[size=125]Velkommen til Asianet.no[/size]

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1656

08 okt 2019, 09:15

Må huske at jeg er en treig trønder da....jeg kjører gjerne både sakte og kjedelig :lol: Take time, smell the roses!

Har en grei følelse i kropp og sinn i dag. Mer ro og fokus. Skal prøve å planlegge litt tur framover nå. Vi bruker å ha 1 uke fri etter 1 måned skole, så jeg tipper jeg tar men en ny runde i Mae Hong Son sløyfa men kortere etapper og litt mer sightseeing. Må også få tatt en rundtur i Issaan.

Leste litt om grensepassering med MC til Kambodia, og det skal vist gå helt fint. Har lyst å kjøre til Angkor Wat og se meg rundt. Laos skal også være ganske greit. Men Vietnam er vel litt mer avansert. Hadde vært artig å kjørt der også.

Så nå blir det å pleie kropp og sinn framover. Bare roe ned og flytte fokus.
2 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 2038

08 okt 2019, 17:18

gibran profeten er også oversatt til thai
Om kjærlighet

Når kjærligheten gir deg et tegn, så følg han,
Selv om hans veier er harde og bratte.
Og når hans vinger folder seg rundt deg, så
overgi deg til ham,
Selv om sverdet han har skjult under vingene,
kan såre deg.
Og når han snakker til deg, så tro ham,
Selv om hans stemme kan knuse dine drømmer
slik nordavinden legger hagen øde.
For slik kjærligheten kroner deg, skal han også
korsfeste deg.
Slik han virker for din vekst, slik virker han
også for din beskjæring.
Slik han stiger opp til din høyde og kjærtegner de
spedeste grenene som skjelver i solen,
Slik skal han også stige ned til dine røtter og ryste
dem der de klamrer seg til jorden.

Som kornaks samler han deg opp i seg.
Han tresker deg så du blir naken.
Han sikter seg så du blir fri fra ditt skall.

Kjærligheten gir ingenting annet enn seg selv,
og tar ingenting annet enn fra seg selv,
Kjærligheten eier ikke og vil heller ikke eies;
For kjærligheten er tilfreds med kjærligheten.

Når du elsker, skal du ikke si; "Gud er i mitt hjerte."
men heller "jeg er i Guds hjerte."
Og ikke tro at du kan styre kjærlighetens kurs,
for hvis den finner deg verdig, vil kjærligheten
styre din kurs.

Kjærligheten har ingen andre ønsker enn
å oppfylle seg selv.
Men hvis du elsker og har behov for ønsker,
la disse ønsker være dine:
Å smelte og bli lik en sildrende bekk som
synger sin sang til natten.
Å kjenne smerten av for mye ømhet.
Å bli såret av ditt eget syn på kjærligheten;
Og å blø, villig og frydefullt.
Å våkne ved soloppgang med bevinget hjerte
og prise en ny dag med kjærlighet;
Å hvile ved middagstid å meditere over
kjærlighetens salighet;
Å komme hjem ved aftenstid med takknemlighet;
Og så å sovne med en bønn for den elskede i hjertet
og en lovsang på leppene.

engelsk:
gibran har skrevet om og elske:

Then said Almitra, "Speak to us of Love."

And he raised his head and looked upon the people, and there fell a stillness upon them. And with a great voice he said: When love beckons to you, follow him, Though his ways are hard and steep. And when his wings enfold you yield to him, Though the sword hidden among his pinions may wound you. And when he speaks to you believe in him, Though his voice may shatter your dreams as the north wind lays waste the garden.

For even as love crowns you so shall he crucify you. Even as he is for your growth so is he for your pruning. Even as he ascends to your height and caresses your tenderest branches that quiver in the sun, So shall he descend to your roots and shake them in their clinging to the earth. Like sheaves of corn he gathers you unto himself. He threshes you to make you naked. He sifts you to free you from your husks. He grinds you to whiteness. He kneads you until you are pliant; And then he assigns you to his sacred fire, that you may become sacred bread for God's sacred feast.

All these things shall love do unto you that you may know the secrets of your heart, and in that knowledge become a fragment of Life's heart.

But if in your fear you would seek only love's peace and love's pleasure, Then it is better for you that you cover your nakedness and pass out of love's threshing-floor, Into the seasonless world where you shall laugh, but not all of your laughter, and weep, but not all of your tears.

Love gives naught but itself and takes naught but from itself. Love possesses not nor would it be possessed; For love is sufficient unto love.

When you love you should not say, "God is in my heart," but rather, "I am in the heart of God." And think not you can direct the course of love, for love, if it finds you worthy, directs your course.

