Kjøpe bolig i thailand

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

Lager en ny tråd om dette tema,
begynner smått,!
jeg kjenner til svært få som har
klart og blitt av med eldre boliger
det flyter i alle mobaner og distrikter
av ubebodde hus som har stått i årevis
en av årsakene dr
få folk har kontant for og handle
folk kjøper nytt i steden
med 20% downpayment
også lavere!
jeg kjenner til nå et tilfelle hvor en brite kjøpte en bolig på finans
5,5 mill

ved siden sto maken hus i noen år
banken satt på boligen
britten gikk i forhandling med banken
og kjøpte nabohuset for 2,2 mill,

dette er verdt og tenke seg om lenge før
en handler eldre boliger
har man kontanter vel eksemplet viser
det er mye og hente,
men og kjøpe bolig på krita
vel dr det en bolig til 5 mill

20% down er en mill!
men for man noen gang solgt det?
klarer man derimot og få finans
vel mulightene er store,
men mitt råd tenk lenge!
for det er nesten umulig og selge
om en da ikke har en « finans deal»
klar,
det er også no leietagers marked!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Ja dette er helt i tråd med mine observasjoner her i Hua Hin også. Boliger ligger ute til salgs i årevis uten å bli solgt.

Men jeg undres over mentaliteten til mange som skal selge. Jeg vet et par tilfeller der det ble gitt bud som var under prisantydningen, men selger nektet å akseptere.

Her i soien jeg bor er det 1 hus som er eid av noen tyskere som har ligget ute til salgs lenge. De vil ha 3,8 millioner baht for det, og nyprisen var sansynligvis rundt 3,5 millioner. Det som er litt forunderlig er at prisen for et helt nytt hus i prosjektet her er 4,1 millioner. Så hvorfor skulle noen kjøpe et brukt hus som er 5 år ute i 30 års leasing avtalen for 3,8 når de kan kjøpe et nytt med 30 års leasing for 4,1?

Her lest veldig mange gråte historier om folk som har blitt nødt til å selge bolig her i Thailand, men det gikk årevis uten salg. En historie var en italiener i Phuket som ble alvorlig syk. Han ville selge huset og flytte hjem for å dø der. Det gikk 4 år uten salg og han døde i Thailand.

Det er lett å kjøpe her i Thailand, men du verden folk sliter med å selge. De som selger bra er de som er ekstremt god lokasjon. De er altid gode objekter.

Jeg har gått veldig mange runder fram og tilbake mellom kjøp eller leie nå. Og jeg har endt på at jeg skal leie de neste 3 årene. Men da vil jeg nok ta stilling til dette igjen ut fra hva som har skjedd med Baht vs Krona og ting generelt.

Har jo også en veninne her som jobber som eiendomsmegler. Hun må finne seg en ekstrajobb nå pga de har ikke hatt noen salg siden de begynte i august i fjor. Og han australieneren som eier firmaet hadde en avdeling av Remax her i Hua Hin før det nye firmaet. Heller ikke i det firmaet klarte han å gjøre noen salg. Så hvorfor han fortsetter med dette er meg en gåte. Selv har han dårlige sosiale antenner og er en drukkenbolt. Det er hun som er selgeren som drar kunder. Desverre har det ikke vært noen av dem som ville kjøpe enda.

Det er også viktig å igjen poengtere dette med at utlendinger ikke får eie jord her i Thailand. Så man får bare en leasing avtale på jorda for 30 år maks. En leilighet kan man derimot eie. Men der spørs det jo igjen hva leilighetskomplekset har gjort med jorda. Er den kjøpt eller leid? Og man ser jo at mange slike leilighetskomplekser blir nedslitte og stygge over tid. Manglende vedlikehold er utbredt på eldre komplekser.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

RobertX skrev: 13 mai 2019, 12:03 Ja dette er helt i tråd med mine observasjoner her i Hua Hin også. Boliger ligger ute til salgs i årevis uten å bli solgt.

Men jeg undres over mentaliteten til mange som skal selge. Jeg vet et par tilfeller der det ble gitt bud som var under prisantydningen, men selger nektet å akseptere.

Her i soien jeg bor er det 1 hus som er eid av noen tyskere som har ligget ute til salgs lenge. De vil ha 3,8 millioner baht for det, og nyprisen var sansynligvis rundt 3,5 millioner. Det som er litt forunderlig er at prisen for et helt nytt hus i prosjektet her er 4,1 millioner. Så hvorfor skulle noen kjøpe et brukt hus som er 5 år ute i 30 års leasing avtalen for 3,8 når de kan kjøpe et nytt med 30 års leasing for 4,1?

