Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

Brukeravatar
RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1391

29 mar 2019, 03:02

Mye fint i latex sjø! :-D Madrassen er meget bra, og veldig fornøyd med den.

Jeg har aldri vært noen øldrikker. Om det er varmt så smaker en Cola mye bedre for meg. Men Soda er også glimrende. Og siden bilringen begynner å jobbe seg opp mot traktorring stadiet igjen så blir det nok mest Soda framover :-D

Skal ha en liten plan klar med møbler jeg vil ha til 1. august. Så får jeg kjøpe og få levert første uka. Da blir det forhåpentligvis innflytting i leiligheten enten i slutten av den uka eller andre uka på august.

I dag igjen ble jeg vekket kl 6 av noe smelling med porten (metall) til arbeidsleiren. Så kort tid etter starter den ene lastebilen opp og står og brummer. Er litt irriterende for å si det mildt.

Men Thailand er vel generelt et land der det er vanskelig å sove lenge på morrakvisten :-D Enten det er hanene, hundene eller naboene som begynner å lage helvete.
2 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Wood1958
x 262

29 mar 2019, 10:40

RobertX skrev:
29 mar 2019, 03:02
Mye fint i latex sjø! :-D Madrassen er meget bra, og veldig fornøyd med den.

Jeg har aldri vært noen øldrikker. Om det er varmt så smaker en Cola mye bedre for meg. Men Soda er også glimrende. Og siden bilringen begynner å jobbe seg opp mot traktorring stadiet igjen så blir det nok mest Soda framover :-D

Skal ha en liten plan klar med møbler jeg vil ha til 1. august. Så får jeg kjøpe og få levert første uka. Da blir det forhåpentligvis innflytting i leiligheten enten i slutten av den uka eller andre uka på august.

I dag igjen ble jeg vekket kl 6 av noe smelling med porten (metall) til arbeidsleiren. Så kort tid etter starter den ene lastebilen opp og står og brummer. Er litt irriterende for å si det mildt.

Men Thailand er vel generelt et land der det er vanskelig å sove lenge på morrakvisten :-D Enten det er hanene, hundene eller naboene som begynner å lage helvete.
Ja det viktigste er jo at du får møbler du trives med selv,og enig med deg i at støynivået ofte blir annerledes enn i Norge.
Blir,sikkert,bra når du får møblert og får tilværelsen til å fumgere etter flyttesjau.
2 x
Brukeravatar
Nomade
x 152
Kontakt:

10 apr 2019, 13:22

Hvorfor bruker du såpass mye penger på stor leilighet når du er singel mann, vel selv om du får deg dame etterhvert er allikevel over 90 kvm, 2 bad, 2 soverom osv mer enn nok?
Du kunne vel lett shavet av 10.000 Baht på boligbudsjettet ditt pr mnd med en litt mindre leilighet ;) Tenk langsiktig mann! :)
1 x
Brukeravatar
RobertX
x 1391

11 apr 2019, 10:42

Godt spørsmål :-D Jeg liker å ha litt plass, også om jeg får gjester fra Norge.

Når det er sagt så er det ikke sikkert singel livet mitt varer noe særlig lengre. Var ute med Phay på Centara på tirsdagen der vi var endel timer og spiste. Underveis ble jeg gjort oppmerksom på at serveringsdama flørtet ganske åpent med meg. Men med mine brukne antenner så tenkte jeg jo hun bare var hyggelig. Etter litt oppildninger fra andre endte det hele i at jeg var innom igjen dagen etter og pratet litt mer med henne. Så vi endte opp med å skal ha en date i kveld og i morra. Får sjå hvordan det går. Veldig flott og trivelig dame på 37.

Ellers ikke så mye nytt å fortelle. Dagene har gått med skole og småturer rundt om. Men vært mye foran PCen også med aircon på full guffe. Er veldig varmt for tida og spesielt i huset her som ikke har varme-isolering.

