Thailands økonomi , og valuta svingninger

Svar
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

Vil forsøke og lage en tråd om. økonomien i thailand

nå går landet mot " en spennende tid " med valg etc

før valg har det alltid vert svingninger i valutamarkedet


men hva ser vi nå, jo kina man handle bolig som bare det på ga

vel skal ike våge og si hvorfor kinesere drar penga ut av kina men det er bare et faktum

så det påvirker jo økonomien i Thailand



https://www.cnbc.com/2019/02/11/thailan ... years.html
Vedlegg
Skjermbilde 2019-02-12 kl. 13.02.33.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Despite sluggish economic growth since the junta seized power in 2014 and amid global uncertainties, the baht has held its ground, thanks to Thailand's high current account surplus and foreign exchange reserves.

Thailand's current account balance accounted for 10.8% of GDP in 2017, the eighth highest in the world, based on data compiled by the International Monetary Fund. By comparison, the ratio is negative for countries such as Turkey and South Africa, whose currencies have seen sharp sell-offs.

Yet, the baht has further upside, as investors will continue buying the currency in anticipation of a rate hike, analysts say.

Despite sluggish economic growth since the junta seized power in 2014 and amid global uncertainties, the baht has held its ground, thanks to Thailand's high current account surplus and foreign exchange reserves.

Thailand's current account balance accounted for 10.8% of GDP in 2017, the eighth highest in the world, based on data compiled by the International Monetary Fund. By comparison, the ratio is negative for countries such as Turkey and South Africa, whose currencies have seen sharp sell-offs.

Yet, the baht has further upside, as investors will continue buying the currency in anticipation of a rate hike, analysts say.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

Despite sluggish economic growth since the junta seized power in 2014 and amid global uncertainties, the baht has held its ground, thanks to Thailand's high current account surplus and foreign exchange reserves.

Thailand's current account balance accounted for 10.8% of GDP in 2017, the eighth highest in the world, based on data compiled by the International Monetary Fund. By comparison, the ratio is negative for countries such as Turkey and South Africa, whose currencies have seen sharp sell-offs.

Yet, the baht has further upside, as investors will continue buying the currency in anticipation of a rate hike, analysts say.

https://asia.nikkei.com/Economy/Strong- ... or-exports
Vedlegg
Skjermbilde 2019-02-12 kl. 13.16.57.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

Vedlegg
Skjermbilde 2019-02-12 kl. 13.20.49.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

for ikke og ødelegge valuta tråden til Arild,

så minner jeg på sommer 1997. da thai baten fløt

dette fikk hele valuta verden til og skelne og dro med seg fire valutaer

ordete vil skje igjen veit ingen. for nå har Thailand nesten ti dobla turismen siden da. det er store valuta reserver i thailand

vel vil Bath n styrke seg ytterliggere vel trenden er der selv. så har jeg overført en god del kroner etter skatte oppgjør de sist 5 åra,

jeg sitter ikke på herdet og synes vel at valuta over 3,3 er bra

det var det da. vi( fam) handlet bolig for noen ti år siden

men det er ingen i verden som kan forutse hverken økonomi eller hva som skjer innen politikk noen steder







https://www.washingtonpost.com/archive/ ... c4470d529e
Vedlegg
Skjermbilde 2019-02-12 kl. 13.24.35.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Like greit med en egen tråd om dette ja.

Det er noe underlig med Thai valuttaen. Det henger rett og slett ikke helt på greip de bevegelsene vi ser. Ikke ut fra min ballast med økonomisk forståelse ihvertfall.

Jeg nevner derfor "ryktet" som jeg har hørt noen ganger nå, at Thailand på slutten av 1990 tallet tok opp et lån fra Kina på 150 milliarder US dollar. Altså nominert i US dollar som betyr at det skal betales tilbake i US dollar. Det forklarer i så måte hvorfor Thailand ønsker en sterk baht mot USD. Om lånet ble tatt opp i 1999 og hadde en løpetid på 30 år så skal det betales tilbake i år, 2019.

Den generelle tanken rundt et lands valuta, spesielt for eksport-orienterte land, er å holde valutaen svak. Og Thailand er jo fokusert på eksport og turisme. Så logisk sett burde Thailand ønske å holde valutaen sin svak eller på linje med sine konkurrenter i Asia. Men det er ikke det som skjer nå.

Jeg syntes det var spesielt å se THB styrke seg over natten da vi fikk ryktet om nytt kupp.

