk jeg bare Norge. Nå får jeg alt. Ikke var det så dyrt heller. 50-60 kr i mnd kan jeg leve med
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#7

Kolami skrev: 05 okt 2019, 01:07 Bruker du get tv? jeg har får problemer med stream fra europa rett som det er..jeg har express VPN..og det er ikke alltid så bra..
Beklager sent svar.

Jeg har Get tv-abb. ja, et abb. opprinnelig fra en leilighet i Norge, nå bare betalende slik at jeg kan bevare de samme kanalene online.
Det jeg har funnet ut for å hindre at forbindelsen kommer og går, er at internettforbindelsen må være minst 15-20 Mbps, helst over 30.
Jeg vet ikke hva du har, men har du dårligere forbindelse enn det, så sliter du litt. Det kan funke greit allikevel, men da må man gå ned noen hakk i sendekvalitet, som du kan velge selv hos Get. Krystallklare bilder krever nok 30 eller mer.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#8

Thaituristen skrev: 14 okt 2019, 13:00 Takk for tipset. Installerte og betalte i dag. Fungerer fint. Tidligere så brukte jeg bare VPN som lå i routeren min hjemme, men da fikk jeg bare Norge. Nå får jeg alt. Ikke var det så dyrt heller. 50-60 kr i mnd kan jeg leve med
Prisen er fin den ja. Bare pass på at du har et stabilt nett, slik at du slipper å ramle ut. Hver gang nettforbindelsen svikter, også bare for et øyeblikk, så kobles du tilbake til opprinnelig server, og må koble deg til norsk server (eller andre) på nytt manuelt. Men dette gjelder vel for alle typer VPN, antar jeg. Og nettet er jo ikke akkurat kjent for stor stabilitet i Asia.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Noen som er i Asia eller ellers reiser mye som har behov for norsk IP-adresse og kunne tenkt seg å teste ut VPN som en gratis tjeneste hos Asianet?

Har veldig god kapasitet på fiberen her hjemme og har satt opp en VPN-server med OpenVPN. Serveren ser ut til å virke veldig bra når jeg kobler til fra andre norske IP-adresser og merker ikke noe reduksjon i hastighet. Ser selv behovet for egen del og er konsekvent oppkoblet via VPN på alle andre nettverk enn egne.

De som ønsker å teste MÅ garantere at tjenesten ikke benyttes til aktivitet som ikke er i henhold til norsk lovverk. Tenker det først og fremst kan være for å få tilgang til norske aviser og nettjenester som streaming av norske kanaler. Forbindelsen er også kryptert slik at man har en trygg nettforbindelse ved oppkobling via mobile enheter, noe som er en nødvendighet hvis man benytter seg av Wifi-soner.

Aktiviteter som nedlasting av filer som bryter med opphavsrett og bruk på sider som ikke er tillatte i henhold til norske lover vil ikke tillates.

Det vil ikke logges annet enn hvem som er pålogget og til hvilke tidspunkt.

Ved misbruk av VPN-tjenesten vil bruker umiddelbart bli kastet ut. VPN-tjenesten i tillegg personlig og skal ikke overdras andre.

Som klient for oppkoblingen til VPN brukes en klient fra OpenVPN og det vil sendes ut en fil som importeres direkte i klienten for riktig oppsett. Vil lage en brukerveiledning for installasjonen og oppkobling av VPN.

Mine erfaringer med klienten er at den er stabil og kobler automatisk opp igjen.

Send PM ved interesse og fortell hvilke behov du har.

PS: Vil begrense antall brukere for å sjekke at alt virker som det skal til å begynne med.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#10

Thaibreak skrev: 14 okt 2019, 16:52 Beklager sent svar.

Jeg har Get tv-abb. ja, et abb. opprinnelig fra en leilighet i Norge, nå bare betalende slik at jeg kan bevare de samme kanalene online.
Det jeg har funnet ut for å hindre at forbindelsen kommer og går, er at internettforbindelsen må være minst 15-20 Mbps, helst over 30.
Jeg vet ikke hva du har, men har du dårligere forbindelse enn det, så sliter du litt. Det kan funke greit allikevel, men da må man gå ned noen hakk i sendekvalitet, som du kan velge selv hos Get. Krystallklare bilder krever nok 30 eller mer.
Jeg har AIS og 2/3 av linja er dedikert til HD tv..jeg har såkalt fibernett hehe...så jeg får kun ut ca 9-11mbps av 30mbps,,
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»