Den skotske naboen Derek nedi gata her fortalte meg at dette huset kostet 2,4 millioner baht og var helt "bare bone". Og det tror jeg på :lol:

Har blitt veeeeldig glad i en sitrus frukt som heter Pomelo, som er i familie med grapefrukt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pomelo

Etter jeg kutta ut melk så ble det ca 500 gram Pomelo ferdig rensa/oppskjært til frokost hver morgen. Blir mett og føler det er bra for systemet. Kjøper brett på Bluport for 109 baht pr brett.
10 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
RobertX
x 1391

23 apr 2019, 08:23

På tide med ny oppdatering!

Da er vist singel livet ferdig for en stund. Jeg var ute med Phay på Centara strand-restauranten for et par uker siden og spiste nydelig mat. Underveis ble jeg gjort oppmerksom på at servitrisen flørtet med meg. Jeg var vel for opptatt med prat og mat til å oppdage det selv :lol: Dama var kjempeflott og vi avtalte at vi skulle komme innom igjen dagen etterpå. Som sagt så gjort stakk jeg nedom etter skolen og det hele endte med en avtale om date på Songkran. Men vi endte opp med å møtes kvelden før. Ikke noe hankypanky, bare sosialt. Satt og prata på East 94 Skybar til langt på natt. Stakkar var stuptrøtt men vi hadde det nå fint læll.

På Songkran ble det tur på massasje sammen og spiste på Market Village etterpå (Black Canyon restauranten). Desverre tror jeg at te som vi fikk etter massasjen var lunkent springvann. Så hun ble veldig dårlig i magen og jeg fikk selv mageknip. Hun trodde det var maten på BC men vi spiste jo ikke samme mat. Så jeg tror det var te'en vi fikk. Jeg trasket nå rundt i Soi Bintabaht for meg selv utover kvelden og hadde det nå fint likevel.

Trives veldig bra med henne så vi får se hvordan det går. Eneste problemet er at hun jobber 10,5-11 timer hver dag fra 12 til 22.30. Og siden hun har en liten datter på 6 år så har hun lite tid på morgenkvisten. Og etter jobb er hun helt skutt. Heldigvis har hun 2 fridager i uka, så det går an å finne på noe sammen da.

Har tenkt å ta pause fra skolen nå etter neste uke. Begynner på igjen i August når jeg har kommet på plass i ny leilighet. Følte det buttet imot med læringen forrige uke, og stilte meg spørsmål om jeg egentlig ville kjøre løpet ut med å lære språket. Men det skal jeg gjøre. Må regne med at motivasjonen går litt opp og ned :-D Kommer til å ta tid å få dreis på språket.

Bestemte meg for noen uker siden å teste energidrikkene som Thailand har å by på :lol: Så jeg kjøpte inn 1 av hver som jeg testet 1 om dagen. Den helt soleklare vinneren ble White Shark. Den fungerte overrasken bra. Men jeg oppdaget også at det ikke var lurt å drikke etter kl 18. Da ble det fryktelig vanskelig å sove :-D Så jeg har kjøpt inn og har endel i kjøleskapet for de dagene jeg føler behov for det. Drikker det ikke uten grunn. I dag når jeg var ute og fylte opp drikkevare lageret så fikk jeg tilbud om Black Shark (Choom Dam) som skal være orginal Shark energidrikk. Så den skal testes i løpet av de nærmeste dagene. Men konklusjonen min er at Thai energidrikker fungerer utrolig bra. Det jeg har smakt i Norge er jo bare sukker-suppe i forhold. Hørte nevnt at man får drinker med White Shark her i Thailand, men du verden det må jo være umulig å sove ei uke etterpå :lol:

Skal prøve å få kjørt meg en langtur med sykkelen nå i Mai. Det blir en interessant prøvelse. Satser på 2 timer på sykkel og så 1 time pause, maks 6 timer kjøring pr dag. Så får vi se hvordan det blir. Desverre så har jo ikke dama fri, ellers skulle hun fått blitt med. Håper været kjølner av litt til da.