Jeg tipper vi på kort sikt vil se THB styrke seg videre, for så å "kræsje" når lånet er nedbetalt på ett eller annet tidspunkt i år. Jeg ser bare ikke noen logisk grunn til at THB skal styrke seg slik den gjør nå.

Når det er sagt, så tror jeg også det vil komme store globale utfordringer i løpet av året. Og ringvirkningene der er vanskelig å forutsi hvordan de slår ut. De som vil få hardest medfart er de med høy gjeld, de med høy utenlandsk kapital-tilførsel (Kinesiske penger for Thailand sin del og de som baserer seg på et stort handelsoverskudd av eksport. Noe av dette vil være negativt også for Norge, men jeg ser Thailand som mye mer sårbar ved en global nedgang.

Inntektsgrensen for 1 års visum er altså 65.000 baht pr måned. Eller 730.000 baht pr år. Pr dagens kurs (3,6049 i skrivende stund) utgjør det 202.502 kroner. Har man mindre pensjon pr år enn dette så sliter man. Så dette er et jo ekstremt aktuelt tema for de med lav pensjon.

Naboen feks sa han har ca 18.000 kr pr måned i brutto pensjon. Eller da ca 216.000 kr. Smertegrensen for ham ligger da på en kurs 3,38. Og det er ikke langt unna.

Et annet problem som oppstår er jo at nye tilflyttere til Thailand holder igjen i forhold til kjøp av bolig. Dette gjør det svært vanskelig å selge både nye og brukte boliger til utlendinger i ferie-områdene. Her i Hua Hin er det rimelig tørt for tiden, og flere har kuttet prisen kraftig.

For min egen del har jeg sagt at smertegrensen ligger på 3 blank. Men det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg klarer meg fint selv med dårligere kurs. Men det blir et spørsmålstegn om man heller bør sjekke andre land som Fillippinene, Kambodsja og Vietnam.

Men jeg tror dette er et forbigående fenomen. Det er ingen åpenbar god grunn til at Thai baht skal være så sterk som den er nå.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#7

Innleggene som følger dette fra RobertX:
Men det blir et spørsmålstegn om man heller bør sjekke andre land som Fillippinene, Kambodsja og Vietnam.

er skilt ut i en egen tråd: Sjekke andre land i Asia

Da får tråden være innenfor emnebeskrivelsen.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

skal fortsette denne tråden og ikke legge noe i vekslingskurs tråden
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

Exports from Thailand declined 5.65 percent year-on-year to USD 18.99 billion in January 2019, worse than market expectations of a 1 percent drop and following a 1.72 percent decline in a month earlier. It was the third straight month of fall in outbound shipments, amid ongoing trade dispute between China and the US and strong local currency, Baht. Sales fell for rice, electronics, gold and cars. Exports to China shrank 16.7 percent year-on-year, faster than a 8.9 percent drop in December. In contrast, sales to the US grew 8.3 percent, after a 0.6 percent gain in the prior month. For 2019, the government expects sales to grow by 8 percent, while the central bank estimates a 3.8 percent increase. Exports in Thailand averaged 10594.61 USD Million from 1991 until 2019, reaching an all time high of 22794.45 USD Million in August of 2018 and a record low of 1997 USD Million in February of 1991

zzzzzzzzzzzz
handelsunderskuddet med usa alene:

Thailand was the United States' 25th largest goods export market in 2016, but we maintain an $18.9 billion goods trade deficit with Thailand, the United States’ 11th largest. The United States is Thailand’s third largest source of imports, after China and Japan.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

Thailand trade deficit unexpectedly widened to USD 4.03 billion in January 2019 from USD 0.07 billion in the same month a year earlier, missing market consensus of a USD 0.32 billion surplus. It is the largest trade gap since April 2013, as imports soared 13.99 percent year-on-year to USD 23.03 billion, while exports fell 5.65 percent to USD 18.99 billion. In 2018, the country posted a trade surplus of USD 2.47 billion, far smaller than a surplus of USD 15.09 billion in the corresponding period of the prior year. Balance of Trade in Thailand averaged 20.22 USD Million from 1991 until 2019, reaching an all time high of 4974.14 USD Million in February of 2016 and a record low of -5916.16 USD Million in January of 2013
Vedlegg
37F3985F-DA5E-4F5B-8FDD-56A3F10302D9.jpeg
ACEEE210-ACD8-4B1B-9616-76D976096D93.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»