[size=125]Velkommen til Asianet.no[/size]

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

En nordmann sitt liv i Thailand blandt kun thaier.

Utpåtur
x 229

02 okt 2019, 18:47

Litt av en historie Arild.

Det er utallige eksempler på at håndtverkere som driver bra får trøbbel pga myndigheter og andre sleipinger som trikser og fikser og ikke gjør opp for seg. Og ditt firma blir ansvarlig for momsen på en faktura som ikke blir betalt - og er det noe som funker skikkelig i Staten så er det innkreving av penger.

Jeg begynte å jobbe i Oslo i -84 - og husker jo det var noen runder med korrupsjon i kommunen og vel også i OBOS.
det firmaet jeg jobber for var mye involvert med boliger OBOS og USBL - men jeg tror ikke vi selv opplevde korrupsjon da. Men seinere da vi drev eget firma var det visse tilløp blant private firmaer hvor diverse festing og turer var smøring i systemet. Dette var langt inn på 2000 tallet. Høyere krav til regnskapsførsel hvor regnskapsfører og revisor blir holdt ansvarlige samt at Skatteetaten pga av digitalisering fikk masse ressurser til å ettergå regnskaper har gjort at dette er strammet betydelig inn. På 90-tallet kom enkelte bedriftseiere med bæreposer av tvilsomme kvitteringer fra inn og utland som de gav regnskapsfører med beskjed om å ordne opp. Det går ikke lenger. Nå er det internasjonale selskaper som greier å vri seg unna beskatning - ref. Barcode - bare store internasjonale regnskapsfirmaer som er behjelpelig med dette.

Nå går alt på data - noen dager for seint med en innberetning så får man dagsbøter - det viktigste med å drive firma er å rapportere til Staten og betale avgifter - alt annet er underordnet.

Det med å bli lagt i tvangstrøye og stengt inne - det er så drøyt at jeg knapt kan forestill meg det.
4 x
Arild Holtet
x 2039

07 okt 2019, 09:41

Thaiene utover i distriktene er skikkelig forbanna for tiden, for inntektene faller for de fleste. Mesteparten rundt oss er småbønder, og deres inntekt er lavere da de får mindre for de varene de dyrker. Thailandsk baht er jo sterk, så det er mulig at de rike som eksporterer ris, sukker, mais og annet må senke prisene. Men de vil tjene det samme som før, og gjør det så enkelt at de betaler mindre for det bøndene dyrker. Dette gjør jo at bøndene ikke handler like mye, og byggmestere og håndtverkere har og mindre å gjøre for det brukes det mye mindre penger på.

Men nå raser småbøndene her for inntekten blir enda lavere. Det er kommet en ny avgift på sprøytemidlene de bruker, og det kommer oppå de 7% moms som er i Thailand. Bøndene rundt her har reist i protest til amphur (rådhuset), og leverer lister med protester til landkontoret de tilhører.

Thaiene er tålmodige og liker ikke bråk og uro, men nå var det tydeligvis nok og folk samlet seg og leverte sine protester.

Det har murret lenge i det stille, og det snakkes litt i smug om at det kan bli bråk og protester i Bangkok der den rike eliten bor. Nok er nok som de sier rundt her, men om det skjer noe vet ingen på nåværende tidspunkt.

A.H.
3 x
MrDemongas
x 236

07 okt 2019, 10:35

Thaiene har en oppseilende borgerkrig i ermet. Thailand er i praksis et kinesisk underbruk og eliten i bbk vet at deres dager er talte. Fattigdom, ulikhet og nyknugens ekstravaganse gjør at gatene vil fylles med et rasende folk. Hæren har ikke annet alternativ enn å gjøre nok et kupp, men denne gang mot purpurtronen og marionetteministeren. Blod vil flyte og raseriet kan enkelt også gå ut over uskyldige. Falanger også.
Sørg for at bilen har full tank. Ekstra diesel/bensin på 50 lt og kontanter. Helst dollar, euro eller yen. Vannflasker og tørrmat for noen dager må også være klart. Planlegg korteste vei ut av landet, helst småveier og ukontrollerbart terreng. Thailand er etter min mening ei tikkende bombe.
2 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 2038

07 okt 2019, 15:01

MrDemongas skrev:
07 okt 2019, 10:35
Thaiene har en oppseilende borgerkrig i ermet. Thailand er i praksis et kinesisk underbruk og eliten i bbk vet at deres dager er talte. Fattigdom, ulikhet og nyknugens ekstravaganse gjør at gatene vil fylles med et rasende folk. Hæren har ikke annet alternativ enn å gjøre nok et kupp, men denne gang mot purpurtronen og marionetteministeren. Blod vil flyte og raseriet kan enkelt også gå ut over uskyldige. Falanger også.
Sørg for at bilen har full tank. Ekstra diesel/bensin på 50 lt og kontanter. Helst dollar, euro eller yen. Vannflasker og tørrmat for noen dager må også være klart. Planlegg korteste vei ut av landet, helst småveier og ukontrollerbart terreng. Thailand er etter min mening ei tikkende bombe.
er man pessemist dr vel kloden ei « tikkende bumbe» bombe!
overklassen og halt arisokrriet i landet har alltid hersket,
går man tilbake før 1970 var landet et helvte for fattifolk,
jeg har ingen tro. å at det blir opprør i thailand slik vi har sett 3 / ganger de siste 20 åra,
nå er det største problemet
fedme og forurensning,
det er en større fare,
så nettopp i går et innslag på cnn
der budist munkene er sjukere og sjukere, feitere diabetes blodtrykk ig fedma,
de røyker og drikker softdrinker etter kl 1200
et stort program er satt i gang av staten
med legeundersøklse og veiledning,
det er få som sulter! i thailand,
jeg gjentar tror det blir rolig i lang tid politisk i thailand,
om ikke noen utenfra gjør framstøt!
0 x
if you want a friend,
get a dog ,
because you cant trust humans
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 2863

07 okt 2019, 15:24

Jeg vil nå ha returen åpen som jeg har nevnt mange ganger før. Det skjer jo noe over hele kloden til enhver tid, og det å tro at alt vil være status Q hele sitt liv, er og blir en tabbe! Kanskje er vi like heldige som min foreldre generasjon etter krigen hvor ingenting har skjedd, og til og med for de som opplevde krigen, så var ikke den så ille for de aller fleste Nordmenn, det har skjedd verre ting i historien.

Men for jødene, polakker, russere og mange andre så var det ille.

Men, jeg var ike der, og kan umulig hvite hvordan det egentlig var. Litt sånn som hvordan Thaiene egentlig har det, og hvordan de opplever hverdagslivet?

Det er vel det store spørsmålet!
1 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»