Utlendinger må betale dobbel pris på offentlige sykehus fra oktober

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Dette fra Thailandstidende er jo ikke noe hyggelig nyhet hvis noen har behov for helsetjenester.

Å basere seg på at folk er utlendinger ved prising på sykehus tar lite høyde for alle de utlendinger som faktisk skatter til Thailand og allerede ser lite igjen for dette.

For reisende så er det uansett viktigere enn noen gang å ha skikkelig forsikring på plass!



Utlendinger må betale dobbel pris på offentlige sykehus fra oktober

På fredag ble det fattet et vedtak om prising på offentlige sykehus i Thailand. Dette vil tre i kraft etter 30 dager, og betyr at utlendinger på o-visum eller turistvisum skal betale dobbelt så mye som thaier for behandling og medisiner på offentlige sykehus.

Dette gjelder de fleste utlendinger, men unntak av folk fra fire land i regionen – Laos, Myanmar, Kambodsja og Vietnam – som får betale samme pris som thaier hvis de er her med arbeidstillatelse. Utlendinger som er her på ED-visum (utdanning) eller har arbeidstillatelse skal for det meste betale 50 prosent mer, men visse behandlinger koster for dem også hundre prosent mer. Utlendinger på o-visum eller turistvisum får dobbel pris.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#2

Litt artig dette. Jeg betaler mye mer i skatt til Thailand, enn omtrent alle thaier i landsbyen. Gir mest får minst. Begyner å forstå at folk flytter fra Thailand.

A.H.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#3

Skulle gjerne sett at andre land begynte å kutte feks 50% til stønader for thaier..feks NAV..er du thai nasjonalitet, ok du få 50% mindre enn alle andre..da blir det nok mindre penger til mor og far tenker jeg..

Jeg lurer på hvor mye det offentlige blir belastet av utlendinger uansett.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Jeg satser på forsikringer både I thailand og privat helseforsikring i Norge samt frivillig medlem i folketrygden, skal holde liv i meg. Etter å ha vært innom noen lokale sykehus, så frister det svært lite.

Dobbelt pris vil si?

60 baht for legebesøk?

Thailand gjør det alle andre land burde ha gjort, om heg skal tørre å være så frittalende. De gir ingenting bort gratis ved dørene, og føre en proteksjonistisk gjennomført økonomi, og det fungerer enn så lenge. Vi får vente i spenning på hva fremtiden bringer
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

nå koster det jo ikke allverden på offentlig sjukehus heller da!
da jeg skar meg og måtte sy leggen inkl
rønken bilde var 480 bath

skifta bandasje ver dag 80 bath!

hadde rygg greis

røntgen bilde korsett spesialist og medisiner 680 baht!

fysoterpaut 160 bath

men slik er det,

for se nå hva de gjør med oss som også

skatter til thailand,

der for de et problem,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#6

Jeg mener å huske at Arild betalte ca.100000 Baht. alt inkludert , medesiner etc. Nå vil dette koste ca. 200000 Baht.

Det er klart at det er når det begynner å koste at det blir store utslag.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#7

sikry skrev: 03 sep 2019, 18:42 Jeg mener å huske at Arild betalte ca.100000 Baht. alt inkludert , medesiner etc. Nå vil dette koste ca. 200000 Baht.

Det er klart at det er når det begynner å koste at det blir store utslag.
Det stemmer. 1012.000,- baht den andre operasjonen, og nå blir det 224.000,- baht. Så toprissystemet bare blir værre, og Thailand sin grådighet øker. Jeg betaler og ganske mye skatt til Thailand, så hadde kjeg ikke vært gift og forsørger barn, da hadde jeg flyttet fra Thailand nå.

A.H.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

en må være klar over st 30 bahts ordingen
kun gjelder på noen statlige hospitaler
der ventelisten er lang som en vond rygg
andre statlige sykehus har andre rater,

(kona hadde ct scan på Rama
vel det var dog ikke dyrt inkl benmargs test
6000 baht/)
30 bahts ordingen gjelder mao ikke over alt
linken det vises til
er ei prisliste, i utgangspunktet!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Hvis man ser litt på tall og noen av begrunnelsene for økte sykehuspriser har det tidligere vært brukt som argument at det er så mange utlendinger som “koster” Thailand så mye og sykehus mangler betaling fra pasienter som ikke kan gjøre opp for seg.

Årlig skal visstnok utlendinger etterlate gjeld på 300 millioner baht (The Nation) til sykehus.

Selv tenker jeg at dette er småpenger for Thailand i den store sammenhengen. En sammenheng som må sees i lys av hva utlendinger tilfører økonomien i Thailand. Turister la i 2016 igjen 2530 milliarder baht (Wikipedia).

Da fremstår 300 000 000 som en liten sum i forhold til 2 530 000 000 000.

Vel, det er jo ikke helt greit at noen ikke gjør opp for seg, men gjennomføring av dette virker jo kun for å tjene mer penger på utlendinger.

Vi har jo tidligere sett at Thailand har forsøkt innføre obligatorisk reiseforsikring som man måtte betale til landet for dekning av sykehuskostnader. Det siste beløpet jeg har sett en slik forsikring skulle koste er 20 baht pr person. Med målsettingen på snart 40 millioner turister ville dette gi inntekter på 800 millioner baht. En overdekning på 500 millioner i forhold til de 300 millionene de ikke får inn. Har tidligere sett høyere beløp for hva den forsikringen skille koste.

Det hadde jo også vært veldig interessant å vite hvor mye skatt utlendinger bosatt i landet legger igjen. Som [mention]Arild Holtet[/mention] sier så betaler han ganske mye mer i skatt enn de fleste der han bor og får minst igjen.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

En kan jo tenke seg hvordan Thaier føler forskjellsbehandlingen seg imellom, der statsansatte vasser i velferdstilbud og helseforsikringer, og helsetilbud, samt pensjoner, og den vanlig borger står igjen med ingenting!
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»