Tenker du over hva du spiser og hvor du spiser?

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Eu´s regelverk hemmer nyetableringer å tenke nytt og drive lønnsomt på grunn av rigide regelverk for å beskytte forbrukerene, men det kan bli for mye av det gode også. Se artikkel under.

Men i Asia, hva slags kontroll og hygiene krav har man der? Og vet man egenltig hva man utsetter seg for, og da tenker jeg ikke på turister som utsetter seg for kortere perioder med fare for matforgiftning, men de av oss som bor der over lengre perioder.

Selv så har jeg hatt mine 4 alvorlige matforgiftninger, og vet ikke om jeg orker å gå igjennom en til, for neste gang så er det rett på sykehuset å få pleie, den siste var drøy, og det vil jeg ikke håndtere selv en gang til.


«Dr. Kråkebolle» ut mot Mattilsynet: – De tør ikke tenke selv
Byråkrati og stive priser gjør det vanskelig å gjøre butikk av kråkeboller i Norge. – De såkalte ekspertene i Mattilsynet kan ikke biologien, raser forsker.
https://www.nrk.no/nordland/_dr.-krakeb ... 1.14621718
🌞
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

ja..jeg vet ikke helt..men hver sin lyst..

:shock: Innmaten i kråkebollen består av fem gonader, som i realiteten er eggstokker hos hunnene og testikler hos hannene.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

vi er meget nøye på hvor vi spiser!
aldri mere gatemat!
og bestikk asjetter som kun er skylla,
ofte i kalt såpevann.
og hvor jeg spiser !
ute! yes velges omhu!
Sist redigert av riflefish den 13 jul 2019, 12:10, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#4

Phay skrev: 13 jul 2019, 11:15 Eu´s regelverk hemmer nyetableringer å tenke nytt og drive lønnsomt på grunn av rigide regelverk for å beskytte forbrukerene, men det kan bli for mye av det gode også. Se artikkel under.

Men i Asia, hva slags kontroll og hygiene krav har man der? Og vet man egenltig hva man utsetter seg for, og da tenker jeg ikke på turister som utsetter seg for kortere perioder med fare for matforgiftning, men de av oss som bor der over lengre perioder.

Selv så har jeg hatt mine 4 alvorlige matforgiftninger, og vet ikke om jeg orker å gå igjennom en til, for neste gang så er det rett på sykehuset å få pleie, den siste var drøy, og det vil jeg ikke håndtere selv en gang til.


«Dr. Kråkebolle» ut mot Mattilsynet: – De tør ikke tenke selv
Byråkrati og stive priser gjør det vanskelig å gjøre butikk av kråkeboller i Norge. – De såkalte ekspertene i Mattilsynet kan ikke biologien, raser forsker.
https://www.nrk.no/nordland/_dr.-krakeb ... 1.14621718
Var på et spisested i utkanten av BKK og det så skikkelig møkkete ut der, toalettforholda var også helt jævlig. Spurte kona om det ikke finnes mattilsyn i Thailand? Kanskje, hun viste ikke og hun mente at hvis et matilsyn kom på besøk så var det vel bare å betale noen baht til korrupte kontrollører
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

riflefish skrev: 13 jul 2019, 11:56 vi er meget nøye på hvor vi spiser!
aldri mere gatemat!
noen kjente steder for grill kylling ( chesters CP)!
(bestikk asjetter som kun er skylla,
ofte i kalt såpevann. huff
og hvor jeg spiser !
ute! yes velges omhu!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#6

Combat skrev: 13 jul 2019, 12:06 Var på et spisested i utkanten av BKK og det så skikkelig møkkete ut der, toalettforholda var også helt jævlig. Spurte kona om det ikke finnes mattilsyn i Thailand? Kanskje, hun viste ikke og hun mente at hvis et matilsyn kom på besøk så var det vel bare å betale noen baht til korrupte kontrollører
er ikke mattilsyn i det heletatt i thailand!
vist 4 stk på et kontor ,
som triller tommeltotter,
thats it!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#7

Kolami skrev: 13 jul 2019, 11:54 ja..jeg vet ikke helt..men hver sin lyst..

:shock: Innmaten i kråkebollen består av fem gonader, som i realiteten er eggstokker hos hunnene og testikler hos hannene.
Gonader smaker godt. Helst rå.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

e-golf skrev: 14 jul 2019, 23:13 Gonader smaker godt. Helst rå.
tommel ned :lol:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Ser an hvor jeg spiser, det gjør vel alle, men etter 5-6 matforgiftninger (ser ut som om jeg bli matforgifta på omtrent annen hver tur), der samtlige er fra steder det har vært vanskelig å forutse det, er jeg mer skeptisk til medium-prisa restauranter beregna på turister i turisthøla, enn jeg er på gatemat og rimelige restauranter beregnet på thaier i storbyene. Jeg har aldri blitt matforgifta på rimelige steder med store menger lokale. Kun på steder beregna for turister, inklusive MacDonalds (i Patong) og hotellfrokosten på et dyrt hotell i Krabi (her skal det sies at det var lavsesong og så få gjester at de serverte en nitrist american breakfast i stedet for den vanlige buffeten, og det virket som om den var varmet opp, så jeg burde aldri spist den, men sånt er likevel utilgivelig).