Her lest veldig mange gråte historier om folk som har blitt nødt til å selge bolig her i Thailand, men det gikk årevis uten salg. En historie var en italiener i Phuket som ble alvorlig syk. Han ville selge huset og flytte hjem for å dø der. Det gikk 4 år uten salg og han døde i Thailand.

Det er lett å kjøpe her i Thailand, men du verden folk sliter med å selge. De som selger bra er de som er ekstremt god lokasjon. De er altid gode objekter.

Jeg har gått veldig mange runder fram og tilbake mellom kjøp eller leie nå. Og jeg har endt på at jeg skal leie de neste 3 årene. Men da vil jeg nok ta stilling til dette igjen ut fra hva som har skjedd med Baht vs Krona og ting generelt.

Har jo også en veninne her som jobber som eiendomsmegler. Hun må finne seg en ekstrajobb nå pga de har ikke hatt noen salg siden de begynte i august i fjor. Og han australieneren som eier firmaet hadde en avdeling av Remax her i Hua Hin før det nye firmaet. Heller ikke i det firmaet klarte han å gjøre noen salg. Så hvorfor han fortsetter med dette er meg en gåte. Selv har han dårlige sosiale antenner og er en drukkenbolt. Det er hun som er selgeren som drar kunder. Desverre har det ikke vært noen av dem som ville kjøpe enda.

Det er også viktig å igjen poengtere dette med at utlendinger ikke får eie jord her i Thailand. Så man får bare en leasing avtale på jorda for 30 år maks. En leilighet kan man derimot eie. Men der spørs det jo igjen hva leilighetskomplekset har gjort med jorda. Er den kjøpt eller leid? Og man ser jo at mange slike leilighetskomplekser blir nedslitte og stygge over tid. Manglende vedlikehold er utbredt på eldre komplekser.
du nemte utleiepriser,!
er det også leietagers marked!
her jeg bor sto et helt hus m 4 soverom
vis a vi felles pool til leie i 2 år
det stå 15000
så hørte jeg at de som flyttet inn kom fra
beliga fikk leie huset for 9000/ mnd
mao prisen ble satt ned og satt ned
har er det 160 boliger
ca 15 tilsalgs!
kjenner kun til et salg det er han engelskmann!
han pusset opp for vel en « halling»
nå et vakkert hus/ hage
el port og rustrfritt ståljerde port!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#4

her jeg bor er det masse leligheter til salgs å til leie mye står tomt i bkk
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Tror nok det vestlige leiemarkedet og kjøpermarkedet vil forandre seg slik utviklingen er pr dags dato.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#6

Phay skrev: 15 mai 2019, 13:38 Tror nok det vestlige leiemarkedet og kjøpermarkedet vil forandre seg slik utviklingen er pr dags dato.
mener du det blir flere tillbud og miten etterspørsel,?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

riflefish skrev: 15 mai 2019, 15:19 mener du det blir flere tillbud og miten etterspørsel,?
Har virket som mange som har tenkt til å pensjonere seg i Thailand nå vurderer andre land, og at de som nå begynner å kjenne på en stadig sterkere Thai baht nå vil enten reise hjem eller finne nytt "Thailand" slik de følte det var i begynnelsen her. Men mange av de har jo ingen andre valg, enn å bli værende, og svært få muligheter til å rømme ifra Thailand, men prøver å selge unna det de har av verdier.


Blir nok spennende fremover også på dette feltet.
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#8

her jeg bor bygger dem nye chia bolig små krypinn for dem flere leligheter mere penger inn :mrgreen:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Bare oss nordmenn har jo mistet 12,5% i valuta-forandring bare på noen måneder. Er vel ikke bedre for mange andre europeiske valutaer.

Så boligmarkedet i Thailand rettet mot utlendinger går nok på en smell i 2019. Valuta, innstramming på dokumentasjon for inntekt til visum, krav til forsikring. Det er nok flere og flere som velger å pakke sekken og reise til Kambodia/Laos/Vietnam.

For min egen del må vi ned mot 3 blank før jeg vurderer å pakke sekken. Og å kjøpe noen bolig med kurs under 4 blank er helt uaktuelt for meg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

slettet

sender til phay og robertx
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Bolig»