Stikker også snuten hjemmom Norge i slutten av Juni og returnerer i slutten av Juli. Hjem og hilse på slekta. Søsters sine småtroll vokser jo så fort så det er greit å hilse på så de husker de har en onkel i fjerne østen.

Varmeperioden nå er ganske brutal og jeg søker som regel tilflukt på PC-rommet/soverommet med aircon og vifte. Huset ellers er jo nær 40 grader innendør om dagene. Orker ikke å sitte der og smelte.

Har også så vidt starte opp min videoblogg. Jeg var litt i tvil om jeg skulle snakke norsk eller engelsk, og siden jeg har endel engelsspråklige venner så ble det slik. De fleste nordmenn behersker jo engelsk ganske godt. Skal lage mere videoer av kjøring i Thailand og videoblogger om livet og spesifikke tema.

https://www.youtube.com/watch?v=5aKySYG_94I

Kjørevideoer i egen spilleliste;
https://www.youtube.com/watch?v=wn4012W7j7I&list=PLdGoyoTJhx8aE5a9Om5w0VXVvHEQb8Rne
14 x
Brukeravatar
RobertX
x 1391

18 mai 2019, 06:11

På tide med litt oppdatering igjen!

I slutten av april bestemte jeg meg for å utfordre skjebnen og la ut på en lang tur med motorsykkelen. Jeg hadde først bestemt meg for å kjøre rundt hele Thailand langs grensene i den grad det gikk. La oss si det slik at planen var litt ambisiøs :lol:

Den 27. april pakket jeg og kjørte fra Hua Hin. Kjørte småveier opp nordover og overnattet i Kanchanaburi. Var ikke så veldig minneverdig tur opp dit, men når jeg var i Kanchanaburi besøkte jeg broen over elven Kwai, som ble foreviget i filmen Bridge over River Kwai. Det var masse folk der selv om det var litt seint på dagen. Jeg tusla over broen og tok en øl på motsatt side, en skål til ære for alle som måtte bygge den helsikes brua og jernbanen. Etter litt regn fant jeg meg en taxi tilbake til hotellet. Der var det foresten masse folk som tydeligvis var en del av noe racingteam. Svær limousine sto parkert utenfor inngangen.

Den 28. april kjørte jeg fra Kanchanaburi og inn nasjonalparken Erawan, rundt innsjøen Sinakharin og ut gjenom nasjonalparken Chaloem. Overnatting i Nakhon Sawan. Nydelig kjøretur. Jeg valgte å kjøre rundt innsjøen istedenfor å ta ferjen over. Veiene var lite brukt og det var veldig mye løv og ugress som hadde grodd inn i veibanen. Men hel og fin veibane ellers så det var en finfin tur rundt. Anbefaler virkelig å ta turen gjenom nasjonalparkene der. Nydelig natur. Var masse varsel-skilt om elefanter, men alt jeg så var ei rykende stor elefant-ruke på siden av veien .

Den 29. april gikk turen fra Nakhon Sawan til Mae Sot. Og her gjorde jeg en brøler som fikk konsekvenser for resten av turen. Istedenfor å overnatte i Mae Sot som Phay anbefalte så valgte jeg å kjøre videre til Mae Sarawan. I Norge snakker man om "veier som geite-tråkk" der knapt geiter kunne bevege seg. Men veiene opp til Mae Sot og videre til Mae Sarawan var vanvittig kronglete og krevende. Og kroppen min er absolutt ikke på høyden lenger. Så det ble regelrett tortur den siste strekka inn til Mae Sarawan. Men fantastisk flott natur. Det eneste skåret i gleden var at så mye var brent ned. Mange åskammer var svartsvidde. Om det var mennesker som hadde fyrt opp eller naturlig er jo vanskelig å si. Det var jo styggvarmt med brennende sol, så det meste var nok naturlig. Tilsammen var den dagen nesten 60 mil, noe som var AAAALT for mye og jeg sleit fælt på slutten. Heldigvis hadde hotellet massøse "on call". Massasjen jeg fikk for hofte og rumpe var utrolig bra :-D Og sååårt trengt. For kroppen begynte å føles skikkelig jævlig. På hotellet ble jeg også kjent med en thai mann "Wine" og en australiener som begge kjørte big-bikes. Viste seg at thailenderen arrangerte motorsykkel-turer og australieneren var kunde. Var greie folk og vi pratet mye om løst og fast. Artig nok ble det så vi krysset spor mange ganger de nærmeste dagene.

