Kjøpe bolig i thailand

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#11

Har i ukene etter jeg kom hjem fra ferie sett mye på boliger til salgs i noen områder som kan være aktuelle i Thailand. Først og fremst for å få en oversikt over markedet, men også litt langsiktige tanker bak.

Det er en ting som er tydelig mange steder hvor utlendinger selger; store prisavslag grunnet lang tid på markedet. Som investering ser man jo at bolig må være særdeles usikkert.

Leiemarkedet er også interessant med mye boliger tilgjengelig; her ser det ut til å være mulig til å gjøre gode avtaler hvis man ser i rette kanaler. Ser på grupper på Facebook hvor thaier leier ut at det er bedre priser enn mange engelskspråklige nettsteder.

Tror nok også det kan være en fordel å være i området man eventuelt skal leie for å kunne forhandle på pris. Det vet kanskje [mention]Phay[/mention] og [mention]RobertX[/mention] mer om?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#12

tdr skrev: 16 mai 2019, 13:20 Har i ukene etter jeg kom hjem fra ferie sett mye på boliger til salgs i noen områder som kan være aktuelle i Thailand. Først og fremst for å få en oversikt over markedet, men også litt langsiktige tanker bak.

Det er en ting som er tydelig mange steder hvor utlendinger selger; store prisavslag grunnet lang tid på markedet. Som investering ser man jo at bolig må være særdeles usikkert.

Leiemarkedet er også interessant med mye boliger tilgjengelig; her ser det ut til å være mulig til å gjøre gode avtaler hvis man ser i rette kanaler. Ser på grupper på Facebook hvor thaier leier ut at det er bedre priser enn mange engelskspråklige nettsteder.

Tror nok også det kan være en fordel å være i området man eventuelt skal leie for å kunne forhandle på pris. Det vet kanskje @Phay og @RobertX mer om?
Mye avslag og muligheter på ukurante objekter er min følelse og opplevelse. En del av de jeg merket meg og skulle eller ønsket å kjøpe er fortsatt til salgs, og da vet man, at om en skulle selge en dag, så blir man stående der. Selv til dumpingpriser, så er det vanskelig å selge, og når det er dumpingpriser, så blir det fort ett nabolag man ikke ønsker å bo i som naturligvis blir en følge av at det er billig. Slike steder forfaller, for det er gjerne komplekser enten det er hus, townhouse, eller leiligheter, så går det på bekostning av vedklikehold og sikkerhet. Vanskelig å si noe bombastisk om gode kjøp, men man må se på location, folkene som har kjøpt, hvordan det er drevet, og økonomien i prosjektet.

Jeg ville aldri ha kjøpt ett frittstående hus i Hua Hin, og aldri vite hva som kan bli bygget rundt en i fremtiden.

Hovedproblemet er at markedet ikke er regulert, og det dukker opp hele tiden nye prosjekter, og det er plass nok til å bygge nytt ut dette århundret.
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#13

tdr skrev: 16 mai 2019, 13:20 Har i ukene etter jeg kom hjem fra ferie sett mye på boliger til salgs i noen områder som kan være aktuelle i Thailand. Først og fremst for å få en oversikt over markedet, men også litt langsiktige tanker bak.

Det er en ting som er tydelig mange steder hvor utlendinger selger; store prisavslag grunnet lang tid på markedet. Som investering ser man jo at bolig må være særdeles usikkert.

Leiemarkedet er også interessant med mye boliger tilgjengelig; her ser det ut til å være mulig til å gjøre gode avtaler hvis man ser i rette kanaler. Ser på grupper på Facebook hvor thaier leier ut at det er bedre priser enn mange engelskspråklige nettsteder.

Tror nok også det kan være en fordel å være i området man eventuelt skal leie for å kunne forhandle på pris. Det vet kanskje @Phay og @RobertX mer om?
hvis det vært en farlang som har eid denne leligheten jeg leier så måtte jeg ut med minimum av 25 lapper ja bath
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#14

Om noen skal leie på lang tid vil jeg faktisk anbefale å finne en god thai agent til å forhandle leiekontrakten. Agenten får en prosentsats av utleieprisen og den betales av utleier, ikke du som leier.

Som tidligere nevnt i min tråd så inngikk jeg en 3 års leieavtale av en 93 kvadratmeter 3-roms leilighet for 23.000 baht pr mnd. Betaler 1 års forskudd leie hver august. Opprinnelig ville de ha 35.000 pr mnd da jeg spurte i januar 2018, men fikk høre at en tysker fikk leie der i 2 måneder for 30.000 baht pr mnd. Da vi startet forhandlingene nå så satte jeg lista på 25.000 pr mnd maks som var samme jeg betaler for huset. Men agenten fikk det altså ned til 23.000. Og strøm er på meter og jeg får offisiell regning i postkassa. Er vel 4-5 baht pr unit.

