Utlendinger må betale dobbel pris på offentlige sykehus fra oktober

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

Phay skrev: 04 sep 2019, 08:37 En kan jo tenke seg hvordan Thaier føler forskjellsbehandlingen seg imellom, der statsansatte vasser i velferdstilbud og helseforsikringer, og helsetilbud, samt pensjoner, og den vanlig borger står igjen med ingenting!
akkurat som i Norge vil jeg tro..minstepensjonister sitter igjen med ingenting..som kanskje er enda værre med tanke på hvordan godene blir urettferdig fordelt etter hvor du befinner deg på den sosiale rangstigen..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#12

Kolami skrev: 04 sep 2019, 10:17 akkurat som i Norge vil jeg tro..minstepensjonister sitter igjen med ingenting..som kanskje er enda værre med tanke på hvordan godene blir urettferdig fordelt etter hvor du befinner deg på den sosiale rangstigen..
Nei, det er ikke sammenlignbart!

Pansjonister har kunnet bygge seg opp en formue, fra etterkrigstidens utbygging av velferd, inflasjon, stønader, gratis skole, got utvalg av karrierer uavhengig av klasse og bosted, helse tilbud, arv, også videre.

Det er ikke det samme som pansjonister i Thailand. Det er rett og slett uhørt å sammenligne med Norge, der alle stort sett har hatt samme muligheter og rettigheter.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#13

tdr skrev: 04 sep 2019, 07:57 Hvis man ser litt på tall og noen av begrunnelsene for økte sykehuspriser har det tidligere vært brukt som argument at det er så mange utlendinger som “koster” Thailand så mye og sykehus mangler betaling fra pasienter som ikke kan gjøre opp for seg.

Årlig skal visstnok utlendinger etterlate gjeld på 300 millioner baht (The Nation) til sykehus.

Selv tenker jeg at dette er småpenger for Thailand i den store sammenhengen. En sammenheng som må sees i lys av hva utlendinger tilfører økonomien i Thailand. Turister la i 2016 igjen 2530 milliarder baht (Wikipedia).

Da fremstår 300 000 000 som en liten sum i forhold til 2 530 000 000 000.

Vel, det er jo ikke helt greit at noen ikke gjør opp for seg, men gjennomføring av dette virker jo kun for å tjene mer penger på utlendinger.

Vi har jo tidligere sett at Thailand har forsøkt innføre obligatorisk reiseforsikring som man måtte betale til landet for dekning av sykehuskostnader. Det siste beløpet jeg har sett en slik forsikring skulle koste er 20 baht pr person. Med målsettingen på snart 40 millioner turister ville dette gi inntekter på 800 millioner baht. En overdekning på 500 millioner i forhold til de 300 millionene de ikke får inn. Har tidligere sett høyere beløp for hva den forsikringen skille koste.

Det hadde jo også vært veldig interessant å vite hvor mye skatt utlendinger bosatt i landet legger igjen. Som @Arild Holtet sier så betaler han ganske mye mer i skatt enn de fleste der han bor og får minst igjen.

personlig tror ikke det er veldi mange som
betaler skatt til thailand,
det er vel 0 skatt under en million i lønn
og betale mere en folk i an landsby skal lite til,
skatteadvokatene utregner det optimale
slik at skattetrykket til begge land blir minimale ,
men jeg betaler i vertfall skatt og i min soi, jeg ikke det er mange med milion inntekter,
selvom de har dyre biler» på finans»
og hus på finans,
men en annen tin erjo det at vi legger igjen
alt vi tar inn i landet!
det går inni maskineriet
og det er mere betydlige beløp!
i først omgang går jo 7% rett til moms
men alt havner til syvende og sist til landet,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#14

riflefish skrev: 04 sep 2019, 10:27 personlig tror ikke det er veldi mange som
betaler skatt til thailand,
det er vel 0 skatt under en million i lønn
og betale mere en folk i an landsby skal lite til,
skatteadvokatene utregner det optimale
slik at skattetrykket til begge land blir minimale ,
men jeg betaler i vertfall skatt og i min soi, jeg ikke det er mange med milion inntekter,
selvom de har dyre biler» på finans»
og hus på finans,
men en annen tin erjo det at vi legger igjen
alt vi tar inn i landet!
det går inni maskineriet
og det er mere betydlige beløp!
i først omgang går jo 7% rett til moms
men alt havner til syvende og sist til landet,
Så sveret er jo enkelt: Gi mest få minst.

Thailand sin måte å gjøre dette på det er en ren rasisme, og hadde dette skjedd i Europa å hadde det blitt ett helvetes bråk. Vel det vil jo ikke skje i Europa så det er enkelt. Thaiene som flytter til Norge får all hjelp de ´trenger, og mange får uføretrygd hvis de trenger det, og en alderspensjon når de blir eldre. Norge GIR og Thailand og thaiene FÅR. Minner meg litt om slik Burma eller Myamar slik det var/er der.

Trist utvikling og det har fått noen nordmenn jeg kjenner, til å flytte fra Thailand nå.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»