Den 30. april gikk turen videre fra Mae Sarawan via Mae Hong Son og så til Pai. Denne dagen var igjen meget krevende med utrolig mye krongle-veier. Et par steder var det regelrett dødsfeller. Ett sted gikk veien bratt ned (mye brattere enn norske veier) for så å slå direkte inn til venstre i en 120 graders knekk. Det var null kurve og en hard knekk. Må være et mareritt å komme der i bil eller lastebil uten å være kjent med veien. For har man litt for mye fart der så havner man nedi bushen. Dagen var en prøvelse for kroppen og jeg merket den ble dårligere og dårligere. Korsrygg og halebein var som en ulmende brann. Også armene var begynt å krangle. Fingrene verket som fanken. Så jeg begynte å skjønne at turen måtte kortes ned betydelig. Jeg klarte uansett å komme meg til Pai, som var en fin liten by. Så jo noen hippikarer og relativt mye utlendinger. Selv om kjøringen var fryktelig hard på kroppen så føltes det som å kjøre gjenom paradis. Var nydelig natur og noen steder var rett og slett magisk.

Den 1. mai gikk turen videre fra Pai til Thoeng, sør for Chiang Rai. Den første delen av turen var mere fjellveier og krevende kjøring. Men etterhvert så ble det mer rette veier og greie kjøreforhold. Var en finfin tur og jeg stoppet på et utkikkspunkt i fjellene opp mot Chiang Rai som jeg hadde stoppet 2 år tidligere sammen med ekskona. Så vidt jeg fikk med meg var det funnet et dinosaur-bein der og stedet var kalt opp etter det. Jeg hadde avtalt med eks-kona å komme innom og besøke de, så jeg overnattet i huset til moren. Samme sted vi ble thai-gift i 2016. Var et hyggelig besøk og damene hadde systue. De laget gule skjorter i anledning kroningen av den nye kongen. De fikk 30 baht pr skjorte og alt meteriale fikk de utlevert, så det var ingen utgifter for de utenom tiden de brukte.

Den 2. mai var det en sårt trengt hviledag i Thoeng. Jeg fikk innspisere melke-farmen som eks-kona og broren driver og bygger opp. Litt stusselig enda da de bare har 4 kyr, hvorav bare 2 er voksne (men begge er drektige). Så det blir vel etterhvert. Jeg klødde meg i hodet over pengebruken da de hadde kjøpt en ny pickup. Jeg lurte jo på hvorfor de ikke bare leide inn noen til å kjøre når det var nødvendig. De kunne jo kjøpt flere kyr i stedenfor. Men nei, pickup måtte de ha. Jaja... Eks-kona hadde visum søknad inne til Sverige, så hun ville dit og jobbe med massasje igjen. Pr skrivende dato har hun vært i Sverige i 3 dager. Får nå håpe hun får tjent noen kroner. Det var uansett et greit besøk der oppe og var godt med en hviledag.

Den 3. mai begynte hjemturen, for jeg følte at det ble for stor belastning på kroppen. Og det er ikke bra å kjøre når kroppen verker slik den gjorde. Så jeg snudde sørover og kjørte fra Thoeng via Sukothai Historical Park og ned til Nakhon Sawan igjen. Men denne gangen var det mer transport-etappe. Og stopet i Sukothai ble kortere enn hva jeg skulle ønske. Jeg må nok tilbake dit igjen seinere. Selve kjøringen gikk fint. Motorvei kjøring i 120-130 stort sett.

