Hvilket visum trenger jeg?

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Jeg har tidligere klart meg godt med visumunntak ved ankomst til Thailand kombinert med noen besøk hos immigrasjonen eller en flytur bort til et av nabolandene på mine tidligere turer.

Neste tur planlegges og har som foreløpig plan en tanke om 4-5 måneder der nede.

Utgangspunktet er avreise rundt nyttår, pluss minus noen dager. Tenker så være til litt før midten av mars hvor jeg blir å reise hjem til Norge en ukes tid. Min mor har stordag og må tilbake for feiringen.

Så ned til Thailand igjen for å være der til mai, fra midt i mai til mot slutten av mai.

Summerer jeg blir første oppholdet rundt 70 dager og andre 65-70 dager, evt lengre.

Hva slags visum vil dere anbefale?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

tdr skrev: 06 aug 2019, 13:04 Jeg har tidligere klart meg godt med visumunntak ved ankomst til Thailand kombinert med noen besøk hos immigrasjonen eller en flytur bort til et av nabolandene på mine tidligere turer.

Neste tur planlegges og har som foreløpig plan en tanke om 4-5 måneder der nede.

Utgangspunktet er avreise rundt nyttår, pluss minus noen dager. Tenker så være til litt før midten av mars hvor jeg blir å reise hjem til Norge en ukes tid. Min mor har stordag og må tilbake for feiringen.

Så ned til Thailand igjen for å være der til mai, fra midt i mai til mot slutten av mai.

Summerer jeg blir første oppholdet rundt 70 dager og andre 65-70 dager, evt lengre.

Hva slags visum vil dere anbefale?
Turist visum med 60 + 30 der du får de nye 30 dagene på det lokale imigration kontoret, og så eventuelt en grensepassering der du får nye 30 dager, som du kan forlenge på det lokale imigration kontoret nok en gang.

Bare husk kun 2 landegrense passeringer pr kalender år, og så er det greit å ha turist visum fremover nå når du kommer fra Norge, og skal være lenger enn 60 dager.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Nå blir det jo to turer over 60 dager, bare avbrutt av 7-10 dager hjemme; må jeg da søke to ganger turistvisum?

Kan jeg eventuelt forlenge det første der nede siden totalen kommer opp i 140 + dager?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

tdr skrev: 06 aug 2019, 13:44 Nå blir det jo to turer over 60 dager, bare avbrutt av 7-10 dager hjemme; må jeg da søke to ganger turistvisum?

Kan jeg eventuelt forlenge det første der nede siden totalen kommer opp i 140 + dager?
Det som gjøres er å passere grensa, men siden du reiser ut av landet etter 60 - 70 dager første gangen, så nullstilles ett single entry turist visa, men du får jo også multiple turist visum.
Multiple Entry Tourist Visa will be valid within 180 days from the date of issue. Travelers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand not exceeding 60 days for each entry within the period of 6 months from the date of arrival in Thailand.
Så du må innom imigrasjonen hver 60 dag, og hver 90 dag ut av landet.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#5

Får bestille flybilletter snarest tenker jeg. Prisene ser ikke så aller verst ut med å fly rundt nyttår med retur i mars.
Når jeg har fått bestilt den første billetten får jeg mer kontroll på datoer for andre turen. Og snarturen hjem til Norge blir nok med bare håndbagasje :)

Så snart billettene er på plass er neste trinnet å få visum på plass.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#6

tdr skrev: 06 aug 2019, 14:58 Får bestille flybilletter snarest tenker jeg. Prisene ser ikke så aller verst ut med å fly rundt nyttår med retur i mars.
Når jeg har fått bestilt den første billetten får jeg mer kontroll på datoer for andre turen. Og snarturen hjem til Norge blir nok med bare håndbagasje :)

Så snart billettene er på plass er neste trinnet å få visum på plass.
Følg gjerne opp om hvordan du ordner med hvilken type visum som blir enklest.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#7

Wood1958 skrev: 06 aug 2019, 15:08 Følg gjerne opp om hvordan du ordner med hvilken type visum som blir enklest.
Det skal jeg gjøre, så får vi se om jeg klarer ordne det enkleste eller om jeg går meg helt vill og havner i et annet land :lol:
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#8

Jeg er i gang å se på visumsøknad da jeg ikke har hatt behov for noe slikt tidligere. Er jo selvsagt noen spørsmål man lurer på:

Proposed address in Thailand
- Jeg har jo ikke klar noen adresse ennå. Planen er hotell de 3-5 første dagene i Bangkok og så videre til en mer permanent lokasjon for resten av perioden. Hva skriver jeg eventuelt her?