Love has no other desire but to fulfill itself. But if you love and must needs have desires, let these be your desires: To melt and be like a running brook that sings its melody to the night. To know the pain of too much tenderness. To be wounded by your own understanding of love; And to bleed willingly and joyfully. To wake at dawn with a winged heart and give thanks for another day of loving; To rest at the noon hour and meditate love's ecstasy; To return home at eventide with gratitude; And then to sleep with a prayer for the beloved in your heart and a song of praise upon your lips.
Kahlil Gibran.
2 x
if you want a friend,
get a dog ,
because you cant trust humans
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 2038

08 okt 2019, 17:38

anbefaler boken

Boken "Profeten" skrevet av Kahlil Gibran anbefales på
det varmeste. Det er en bok fylt med vakre visdomsord om
forskjellige temaer som mange av oss vil kjenne seg igjen i.
Boken finnes også på lyd-CD hvor Ole Paus leser boken med
bakgrunnsmusikk av Ketil Bjørnstad. CD'en varer i ca. 2 timer
og kan lastes ned på itunes (koster kun 21,-) eller kjøpes i
en eller annen musikkforretning.
Perfekt å lytte til på sene høstkvelder i armkroken til en man
elsker...ute i vakker natur eller et annet sted du føler harmoni og
ro.

hele verket på engelsk som pdf

er vel verdens 3 leste verk

https://www.holybooks.com/the-prophet-b ... df-e-book/
2 x
if you want a friend,
get a dog ,
because you cant trust humans
RobertX
x 1656

09 okt 2019, 02:51

Mye vakkert som er skrevet ja. Men kompleksitetene i livet gjør at jeg nå ivhertfall setter bremsene på inntil jeg vet 99% at forholdet er liv laga. Gjensidig kjærlighet er jo det alle ønsker, men som kan være sjelden vare. Det jeg kan si 100% sikkert er at forholdet som jeg nå brøyt var ikke liv laga. Og man skal være forsiktig med å strekke seg lengre og prøve å "reparere" et forhold etter min mening. Om den andre parten trekker seg unna og er avvisende or lengre tid, da er man på et blindspor. Årsakene til det kan være så mangt. Men den som begynner å føle seg ensom i et forhold bør tenke seg grundig om. Man kan altid starte på nytt og finne seg en annen partner. Å låse seg i et dødt forhold er det værste man kan gjøre. Det er jo også en sorgprosess å bryte å et forhold, så man må være litt forsiktig og var på seg selv i denne prosessen. Snakke med noen som er en god lytter, bare for å løsne opp knutene innvendig.

Nå er det morgen, sol og deilig varmt her. Vifta står og suser 3 meter unna, og kaffen ryker.

Hæv a gudd dæi!
3 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 2863

09 okt 2019, 03:24

Gjensidig nytte og gjensidig utfyllelse av hverandre som respekt og forståelse. Det at man trives ilag er en god start, og man har en liten gnist så man har noe å bygge videre på.

Men aldri prøv å forstå deg ihjel på damer. Det skal ikke være så forbannet vanskelig, men heller oppnå en god flyt i begynnelsen. Det er nå en god start.
5 x
RobertX
x 1656

10 okt 2019, 13:32

Livet går videre på sine kronglete veier! :D

I dag signerte jeg og betale min nye Thai helseforsikring. Dekker inntil 13 millioner baht pr år og har medisinsk evakuering. Koster normalt 36000 baht i år, men pga jeg er overvektig blir det 25% påslag. Skal prøve å komme meg ned under 100 kg innen fornyelse neste år, så slipper jeg det. Prisen øker til norm ca 46000 pr år også da siden jeg hopper opp på en ny gruppe aldersmessig. Med en så helhetlig helseforsikring kan det nok argumenteres for å ta full utflytting fra Norge og gå for Kildeskatt. Får jo uansett redusert den endel med Skatteavtalen med Thailand så det blir bortimot null skatt. Skatt til Norge etter at Skatteavtalen er benyttet er jo fortsatt ca 50.000-55.000 kr. Og denne forsikringen koster ca 14000 kr. Men vi får se. Det er helt ok å ha "dobbelt" opp inntil videre.

Har ei nett lita fillippinsk dame i "Thai conversation" klassen, og hun har tydeligvis et godt øye til meg :D Var veldig pratsom i dag og når det skulle stilles spørsmål til hverandre var det meg hun spurte flere ganger. Men jeg tror hun har type og jeg er ikke den som opererer på "fiendtlig territorium" :lol: Men veldig hyggelig lita ei. Er noen fillippinske damer på skolen og de virker trivelige. Hmmm...skal jeg ta bror min på ordet og bli med en tur til Manila i November :D 8-)

I går var det en litt spesiell dag. For det første så glemte jeg igjen mobilen hjemme, noe jeg ALDRI gjør. Orket ikke å stikke hjem og hente den. Og jeg gikk fra Bluport til skolen. På returen etter skolen så oppdaget jeg en liten grønn slange som lå buktet rundt en frosk. Irrgrønn med svarte striper. Var utrolig kul og litt spennende å se. Slangen var åpenbart levende, uten at jeg gikk og pirket borti selvsag! Frosken var det nok værre med. Men du verden så sur jeg ble for at jeg ikke hadde med mobilen og kunne ta bilde. Første gang jeg har sett slange på nært hold her.
5 x
Arild Holtet
x 2039