Og så 4. mai ble det sluttspurt tilbake til Hua Hin. Kjørte fra Nakhon Sawan og hele veien ned til Hua Hin. Kjørte på utsiden av Bangkok og når jeg kom ned til motorveien fra Bangkok til Hua Hin var det kø omtrent hele veien. Var mye veiarbeide kombinert med stor utfart ned til Cha-Am og Hua Hin fra Bangkok. De siste 2-3 timene måtte jeg stoppe omtrent hvert 10-15. minutt for kroppen var nå så nedslitt at det var en pine å sitte på sykkelen. Men hjem kom jeg :-) Noe av det første jeg gjorde var å hive meg i bassenget.

Hele turen ble på ca 3000 km fordelt på 8 dager kjøring. Helt klart at for mye pr dag og det tar jeg selvkritikk på. Neste tur blir maks 250-300 km pr dag. Men det blir kanskje litt slik når man kjører aleine at man presser seg mer enn hva man ville gjort om man kjørte sammen med andre.

På slutten av turen var jeg klar til å selge sykkelen og pensjonere MC-Robert :lol: Var passe demotivert med tanke på helsa og MC kjøring. Men etter å ha fått hvilt og tenkt litt så må jeg heller bare moderere meg. Har jo luftet salg av sykkelen men kommer nok til å beholde den en stund til.

Eneste "casualty" for turen var min medbrakte stol som desverre knakk da jeg var uvøren når jeg skulle ut av stolen en dag.

Trafikken var helt grei å kjøre i. Jeg kjørte kun på dagtid fra ca kl 7.30 om morgenen og fram til rundt kl 16. De eneste 2 gangene det holdt på å gå galt var på vei ut av Hua Hin da 2 idioter prøvde å ta livet av meg :-D Men det gikk nå bra.

Skal legge inn litt bilder under her.
9 x
Brukeravatar
RobertX
x 1391

18 mai 2019, 06:23

20190427_092218.jpg
20190427_125030.jpg
20190427_170802.jpg
20190427_171614.jpg
20190427_172742.jpg
20190428_091717.jpg
20190428_101102.jpg
20190429_142031.jpg
20190429_142052.jpg
20190429_170958.jpg
20190430_092251.jpg
20190430_092307.jpg
20190430_095747.jpg
20190430_102255.jpg
5 x
Brukeravatar
RobertX
x 1391

18 mai 2019, 06:26

Og her er video fra kjøreturen fra Pai og mot Thoeng. Desverre var GoPro6 kameraet noe dritt og det kuttet opptaket etter ca 2 timer. Fikk korrupterte filer flere ganger på kjøreturen og jeg ga opp å bruke det etterhvert. Må finne meg et nytt kamera.

Og videoen er relativt uredigert. Beklager vindstøyen men mikrofonen mistet hetten tidligere på turen så den fanger opp litt for mye vind.

https://www.youtube.com/watch?v=p8RYGxPaLhg&t=3018s
6 x
Utpåtur
x 194

19 mai 2019, 11:54

Bra du har kommet deg ut på en skikkelig tur. Har du ikke noe film/foto av de værste krøtterstiene?
2 x
Brukeravatar
RobertX
x 1391

20 mai 2019, 04:06

Desverre var GoPro kameraet noe dritt (Hero6) som stanset flere ganger under turen og jeg fikk korrupterte filer.

Det er spesielt veiene inn mot Mae Sot fra Tak, og så nordover gjenom Mae Sarawan, Mae Hong Son og til Pai som er utfordrende. Og der filmet jeg ikke pga kameraet. Jeg fikk fikset litt på det i Pai og fikk det igang igjen, men det sluttet å virket etter 2 timer igjen.

Fristende å ta den turen igjen etterhvert men i litt mindre ettapper. Og da blir det med skikkelig kamera.
2 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»