Norwegian setter ikke sine fly på bakken!

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.

Er du bekymret for å fly med Norwegian sine B737

Ja
3
33%
Nei
5
56%
Vet ikke
1
11%
 
Stemmer totalt: 9
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Og her sitter jeg da og leser dette, men det går som regel godt har jeg hørt :D


Kina og Etiopia setter flyene sine umiddelbart på bakken, men ikke Norwegian. De er i tett dialog med Boing som de sier.

Norwegian faller nesten 7 prosent på Oslo Børs mandag morgen. Analytikere E24 har snakket med mener flyulykken er forklaringen. Også fabrikanten Boeing faller i kurs i førhandelen mandag.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... -pa-bakken


1F236F88-5BC5-44DF-9656-6B4EC9B65C44.jpeg
AABDDA44-4CCE-4554-B80B-00FC3ED46AE9.jpeg
F7D60940-DA55-4608-A813-5680C694591E.jpeg
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#2

Det snør i helvete før jeg bruker Norwegian på langdistanseruter, men jeg skal bruke dem i Europa snart, og sjekket derfor i går hvilket fly de bruker på strekningen (vanlig 737-800), så jeg krysser av for vet ikke, da jeg synes det betyr noe at de ikke setter flyene på bakken fram til de er sikre på hva disse to ulykkene skyldes. Jeg hadde ikke avbestilt dersom det var denne flytypen jeg skal fly med, men nå som jeg ser at dette er flytypen deres til Bangkok, blir det bare enda en årsak til ikke å fly Norwegian til Asia.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#3

fotomannen skrev: 11 mar 2019, 13:34 Det snør i helvete før jeg bruker Norwegian på langdistanseruter, men jeg skal bruke dem i Europa snart, og sjekket derfor i går hvilket fly de bruker på strekningen (vanlig 737-800), så jeg krysser av for vet ikke, da jeg synes det betyr noe at de ikke setter flyene på bakken fram til de er sikre på hva disse to ulykkene skyldes. Jeg hadde ikke avbestilt dersom det var denne flytypen jeg skal fly med, men nå som jeg ser at dette er flytypen deres til Bangkok, blir det bare enda en årsak til ikke å fly Norwegian til Asia.
Til Bankok flyr de 787 ikke 737 Max 8.
MrDemongas
Innlegg: 1014
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#4

Det spiller jo ingen rolle så lenge fotomannen tror det :D
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#5

MrDemongas skrev: 11 mar 2019, 14:56 Det spiller jo ingen rolle så lenge fotomannen tror det :D
Beklager feilen.

Jeg leste at flytypen brukes på langdistanseflyginger, og antok dermed at det gjaldt Oslo - Bangkok også.

Når spørsmålet i tillegg dukker opp på et forum om nettopp Asia, er det vel ikke fryktelig rart jeg dro den slutningen uten å gå til Norwegians sider for å sjekke ytterligere.

Svaret mitt er uansett det samme: "Vet ikke" (+ at jeg aldri i verden ville flydd Norwegian til Bangkok uansett, da jeg foretrekker et minimum av komfort, og venners erfaringer på den strekningen er begredelige).
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#6

fotomannen skrev: 11 mar 2019, 15:17 Beklager feilen.

Jeg leste at flytypen brukes på langdistanseflyginger, og antok dermed at det gjaldt Oslo - Bangkok også.

Når spørsmålet i tillegg dukker opp på et forum om nettopp Asia, er det vel ikke fryktelig rart jeg dro den slutningen uten å gå til Norwegians sider for å sjekke ytterligere.

Svaret mitt er uansett det samme: "Vet ikke" (+ at jeg aldri i verden ville flydd Norwegian til Bangkok uansett, da jeg foretrekker et minimum av komfort, og venners erfaringer på den strekningen er begredelige).
Jeg var av samme oppfatning som deg, men fløy for første gang med Norwegian til Thailand på søndag, 13,5 timer hjemmefra til Krabi med mellomlanding i Oslo er vanskelig å slå. For en som har vært vant med å fly Qatar og Emirates de siste 10 årene så var flyturen med Norwegian en stor positiv overraskelse, vil påstå at komforten med 787'en til Norwegian er minst like bra som Qatar sin 787 setet var mye mere behagelig å sitte i og maten var samme klasse som Qatar dvs. standard flymat....
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Norwegian er veldig bra på ruta til BKK, er min erfaring. Lite tull så langt, men siste tur nå, så hadde de gjort om sete konfigurasjonen, og det var trangt. Seterad 6, som jeg er vandt til å fly, var nå ikke ved nødutgangen, men rett bak premium. Men det gikk det også. God benplass, men setene virket mindre enn vanlig på denne maskinen vi fikk nå.

Vel, grunnen til at jeg tok med denne flytypen her, er jo nettopp at det er en vanig maskin som brukes innenlands i Norge, og mange asiafare flyr jo til Oslo bla for connection flights.