Duration of proposed stay
- Første turen blir 65 dager, så noen dager over de 60.
Liten utfordring, trenger et visarun fortrinnsvis med fly, eller hvertfall en flybillett. Forslag til rimeligste billett ut av Thailand.

Lander i Bangkok 3. januar:
- Er vel slik at innreise for visumet er gyldig 90 dager fra søknad er godkjent så typisk innsending før midten av oktober?

Planen er jo at etter at jeg kommer hjem etter 65 dager så blir jeg bare en god uke hjemme. Tanken er så Thailand igjen fra rundt 16-17. mars til midten av mai. Tur 2 blir mest sannsynlig rett under 60 dager.
- Kan jeg endre visum hos immigrasjon i Thailand til noe som gjør periode 2 lettere?
- Hvilket visum bør jeg i så tilfelle få endret til?

Er det kanskje best å søke METV med en gang?
- Ser jo ut som i hovedsak er forskjell i dokumentasjon bankopplysninger. Og selvsagt fly inn/ut av Thailand. Pluss mer penger.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

tdr skrev: 22 aug 2019, 19:39 Jeg er i gang å se på visumsøknad da jeg ikke har hatt behov for noe slikt tidligere. Er jo selvsagt noen spørsmål man lurer på:

Proposed address in Thailand
- Jeg har jo ikke klar noen adresse ennå. Planen er hotell de 3-5 første dagene i Bangkok og så videre til en mer permanent lokasjon for resten av perioden. Hva skriver jeg eventuelt her?

Duration of proposed stay
- Første turen blir 65 dager, så noen dager over de 60.
Liten utfordring, trenger et visarun fortrinnsvis med fly, eller hvertfall en flybillett. Forslag til rimeligste billett ut av Thailand.

Lander i Bangkok 3. januar:
- Er vel slik at innreise for visumet er gyldig 90 dager fra søknad er godkjent så typisk innsending før midten av oktober?

Planen er jo at etter at jeg kommer hjem etter 65 dager så blir jeg bare en god uke hjemme. Tanken er så Thailand igjen fra rundt 16-17. mars til midten av mai. Tur 2 blir mest sannsynlig rett under 60 dager.
- Kan jeg endre visum hos immigrasjon i Thailand til noe som gjør periode 2 lettere?
- Hvilket visum bør jeg i så tilfelle få endret til?

Er det kanskje best å søke METV med en gang?
- Ser jo ut som i hovedsak er forskjell i dokumentasjon bankopplysninger. Og selvsagt fly inn/ut av Thailand. Pluss mer penger.
Hvor mange metv har du i passet de siste 3 årene?

Jeg har helt glemt metv og hvordan det fungerer..

Reenetry trenger du ikke tenke på, det ligger i metv som sagt.du må jo ut..

180 dager er vel totalt for metv 60x3..skriv maks dager for metv...så slipper du å tenke mer på det..

Antatt oppholdssted

Finn ett superbillig flyselskap, tur retur med noen dagers mellomrom..nokair eller no..hvis du har noen planer om å reise ett sted bestiller du enkelt flybillet ditt..penang reiser jeg alltid til, old city..stille og rolig..masse kafeer etc..trenger ikke søke visum til malaysia..inn og ut..veldig greit..

HUSK CASH i bath hver gang du reiser til thailand.--de luringene der elsker å ta tak i en og annen falang som tror han kan toge inn og ut av landet uten problem hehe
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

For ditt vedkommende, så holder det med Visa exemption, som gir 30 dager ved ankomst, forlenge det på immigrasjonen for 1900 baht, deretter få 7 dager også for 1900 baht. Deretter gjentar du du det samme på neste tur, men om du ønsker å være sikker, og spare to ganger 1900 baht + noen turer på immigrasjonen, så søker du multiple turistvisum.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»