Emirates på økonomi

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#1

Følgende er utdrag fra en artikkel.  Read Full Article
Etter å ha tilbrakt en del tid i luftrommet mellom Oslo og Bangkok de siste årene, har jeg opparbeidet meg noen preferanser ved valg av selskap.
Disse er:

Beina mine er av den lange typen. Beinplass er derfor viktig.
Jeg forventer ikke gourmet-mat på flyets økonomi-avdeling, men jeg forventer at jeg slipper å skylde vekk ubehagelige smaker med whiskey.
Dersom jeg likevel må skylde ned maten med whiskey, er det viktig at whiskyen er gratis. Ikke fordi jeg drikker meg full på flyet, men noen ekstra enheter alkohol gjør helt klart flyturen triveligere.
I duppedittenes tid er kanskje ikke underholdningsanlegget det viktigste, men noen selskaper ...
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#2

Bra rapport!

Har reist med de 3-4 ganger, men har som regel, om det har vært mulig valgt A350 mellom Dubai/Bangkok. Forrige tur ble jeg faktisk oppgradert begge veier mellom BKK-DUB :D Kjekt å sitte oppe i 2 etg 8-) Og jeg har bare det laveste nivå på bonusprogrammet deres, men reiser man alene er sjansen for oppgradering til business større.

Hvorfor valgte du ikke seter når du kjøpte billettene?

Forøvrig så har Finnair innført nattflyginger fra BKK.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#3

Jeg forsøkte å reservere sete i appen deres etter kjøp, men det skulle de ha et par hundrelapper for. Jeg vet ikke om det skyldes at jeg kjøpte via Supersaver eller om det alltid koster penger å reservere sete før man sjekker inn.

Noen jeg kjenner pleier å fly ruta på Busines, og som flyinteresserte sørger de da for toetasjeren mellom Dubai og Bangkok. Tror jeg skulle klart meg i baren i andre etasje i noen timer jeg også. :)
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#4

Nomade skrev: 03 des 2017, 04:53 Bra rapport!

Har reist med de 3-4 ganger, men har som regel, om det har vært mulig valgt A350 mellom Dubai/Bangkok. Forrige tur ble jeg faktisk oppgradert begge veier mellom BKK-DUB :D Kjekt å sitte oppe i 2 etg 8-) Og jeg har bare det laveste nivå på bonusprogrammet deres, men reiser man alene er sjansen for oppgradering til business større.

Hvorfor valgte du ikke seter når du kjøpte billettene?

Forøvrig så har Finnair innført nattflyginger fra BKK.
Du mener nok A380 , A350 har en etg. og er et fly mere tilsvarende Dreamliner til Boeing.

Har selv flydd mye med Emirates i forbindelse med min jobb som sjømann.De siste 5.år før jeg pensjonerte meg pendlet jeg mellom Bangkok og Rio de Janeiro.
Rederiet booket meg alltid med Emirates , turen gikk Bangkok - Dubai - Rio og retur motsatt hver 5.uke de siste 5.år.
Mye poeng på slike strekk så sølvkort kom ganske så kjapt , da ble det mye oppgradering til business. Med sølvkort ble det prosentmessig mere poeng og gullkort kom raskt.
Etter dette ble jeg oppgradert hver eneste gang , mulig de syntest litt synd i denne gamlingen.
For meg var det ikke så viktig med oppgradering fra Bangkok til Dubai da dette er forsåvit et kort strekk. Men derimot fra Dubai til Rio som tar ca.14,5 time er lenge å fly og om mulig dobbelt så langt for en røyker.
Service og mat topp og når en ville falle til rom fikk en tildelt en madrass som passet i hele setes lengde.

En slik flyreise pr. 5.uke tilsvarer ca. I km. : 4900 + 12000 +12000+4900 = 33800 Km. :)
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#5

Ja, det er A380 som er storflyet. Hvalen. Har noen sterkt flyinteresserte venner, så nå begynner selv jeg å få dreisen på hva flyene heter. :)

Så vidt jeg har forstått er business på Emirates noe av det råeste man får innen business, men det gjelder nok nettopp A380. Synes i hvert fall businessen på 777-300ER så ganske beskjeden ut da jeg gikk gjennom flyene. Ikke at jeg hadde klaget hvis de hadde oppgradert meg, men jeg har sett bedre.

Da jeg sjekket inn fikk jeg forresten tilbud om å oppgradere til business i appen. Det kostet i underkant av 4000 kroner fra Oslo til Dubai og litt over 4000 kroner fra Dubai til Bangkok (eller kanskje var det omvendt). Med de prisene vurderte jeg det ikke så mye som i et sekund. :)

En liten rangering av de tre beste flyselskapene jeg har brukt til Thailand nå (har faktisk brukt ganske mange oppigjennom).

