Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Matlaging

fotomannen
x 294

11 feb 2019, 17:26

Siden sist jeg var på forumet, har jeg fått utrolig sansen for å lage thaimat. Blant annet tok jeg i fjor et kokkekurs i Chiang Mai. Siden i fjor sommer har jeg spist thaimat nesten hver dag, og jeg trenger derfor ikke lenger gå på thairestauranter, da jeg lager noen av mine favorittretter bedre enn jeg har fått dem servert noe sted i Oslo. Ved å lage maten selv, blir man også obs på hva rettene inneholder, og siden de bruker en del søtt og salt i Thailand, er det ikke så dumt å forstå hvordan rettene er bygd opp, sånn at man f.eks. kan si fra neste gang Som Tam-dama er på vei til å drukne papayasalaten i sukker.

For matlagere kan jeg anbefale denne dama på YouTube.

https://www.youtube.com/user/PailinsKitchen

Min favorittrett for tiden er Thai Holy Basil Chicken/Pork.

Min modererte variant av denne retten:

Saus:

1 ss sweet soyasaus
1 ss lys soyasaus
1 ss østerssaus
1 ss fiskesaus
1 ss palmesukker

(Jeg pleier å kutte ned på fiskesaus og palmesukker, omtrent til halvparten, for sunnhetens skyld, og det skader heller ikke å leke seg med ulike soyasauser, eventuelt kutte ned til 1 ss).

3-4 små røde chili (sterke thaichili)
1 stor chili (den medium sterke man kan kjøpe på REMA, for smakens skyld)
2 hvitløksfedd

Kylling/svin. Hakk opp rundt 100-150 gram
1/3 rødløk (hakk opp)
1 champignon (små biter av den hvite, fine siden og stilken, kast brungrumset inni)
Langbønner
En neve holy basil (fås for eksempel på A-Food i Brugata i Oslo, for de som eventuelt bor her)

Chili og hvitløk knuses i en morter
Saus og palmesukker blandes sammen

1. Skru woken på varm.
2. Sleng oppi vegetabilsk olje.
3. Sleng oppi hvitløk og chili. Rør til du begynner å hoste (1-2 minutter).
4. Sleng oppi kylling/svin. Stek mens du rører, ca. 2 minutter.
5. Sleng oppi løk, sopp og langbønner. Stek og rør videre, ca. 1-2 minutt.
6. Skru ned varmen til medium.
7. Sleng oppi sausen. Rør i ca. 2 minutter.
8. Sleng oppi holy basil. Rør i ca. 30-60 sekunder (ikke mer enn minuttet, og ikke med for varm wok, da holy basil mister smak hvis den stekes for mye).
9. Stek speilegg (egentlig skal det friteres thaistyle, men det er så jævla usunt å bade egget i olje, så jeg rengjør raskt woken med papir, legger oppi litt olje og steker egget kjapt.
10. Serveres med ris.
11. Enjoy!

Bildet er av dagens middag (uten langbønner, da jeg glemte å kjøpe det).
1.jpg
2.jpg
3.jpg
6 x
Brukeravatar
tdr
Sted: Norge
x 1095
Kontakt:

12 feb 2019, 17:39

Liker lage mat som jeg kaller thai inspirert da jeg ikke er så slavisk til å følge oppskrifter normalt.
Har flere kokebøker og følger den kanalen på YouTube som du nevner; Pailin´s Kitchen. Var vel blant de 100 første som abonnerte på kanalen hvis jeg ikke husker feil :) Mye god inspirasjon på YouTube.

Dessverre har jeg ikke tatt meg tid til å ta noe kokkekurs i Thailand ennå, men det blir garantert på neste tur!

Har man noen basis ingredienser er det mye man kan lage som har thai smaker.

basics.jpg
Basis
Disse, kokosmelk, ferske grønnsaker, krydder og chilli. Har normalt rød og grønn chillipasta på kjøkkenet.
Urter bruker jeg å fryse ned så jeg har egen koriander, basilikum med mer som jeg har dyrket selv.
Vårløk egner seg også godt til frysing. Bare å fryse i biter og ta det man trenger.
Noen ganger jukser man med noen frosne wokblandinger også :roll:

green_curry_forberedelser.jpg
Green Curry - tilberedning
green_curry.jpg
Green Curry med svin

svin_oyster_koking.jpg
Svin i østerssaus - tilberedning
svin_oystersauce.jpg
Svin i østerssaus

massaman_curry_paste.jpg
Massaman curry pasta
massaman_curry.jpg
Massaman curry

kylling_cashew.jpg
Kylling med cashew

nudelsuppe.jpg
Nudelsuppe med svin

salat_kylling_sesamolje_chilli.jpg
Salat med kylling marinert i sesam- og chilliolje
1 x
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
fotomannen
x 294

12 feb 2019, 19:37

Har du noe gode curry-merker du kan anbefale?

Jeg kjøpte med noen bokser rød og grønn fra Blue Elephant sist jeg var i Thailand, og det er min klare favoritt til nå, men jeg har ikke funnet merket i Norge

Jeg kjøpte også med en fra Mae Ploy, men den var for salt for meg.

Av de tre jeg har kjøpt i Norge, er jeg mest fornøyd med Aroy-D.

Har også prøvd Thai Heritage (veldig smakløs og tynn) og Thai Boy (som jeg heller ikke kommer til å kjøpe igjen).

Det beste er å lage det fra skrætsj, men det er litt mye mas å finne alle råvarene i Norge.