11 okt 2019, 03:59

RobertX skrev:
10 okt 2019, 13:32
Livet går videre på sine kronglete veier! :D

I dag signerte jeg og betale min nye Thai helseforsikring. Dekker inntil 13 millioner baht pr år og har medisinsk evakuering. Koster normalt 36000 baht i år, men pga jeg er overvektig blir det 25% påslag. Skal prøve å komme meg ned under 100 kg innen fornyelse neste år, så slipper jeg det. Prisen øker til norm ca 46000 pr år også da siden jeg hopper opp på en ny gruppe aldersmessig. Med en så helhetlig helseforsikring kan det nok argumenteres for å ta full utflytting fra Norge og gå for Kildeskatt. Får jo uansett redusert den endel med Skatteavtalen med Thailand så det blir bortimot null skatt. Skatt til Norge etter at Skatteavtalen er benyttet er jo fortsatt ca 50.000-55.000 kr. Og denne forsikringen koster ca 14000 kr. Men vi får se. Det er helt ok å ha "dobbelt" opp inntil videre.

Har ei nett lita fillippinsk dame i "Thai conversation" klassen, og hun har tydeligvis et godt øye til meg :D Var veldig pratsom i dag og når det skulle stilles spørsmål til hverandre var det meg hun spurte flere ganger. Men jeg tror hun har type og jeg er ikke den som opererer på "fiendtlig territorium" :lol: Men veldig hyggelig lita ei. Er noen fillippinske damer på skolen og de virker trivelige. Hmmm...skal jeg ta bror min på ordet og bli med en tur til Manila i November :D 8-)

I går var det en litt spesiell dag. For det første så glemte jeg igjen mobilen hjemme, noe jeg ALDRI gjør. Orket ikke å stikke hjem og hente den. Og jeg gikk fra Bluport til skolen. På returen etter skolen så oppdaget jeg en liten grønn slange som lå buktet rundt en frosk. Irrgrønn med svarte striper. Var utrolig kul og litt spennende å se. Slangen var åpenbart levende, uten at jeg gikk og pirket borti selvsag! Frosken var det nok værre med. Men du verden så sur jeg ble for at jeg ikke hadde med mobilen og kunne ta bilde. Første gang jeg har sett slange på nært hold her.
Hei Robert.

Det var en enorm dekkning du fikk på helseforsikringen. Den dekker hele 13 millioner baht, og til en pris som ligger ganske langt under andre selskap. Så den regner jeg med du er fornøyd med. Har faktisk ikke hørt om noen selskap som er i nærheten av en slik høy dekning i året og ikke mins så rimelig..

Tvi tvi med skoler og opplæring, og husk å ta med mobilen.

A.H.
1 x
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 2863

11 okt 2019, 06:45

Arild Holtet skrev:
11 okt 2019, 03:59
Hei Robert.

Det var en enorm dekkning du fikk på helseforsikringen. Den dekker hele 13 millioner baht, og til en pris som ligger ganske langt under andre selskap. Så den regner jeg med du er fornøyd med. Har faktisk ikke hørt om noen selskap som er i nærheten av en slik høy dekning i året og ikke mins så rimelig..

Tvi tvi med skoler og opplæring, og husk å ta med mobilen.

A.H.
For meg som er 51, så koster den nå 56 000,- baht. Tror Robert har oversikten på aldrestrinnene, og når du må begynne med den for å kunne være forsikret livet ut.
3 x
RobertX
x 1656

11 okt 2019, 07:27

Jeg var så lur at jeg knipsa bilde av pris-tabellen :D
20190930_114213.jpg
1 x
RobertX
x 1656

11 okt 2019, 07:33

Jeg valgte "no deductible" som betyr at jeg ikke har noen egenandel ved bruk av forsikringen.

En veldig helhetlig og god forsikring. Men jeg har reservasjon mot trombosis (blodpropp), ryggsmerter/skjelett og relatert til skjoldbrusk-kjertelen med tilhørende problemer. Er altid beste å være ærlig om helseproblemene man allerede har, for slikt sjekker de nok ved dyre utbetalinger av forsikringen. Kort oppsumert oppga jeg at jeg har Leiden V blodmutasjon som gir økt risiko for blodpropp og levring under operasjon, fjerning av skjoldbrusk-kjertelen og at jeg er uføretrygdet pga kroniske ryggsmerter.

Jeg betalte jo 10.000 kr for helårs reiseforsikring i World Nomads, så jeg synes ca 14.000 kr er helt ok for en såpass god forsikring.
1 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»