1. Emirates.
2. Qatar.
3. Thai Airways.

Jeg skrev over at jeg ikke vurderte Finnair pga manglende gratis alkohol og dagflyvning, men det er ikke eneste årsaken. Den gangen jeg fløy med dem var de ålreite til, men tilbake hadde de helvetes trange plasser. Heldigvis fikk jeg nødutgang, men jeg så jo hvor ille det var, og da vi satt på Oslo-flyet tilbake fortalte de som satt ved siden av meg at de på det lille flyet hadde bedre plass enn de hadde hatt fra Bangkok til Helsinki.

Det skal sies at dette er 5-6 år siden. Mye kan selvsagt ha skjedd siden den gang. Men det er lite som gjør meg mer skeptisk enn dårlig beinplass. Det var også det jeg likte best med Emirates. Beinplassen var meget god mellom Oslo og Dubai, og selv om det var litt trangere mellom Dubai og Bangkok, var det fortsatt bedre enn de fleste andre jeg har flydd med på denne strekningen.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#6

Noodle skrev: 03 des 2017, 11:35 Ja, det er A380 som er storflyet. Hvalen. Har noen sterkt flyinteresserte venner, så nå begynner selv jeg å få dreisen på hva flyene heter. :)

Så vidt jeg har forstått er business på Emirates noe av det råeste man får innen business, men det gjelder nok nettopp A380. Synes i hvert fall businessen på 777-300ER så ganske beskjeden ut da jeg gikk gjennom flyene. Ikke at jeg hadde klaget hvis de hadde oppgradert meg, men jeg har sett bedre.

Da jeg sjekket inn fikk jeg forresten tilbud om å oppgradere til business i appen. Det kostet i underkant av 4000 kroner fra Oslo til Dubai og litt over 4000 kroner fra Dubai til Bangkok (eller kanskje var det omvendt). Med de prisene vurderte jeg det ikke så mye som i et sekund. :)

En liten rangering av de tre beste flyselskapene jeg har brukt til Thailand nå (har faktisk brukt ganske mange oppigjennom).

1. Emirates.
2. Qatar.
3. Thai Airways.

Jeg skrev over at jeg ikke vurderte Finnair pga manglende gratis alkohol og dagflyvning, men det er ikke eneste årsaken. Den gangen jeg fløy med dem var de ålreite til, men tilbake hadde de helvetes trange plasser. Heldigvis fikk jeg nødutgang, men jeg så jo hvor ille det var, og da vi satt på Oslo-flyet tilbake fortalte de som satt ved siden av meg at de på det lille flyet hadde bedre plass enn de hadde hatt fra Bangkok til Helsinki.

Det skal sies at dette er 5-6 år siden. Mye kan selvsagt ha skjedd siden den gang. Men det er lite som gjør meg mer skeptisk enn dårlig beinplass. Det var også det jeg likte best med Emirates. Beinplassen var meget god mellom Oslo og Dubai, og selv om det var litt trangere mellom Dubai og Bangkok, var det fortsatt bedre enn de fleste andre jeg har flydd med på denne strekningen.
På strekke mellom Dubai og Rio bruker de et mindre fly med større rekkevidde , 777-200LR. LR står for long range.
Schlanbusch
Innlegg: 16
Registrert: 28 nov 2017, 02:53

#7

Det med fulle russere hos Aeroflot er vel en saga blot.

Det er mange år siden de sluttet med alkoholservering på langdistanseflygningene.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#8

Schlanbusch skrev: 06 des 2017, 04:13 Det med fulle russere hos Aeroflot er vel en saga blot.

Det er mange år siden de sluttet med alkoholservering på langdistanseflygningene.
Si ikke det, har jo hørt att det drikkes en del medbrakt :D
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Verre enn fulle russere er uansett mellomlanding på en flyplass jeg ikke har hørt særlig mye positivt om. :)

Men er pris og reisetid god nok kan jeg finne på å prøve. Enn så lenge har det ikke vært nødvendig, da det å finne gode billetter til Thailand med Thai, Qatar, Emirates eller Finnair, er forholdsvis enkelt. Med gode billetter mener jeg da billetter til 4-5000 kroner med god reisetid.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

en nabo her kom m emirats,

men døm fikk ikke landa i dubai

det var sandstorm,

de skulle da finne en annen flyplass

de sa det hadde fuel for 3 timer

de sirklet i 2, 5 timer 150 fly som

skulle lande ta av,

de fikk da landet et sted ble kjørt i

buss noen timer og måtte vente for

ta av mot bkk,

så det var ingen hygglig opplevelse

skkkert intresant og vite hvor mange

ganger dubai stenger pga sandstorm

dette var da for 14 dager siden

mao i mars.
Svar

Gå tilbake til «I lufta»