En gang jeg ble matforgifta i Karon, brukte jeg toalettet etter måltidet, og måtte gjennom kjøkkenet, der kjøkken og stue viste seg å være kombinert (det var åpenbart et hjem), det var katter og bikkjer og bleie-unger rundt maten, så jeg ble nesten kvalm av det jeg så. En halvtime etterpå kom feberen. Dette var en ganske dyr sjømatrestaurant med masse gjester i den mest hektiske delen av byen opp mot tempelet, men ingen som ikke brukte toalettet ville sett hvor ille det var.

Jeg tror mange driter i det, da de fleste turistene uansett ikke kommer igjen. Det kan de ikke gjøre når selgerne er avhengige av at de lokale kommer igjen regelmessig. Så det stemmer det de sier: spis der lokale spiser. Det er bare så fordømt vanskelig i turistområdene, da de lokale i liten grad spiser der vi er.

Bruk derfor TripAdvisor aktivt. Si fra når man opplever uanstendige forhold. Knips bilder av det. Det hjelper andre. Det skal dog sies at jeg har sett enkelte restauranteiere på TA true med computercrime-loven når noen tar dem hardt, men akkurat den tror jeg ikke de kommer så forbanna langt med. 😁
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

Noodle skrev: 17 jul 2019, 09:14 Ser an hvor jeg spiser, det gjør vel alle, men etter 5-6 matforgiftninger (ser ut som om jeg bli matforgifta på omtrent annen hver tur), der samtlige er fra steder det har vært vanskelig å forutse det, er jeg mer skeptisk til medium-prisa restauranter beregna på turister i turisthøla, enn jeg er på gatemat og rimelige restauranter beregnet på thaier i storbyene. Jeg har aldri blitt matforgifta på rimelige steder med store menger lokale. Kun på steder beregna for turister, inklusive MacDonalds (i Patong) og hotellfrokosten på et dyrt hotell i Krabi (her skal det sies at det var lavsesong og så få gjester at de serverte en nitrist american breakfast i stedet for den vanlige buffeten, og det virket som om den var varmet opp, så jeg burde aldri spist den, men sånt er likevel utilgivelig).

En gang jeg ble matforgifta i Karon, brukte jeg toalettet etter måltidet, og måtte gjennom kjøkkenet, der kjøkken og stue viste seg å være kombinert (det var åpenbart et hjem), det var katter og bikkjer og bleie-unger rundt maten, så jeg ble nesten kvalm av det jeg så. En halvtime etterpå kom feberen. Dette var en ganske dyr sjømatrestaurant med masse gjester i den mest hektiske delen av byen opp mot tempelet, men ingen som ikke brukte toalettet ville sett hvor ille det var.

Jeg tror mange driter i det, da de fleste turistene uansett ikke kommer igjen. Det kan de ikke gjøre når selgerne er avhengige av at de lokale kommer igjen regelmessig. Så det stemmer det de sier: spis der lokale spiser. Det er bare så fordømt vanskelig i turistområdene, da de lokale i liten grad spiser der vi er.

Bruk derfor TripAdvisor aktivt. Si fra når man opplever uanstendige forhold. Knips bilder av det. Det hjelper andre. Det skal dog sies at jeg har sett enkelte restauranteiere på TA true med computercrime-loven når noen tar dem hardt, men akkurat den tror jeg ikke de kommer så forbanna langt med. 😁
ja det kan være temmlig alvorlig og bli
matfirgifta!
jeg har sett « blåsjell» vert liggende
og en helnfamilje i soien her blei ambulert til sykehuset,
det er dette med hygiene og liten forstand ofte fra de som laver og serverer,
tripadvisor er vel bra

men ser jeg ser de bruker hansker på resturanger blir en litt tryggere,
du nevner mc donald, ikke bra og høre!
spiser i blandt hamburgere
men den softicen der advarer jeg mot
for i de maskina gror bakteria
før var det softice over alt offshore
det blei stoppa pga matforgiftning
så forøvrig en sjokk rapport i gårsdagen vg
fra oslo, merklig det er slik,
jeg drikker alltid vann fra fleska tørker tupppen m våt serviet,
aldri m isbiter,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Asiatiske restauranter og forretninger»