Det er utrolig mye å velge i om man skal leie. Kjøp likeså. Skal man være her en stund så bør man ta seg tid til å orientere seg og se på områdene. Hva liker man med tanke på høyde, vind, befolkningstetthet. Og så sjekke priser godt i det området man ønsker.

Thailand er på full fart inn i ei boligboble som enten har sprukket allerede eller som sprekker offisielt sett i nær framtid. Det bygges sykt mye overalt her, og alle tror de skal tjene penger på dette. Både de som kjøper ekstra leiligheter for utleie eller å "flippe" de i nær framtid for profitt.

Med fallende turisme, alt for sterk valuta og et noe slitent image internasjonalt så tror jeg Thailand er i ferd med å gå i grøfta økonomisk sett.

Så å sitte med bolig her i Thailand er strålende om man skal bo her til man tar himmelspretten, men en dårlig ide om man har planer om å tjene penger på boligen. Enda værre om boligen er belånt i hjemlandet og man må selge pga økonomiske årsaker. Boligmarkedet i Thailand er ei hengemyr.

For de med thai kone og kanskje barn så må man jo ha en plass å bo. Så da vil nok slike hensyn med tanke på re-salg av bolig være mindre interessant uansett. Ihvertfall om man har planer om å bo i Thailand i overskuelig framtid.

Forøvrig så ser det jo ut for at de går hardt på de som driver AirBnB utleie her nå. Var en nyhetssak om Hua Hin området at de har sendt ut varsel til 170ish bolig-eiere som driver AirBnB korttidsutleie at de må skaffe seg hotell-lisens eller ta konsekvensene. Og dette hjelper vel ikke akkurat de som prøver å skvise noen baht ut av eiendom de prøver å selge heller.

Det er hårda bud her nå og værre vil det bli. Men for oss som innretter oss og gjør litt undersøkelser så er det fortsatt paradis på jord :-D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#15

skal en kjøpe brukt
kontakt eiendom av i siam comersial
bank!
det sitter på nye og utgir måntlige
buletenger
sikkert slik i flere banker
her kan wmen gå inn og forhandle
sogar kansje med finans?!,
i en filial jeg bruker på srinakarin
er veggen full av tilbud

https://www.scb.co.th/en/personal-banki ... tment.html
Sist redigert av riflefish den 17 mai 2019, 06:29, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#16

Ja jeg har ikke sjekket ut Siam Commercial og hva bankene sitter på av usolgte boliger. Men har jo hørt om dette før også. Helt sikkert et godt alternativ for å finne fram til en god bolig.

Jeg skal notere det på hjerneBarken til neste gang jeg er i kjøpemodus :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#17

riflefish skrev: 17 mai 2019, 06:10 skal en kjøpe brukt
kontakt eiendom av i siam comersial
bank!
det sitter på nye og utgir måntlige
buletenger
sikkert slik i flere banker
her kan wmen gå inn og forhandle
sogar kansje med finans?!,
i en filial jeg bruker på srinakarin
er veggen full av tilbud

https://www.scb.co.th/en/personal-banki ... tment.html
https://www.thailand-property.com/blog/ ... rcial-bank

https://www.thailand-property.com/blog/ ... rcial-bank


utleie

https://www.thailand-property.com/properties-for-rent
Vedlegg
ECEC9C35-99B7-45D2-8A79-5F30F1E698DA.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#18

Vedlegg
D61994F5-29E1-4421-828F-3F4170D0679A.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#19

Bare i Bangkok skal det være 65000 nye u solgte apartments og på landsbasis over 460000 boenheter . Dette er hentet fra Bangkok Post.

https://property.bangkokpost.com/news/1 ... bottom_box
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#20

Heftige tall det der, og det kommer jo fram i artikkelen at kineserne ikke er så aktive lenger. Om økonomien i Kina går på trynet så vil nok mye kinesiske penger i Thailand bli ført tilbake til Kina. Eller...bli FORSØKT ført ut...ikke bare bare for kineserne å selge sine boliger her heller.

Her er et gigantprosjekt oppe mot Cha Am med tusenvis av leiligheter. Og svært mye usolgt. Mange omtaler det som en spøkelsesby ala de kinesiske. Om jeg ikke husker helt feil er det nesten 6.000 leiligheter bare i The Energy prosjektet. Og de var i dype økonomiske vansker for 3-4 år siden.

https://www.youtube.com/watch?v=dX_Uxp6z1wk

Og de bygger bare mer og mer.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Bolig»