Ellers synes jeg tørka kaffir lime fungerer veldig godt i curry, og er mye enklere å finne i Norge enn fersk kaffir lime.

Hvis du drar til Chiang Mai, kan jeg anbefale Thai Acha Kitchen. Veldig morsomt, lagde en haug med retter, og lærte litt om Acha-kulturen også. :)

1.jpg
(Green curry chicken og ris)
2.jpg
(Red curry chicken og utbrent ris)
1 x
Brukeravatar
tdr
x 1095
Kontakt:

12 feb 2019, 20:05

fotomannen skrev:
12 feb 2019, 19:37
Har du noe gode curry-merker du kan anbefale?

Har ikke noen spesielle merker jeg har holdt meg til. Kjøpt litt forskjellig uten egentlig å tenke meg om. Skal bli flinkere til det nå.
En venninne som drar årlig til Thailand bruker lage sin egen curry på et sted hun tidligere har gått kokkekurs og den hun hadde var veldig bra. Skal se om jeg ikke får til det. Den har jo lang holdbarhetstid og kan jo også fryses ned.

Har laget selv tidligere, men som du sier kan det være styr å få tak i råvarer. En ting som er viktig hvis man lager selv er å bruke morter. Man får aldri ut smakene hvis man kjører i foodprocessor/blender som enkelte gjør. Hvis man har sitrongress i den så blir fibrene ikke malt om som i morteren heller. Var på besøk hos noen som hadde brukt blender tidligere, ikke fornøyd med det til jeg fikk de til å bruke morter.

Når det gjelder kokosmelk husker jeg en av de tidligere episodene til Pailin at hun sa; ikke kjøp "lett" kokosmelk.
Det vil aldri bli det samme, og det har hun rett i. Har forsøkt en gang.

Kokosmelk har jeg sett store forskjeller på og de beste jeg har kjøpt i det siste har vært Änglamark sin økologiske hos Coop og en billig variant jeg kjøpte 3 for kr 20,- på tilbud på Europris; Valika. Coop sin produsert i Vietnam og Valika i Thailand.

En ingrediens som det irriterer meg at jeg sjelden finner til fornuftige priser er usaltede cashew nøtter. Finner man de så er de ofte så dyre. Eneste som jeg har sett som selger litt størrelse på pakkene til greie priser selger kun til restauranter.
2 x
fotomannen
x 294

12 feb 2019, 20:44

Jeg har brukt en del lett kokosmelk, og er dessverre enig. Ikke prøvd den fra Coop, men den skal prøves. Ante ikke engang at de solgte kokosmelk.

Cashewnøtter koster nesten 80 kroner for en forholdsvis liten usalta pose hos Coop. Det er helt absurd priset. Til sammenlignet kjøper jeg 600 gram assorterte nøtter til ca. 35 kroner hos REMA. Nesten så jeg vurderer å plukke ut cashewnøttene og bruke dem i maten. Det er vel ingen logikk i at usaltede skal koste dobbelt så mye som saltede.
1 x
Brukeravatar
tdr
x 1095
Kontakt:

12 feb 2019, 21:01

Uhørte priser på disse nøttene ja. Og nøtter er jo noe av de sunneste man kan spise som snacks også.

Gjorde et søk på usaltede cashew nå og finner dette:

kr 119,- + frakt på kr 69,- for 500 gram HER

Skal undersøke med kontakter innen restaurant om jeg kan få bestilt via de, hvis priser er akseptabel. Synes jeg husker pris pr kg som ble lavere enn dette.
1 x
fotomannen
x 294

13 feb 2019, 15:38

Jeg kjøpte forresten knivsett i Bangkok. De heter Kom-Kom, og er laget av samme produsenten som de mer kjente Kiwi-knivene (men visstnok bedre kvalitet, og derfor et par hundre baht dyrere). Kostet meg 618 baht på Robinson for et sett med kjøttøks og 5 kjøkkenkniver. Kunne spart hundre bath hvis jeg hadde gått for varianten med plastikkgrep i stedet for tregrep. Knivene er meget skarpe.
2 x
Brukeravatar
sikry
x 451

14 feb 2019, 10:35

fotomannen skrev:
13 feb 2019, 15:38
Jeg kjøpte forresten knivsett i Bangkok. De heter Kom-Kom, og er laget av samme produsenten som de mer kjente Kiwi-knivene (men visstnok bedre kvalitet, og derfor et par hundre baht dyrere). Kostet meg 618 baht på Robinson for et sett med kjøttøks og 5 kjøkkenkniver. Kunne spart hundre bath hvis jeg hadde gått for varianten med plastikkgrep i stedet for tregrep. Knivene er meget skarpe.
Broker også disse knivene , men og aro synes tre på disse er av bedre kvalitet men noe dyrere.
Når de sløves drar jeg de gjennom slike sliperuller , blir som nye.
20190214_161942.jpg
Kniver
20190214_162140.jpg
Sliperuller
1 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 1544

14 feb 2019, 11:57

bruker ennorme mengder med hvitløk

spiser også rå!

hel frelst

+ sweet basilikum!

bruker ikke noe sukker i kokingen
0 x
jeg flyr over vann, på leting etter det jeg søker...
kansje et nytt land, som jeg i drømmer
besøker........
chelsea
Sted: Bangkok
x 312

14 feb 2019, 17:36

kommer et dumt spø hvor kan jeg kjøpe kanel henne???
0 x
Svar

Gå tilbake til «Kultur, mat, skikk og bruk»