Jeg kom frem idag også ;)
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#8

En kompis fløy Norwegian hjem da vi sist var i Thailand (jeg fløy Finnair). Han betalte for bedre benplass, men da han sjekka inn fikk han ikke setet, selv om det sto ledig hele veien hjem. Etter mye styr fikk han igjen pengene etter at han kom til Norge. Han ville heller ikke betale for mat og drikke ombord, og kjøpte derfor med nok flasker vann og noen sandwich fra Suvarnabhumi, og i løpet av hele turen hjem nekta flyvertinnene å ta med tomflasker og emballasjen hans. Der lå det og fløyt foran beina hans helt fram til like før landing.

For egen del har jeg aldri vært i en situasjon der Norwegian har vært i nærheten av billigst av selskapene jeg normalt bruker (Thai, Qatar, Emirates og FinnAir). Jeg får supertilbud på mail med jevne mellomrom jeg også (blant annet Krabi til under 1000 kroner en vei nå nylig), men det forutsetter at jeg tilpasser meg spesifikke datoer, og sånn kan jeg ikke reise.

Likte FinnAir, dog. Dagflyvning tilbake var en positiv overraskelse, og flyene de bruker på den ruta er veldig stillegående (men maten deres er nummeret før helt jævlig, så neste gang jeg flyr med dem tar jeg med niste). Jeg liker også mulighetene til bedre beinplass og diverse småtterier ekstra for ca. 800 kroner. Vet ikke om det egentlig er verdt det, men det er i hvert fall en mulighet, og jeg tviler på at de gir setet til noen andre, eller lar det stå ledig, etter at jeg har betalt for det. :)

Jeg bruker Norwegian i Europa. Det er litt trangt for min lange skrott, men det gjør ikke noe i et par timer.

I denne Max-saken tenker jeg at samtlige fly burde settes på bakken fram til det eventuelt er sikkert at styrtene ikke skyldes Boeing.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#9

Land og selskaper som har satt flyene på bakken.

There are about 350 of the 737 MAX 8 planes currently in service around the world and while some countries and airlines have opted to ground the planes, others are continuing to fly the aircraft pending an investigation into the crash and possible guidance from Boeing itself.
Here's a list of the countries and airlines that have grounded the Boeing 737 MAX 8 planes.

Read more at
https://www.channelnewsasia.com/news/wo ... s-11334780
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

Når vi vet enkelte biler har hatt problemer med å overstyre, kan vi jo forstå at det kan bli ett alvorlig problem om det skjer med ett fly. Altså systemene overstyrer, og pilotene ikke får gjort noe som helst.

Les mer om mulig årsak her.

Norske og svenske myndigheter har fulgt opp Norwegian
737 Max er neste generasjon av Boeings ikoniske arbeidshest 737.

Max-flyene har en rekke nye egenskaper og funksjoner, selv om de kan ligne på den forrige 737-modellen for det utrente øyet.

Flyet har både et nytt vingedesign, interiør og motorer, som gjør at det både er mer drivstoffeffektivt og har lengre rekkevidde. I tillegg til disse endringene, har det også skjedd endringer i flyets styringssystemer med introduksjonen av Max-modellen.

Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) sendte i november ut en bulletin. Der beskriver de at Boeing har gjort analyser som viser at hvis en sensor på uriktig hvis melder at flyets nese peker for høyt, så kan Max-flyets styringssystem gi gjentagende kommandoer for å vende flyet nedover igjen.

Kommandoen skal være en respons fra flyets systemer for å unngå såkalt «stalling», altså at et fly sikter for høyt opp, mister fart og dermed kan styrte.

– Denne situasjonen, hvis ikke håndtert korrekt, kan forårsake at pilotene får vanskeligheter med å kontrollere flyet, skrev FAA og legger til at flyets nese kan vende for mye ned og tape stor høyde. Dette kan igjen føre til at det treffer bakken.

Ifølge New York Times har Boeing installert denne nye styringen i autopiloten for å kompensere for at motorene er større på det nye Max-flyet enn den forrige NG-modellen. Tanken bak systemet er å hindre at de tyngre motorene bidrar til å løfte flyets nese for høyt opp.

En av teoriene rundt Lion Air- og Ethiopian-ulykkene er at pilotene ikke har klart å overstyre flyets nye system og at scenarioet FAA beskriver har forårsaket ulykkene.

Etter at FAA sendte ut bulletinen i november og Boeing fulgte opp med presiseringer i sine manualer, fulgte Norwegian og andre selskap opp med sine mannskap:

– Luftfartstilsynet har i november i fjor forsikret oss om at Norwegian har gjennomført de tiltak og anbefalinger som ble iverksatt for denne flytypen etter ulykken i Indonesia 29. oktober. Vi har forsikret oss om at Norwegian har informert sine piloter om hvordan de kan kjenne igjen en situasjon hvis den skulle oppstå, og hvordan de kan løse det, sier Lars Kobberstad i Luftfartstilsynet.

E24 får opplyst at Norwegian nå sender ut et nytt skriv til sine piloter og kabinansatte der de understreker hvordan prosedyrene for 737 Max skiller seg fra den eksisterende 737NG-modellen.

I Sverige har Transportstyrelsen samme linje som i Norge, og svenske myndigheter mener det foreløpig ikke er grunnlag for å sette Max-flyet på bakken.

https://e24.no/boers-og-finans/norwegia ... n/24579011
🌞
Svar

Gå tilbake til «I lufta»