Helfo utland!

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Nettopp vært på årlig helseundersøkelse, og lurer på om man kan søke Helfo om å få dekket dette? Noen som har undersøkt?
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

Phay skrev: 04 jun 2019, 07:14 Nettopp vært på årlig helseundersøkelse, og lurer på om man kan søke Helfo om å få dekket dette? Noen som har undersøkt?
Den tanken slo jeg fra meg fra lenge siden..men jeg sjekket aldri..jeg tenkte at det var i egen regi..men hold oss oppdatert..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Det her er hva jeg fant

"Du får stønad etter fastsatte takster for poliklinisk behandling og annen legehjelp utenfor sykehus, prøver og undersøkelser ved medisinske laboratorier, og for radiologiske undersøkelser og behandling.
For å få fastsatt riktig stønad, må du sørge for å få dokumentasjon på hva slags behandling som er utført og hvilke prøver som er tatt."


Så nå skal jeg prøve å få dekket noe av utgiftene vedrørende helseundersøkelsen.

Les mer her
https://helsenorge.no/behandling-i-utla ... i-utlandet

Mer opplysninger og hvor søker man finner man også der. Link til Altinn hvor man logger seg inn.
https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema ... cWbD3X-Ur9
🌞
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#4

Phay skrev: 04 jun 2019, 08:04 Det her er hva jeg fant

"Du får stønad etter fastsatte takster for poliklinisk behandling og annen legehjelp utenfor sykehus, prøver og undersøkelser ved medisinske laboratorier, og for radiologiske undersøkelser og behandling.
For å få fastsatt riktig stønad, må du sørge for å få dokumentasjon på hva slags behandling som er utført og hvilke prøver som er tatt."


Så nå skal jeg prøve å få dekket noe av utgiftene vedrørende helseundersøkelsen.

Les mer her
https://helsenorge.no/behandling-i-utla ... i-utlandet

Mer opplysninger og hvor søker man finner man også der. Link til Altinn hvor man logger seg inn.
https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema ... cWbD3X-Ur9
Jeg tar noen prøver og får mine medisiner hver 6.mnd. Viktig å få all informasjon , Detail Report , Medical Certificate , Payment Bill , Label av alle medisiner. Skanner dette og legger med som vedlegg til Helfo via altinn. Jeg bruker Bangkok Pattaya Hospital.
Det er ikke mye å hente for blodprøver og røntgen. Mener jeg fikk 45 Nok. for blodprøver og tilsvarende for lege.
Medisiner på blå resept dekkes på lik linje som i Norge.
Behandlingen har vert overraskende kjapp , etter 1 - 2 dg. har jeg fått brev i Digipost og overføring av penger innen en uke men som oftest 1.dg. etter brevet.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#5

Her hva jeg får dekket til lege og prøver. Ser det ble rotete men fikk 45 + 26 = 71,00 nok. Tot. utlegg lege konsultasjon 800 baht + prøver 2.870,00 baht = 3.670 baht.

Takst Antall Honorar / Refusjon
NOK
Utbetales
NOK
KHSD - Konsultasjon
hos spesialist (dag) 1 45
Sum 45
Beregning av
refusjon
Utlegg 800 (THB) 223
Maksimalt refusjon 45
Utbetales 45
Tabell som er brukt: NBstUtlandUtenEgenandelBeregning
Takst Antall Honorar /
Refusjon
(NOK)
Egenandel
(NOK)
Sum
(NOK)
MB3 - Medisinsk
biokjemi, Creatinin,
LDL 17
MB1 - Medisinsk
biokjemi, Lipid profil,
elektrolytter 9
Sum 26
Beregning av
refusjon
Utlegg 2 870 (THB) 800
Maksimalt refusjon /
Antatt kostnad i
Norge 26
Beregnet egenandel 0
Utbetales 26
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

Hvordan er gangen på blå resept i helfo sine sider?

Du sender inn refusjon på utlegg for medisiner som er på blå resept i Norge.

En ting til slutt. Har du ikke blitt utredet i Norge da du må vise til helsetilstand på engelsk?

Jeg lurer på feks om man er blitt utredet i Norge og har gått tom for medisiner i Thailand-.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#7

Kolami skrev: 04 jun 2019, 11:55 Hvordan er gangen på blå resept i helfo sine sider?

Du sender inn refusjon på utlegg for medisiner som er på blå resept i Norge.

En ting til slutt. Har du ikke blitt utredet i Norge da du må vise til helsetilstand på engelsk?

Jeg lurer på feks om man er blitt utredet i Norge og har gått tom for medisiner i Thailand-.
Alle blå resept medisiner jeg får dekket er medisiner jeg har brukt i 20 - 35 år og utredet for i Norge , såkalt forbruks material.
Ved min første konsultasjon her i Thailand hadde jeg med emballasje av mine medisiner fra Norge.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

sikry skrev: 04 jun 2019, 12:50 Alle blå resept medisiner jeg får dekket er medisiner jeg har brukt i 20 - 35 år og utredet for i Norge , såkalt forbruks material.
Ved min første konsultasjon her i Thailand hadde jeg med emballasje av mine medisiner fra Norge.
OK..Jeg drev og leste om dette og fikk inntrykk av at man ikke fikk dekket noe utenfor EØS..not bad ;)
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#9

Kolami skrev: 04 jun 2019, 16:20 OK..Jeg drev og leste om dette og fikk inntrykk av at man ikke fikk dekket noe utenfor EØS..not bad ;)
Det er det samme i Thailand som i Norge , det er 39% MEN max 530 Nok. i egenandel for 3.mnd. forbruk.

Tidligere så hentet jeg medesinene i Norge , siden jeg budde i Thailand fikk jeg medesiner for 1.år. Jeg betalte da 4.stk. egenandeler tot. 2120 Nok. ( Pris på medesin ca. 36000 Nok. )

Her i Thailand henter jeg ut medesiner hvert halvår på Bankok Hospital Pattaya , kommer faktisk bedre ut her i Thailand Helfo trekker meg bare for en egenandel 530 Nok.

Jeg skanner alle dok. innklusive labels og bruker/sender til Helfo via Altinn.

Legger ved en link ang. egenandel , se punkt 9.

https://helsenorge.no/legemidler/blaresept
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

sikry skrev: 04 jun 2019, 17:49 Det er det samme i Thailand som i Norge , det er 39% MEN max 530 Nok. i egenandel for 3.mnd. forbruk.

Tidligere så hentet jeg medesinene i Norge , siden jeg budde i Thailand fikk jeg medesiner for 1.år. Jeg betalte da 4.stk. egenandeler tot. 2120 Nok. ( Pris på medesin ca. 36000 Nok. )

Her i Thailand henter jeg ut medesiner hvert halvår på Bankok Hospital Pattaya , kommer faktisk bedre ut her i Thailand Helfo trekker meg bare for en egenandel 530 Nok.

Jeg skanner alle dok. innklusive labels og bruker/sender til Helfo via Altinn.

Legger ved en link ang. egenandel , se punkt 9.

https://helsenorge.no/legemidler/blaresept
har sendt en pm!

men. du sender ikke dette pr post!?
og kan du sende til helfo med altinn
hadde vert fin om du beskreiv dette
litt,
vi har sendt pr post pakke
medisin esker og brev,
hørers enkelere ut slik!
slik du gjør!
logger du deg innpå Altinn?
og sendet da dette til helfo!
er helfo på altinn?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»