Nytt valg 24. mars.

fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#91

Asia News om valget (ganske harmløs analyse, som ikke burde kunne opprøre noen, så jeg poster linken).

Kortversjonen er at de tror Prayuth, som sannsynligvis blir statsminister, vil få det tøft, da han i en sivil regjering vil være en vanlig politiker, og ikke en diktator som har innvilget seg selv all makt, og i fem år derfor har kunne gjøre som han vil.

Det vil endre seg dersom han blir statsminister, og ikke lenger er fritatt fra kritikk.

https://asianews.network/2019/02/11/tha ... elp-itself
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#92

fotomannen skrev: 11 feb 2019, 12:11 På en måte er det kanskje karma hvis politiske motstandere kan bruke de samme lovene som militæret har brukt for å avvikle partier de ikke har likt i mer enn 10 år, men samtidig er det noe nitrist over en valgkamp som består av politiske motstandere som gjør alt de kan for at motstanderne ikke skal få stille i det hele tatt.

Vinneren blir ikke partiet med best politikk, men partiet med kandidat som klarer å komme seg helskinnet gjennom virvaret av lovverk uten rødt kort før 24. mars.

Kaos er bare fornavnet.
Vinneren blir ikke partiet med best politikk, men partiet med kandidat som klarer å komme seg helskinnet gjennom virvaret av lovverk uten rødt kort før 24. mars.

Kaos er bare fornavnet.
[/quote]
Det er riktig - men i den sammenheng så leder jo partiet med de junta-tro, som har gjort alt de kan for å minimere konkurranse fra andre partier. Helt fra å skrive ny konstitusjon, som sier at juntaen skal ha 250 plasser i parlamentet (var det ikke det?) til å forby store partier - som kan samle opp mer enn 25 representanter, for å kunne stille med regjeringssjef. Med mindre partier er sjansene minimale, og derfor tidligere Peua Thai ble splittet opp i flere partier. Går det slik juntaen har lagt opp til - og det gjør det ganske sikkert - blir det Prayuth som blir ny statsminister. Det hjelper ikke at han denne gangen er såkalt demokratisk valgt. For det er ikke mye igjen som kan kalles demokrati. Så det er ingen ting å si på at de andre partiene svarer igjen med å bruke samme metoder som juntaen hittil har gjort, uten store muligheter til å opponere. Juntaen har også vært ivrige til å bruke loven om lese majeste.
Uansett hvem som har den beste politikken kan det være at Prayuth vinner uansett - men det blir spennende å se hvordan folket reagerer på det hele, og hvordan de stemmer.
Kaotisk har det blitt, og ganske katastrofalt for Thailand, slik jeg ser det - i flere tiår.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#93

jeg tror ikke vi skal sette for stor lit til folket, for det er overmakten for stor, og ikke minst respekten hos folk flest for stor. Uroligheter vil vi nok se som før med noen bomber strategisk plassert, og kanskje noen demostrasjoner som kan få litt blest, men utover det, så tror jeg folk flest vil krumme nakken og fortsette der de slapp.

Så på en oversikt over hvor mange som er fengslet uten dom i landet, og hvor mange som er dømt og fengslet. Thailand kom ut svært høyt rett under Usa og Russland pr 100 000 innbyggere. Philippinene har jo nesten 40 millioner flere innbyggere enn Thailand, men under halvparten så mange fanger.

Totalt
http://www.prisonstudies.org/highest-to ... my_tid=All

Wiki
http://www.prisonstudies.org/highest-to ... my_tid=All

Human right report 1917
https://www.state.gov/documents/organization/277365.pdf
Sist redigert av Phay den 12 feb 2019, 10:02, redigert 1 gang totalt.
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#94

Pita: Nettopp.

I tidligere tider ble jeg ofte kritisert for å legge ut "negative linker", men jeg skulle ønske noen kunne legge ut noen positive analyser (fra annet enn YouTube). For saken er den at jeg i fem år har fått en daglig dose thai-nyter, med unntak for et lite sølibat det siste halvåret, og linkene jeg har lagt ut legges ikke ut fordi jeg leter etter negative analyser - men fordi det ikke finnes noen positive.

De siste dagene har det negative eskalert kraftig. Det er tydelig at toneangivende aviser og analytikere tror det er uroligheter på gang, men litt høyere opp i hierarkiet enn på grasrotnivå.

Det er også tydelig at mange tror det kan blåse opp til storm dersom x-prinsessens x-parti (hehe, husker aldri hva partiet heter) skulle bli oppløst, for skulle det skje ender Prayuth nesten sikkert som statsminister.

(Dog er det tydelig at det er vanskelig å spå noe som helst, da mange mener Thailand etter dramaet som ble tydeliggjort på fredag, har beveget seg inn i ukjent farvann).
Sist redigert av fotomannen den 12 feb 2019, 10:01, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#95

Poplulation in Asian countries 2017
http://www.worldometers.info/population ... opulation/
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#96

fotomannen skrev: 12 feb 2019, 10:00 Pita: Nettopp.

I tidligere tider ble jeg ofte kritisert for å legge ut "negative linker", men jeg skulle ønske noen kunne legge ut noen positive analyser (fra annet enn YouTube). For saken er den at jeg i fem år har fått en daglig dose thai-nyter, med unntak for et lite sølibat det siste halvåret, og linkene jeg har lagt ut legges ikke ut fordi jeg leter etter negative analyser - men fordi det ikke finnes noen positive.

De siste dagene har det negative eskalert kraftig. Det er tydelig at toneangivende aviser og analytikere tror det er uroligheter på gang, men litt høyere opp i hierarkiet enn på grasrotnivå.

Det er også tydelig at mange tror det kan blåse opp til storm dersom x-prinsessens x-parti (hehe, husker aldri hva partiet heter) skulle bli oppløst, for skulle det skje ender Prayuth nesten sikkert som statsminister.

(Dog er det tydelig at det er vanskelig å spå noe som helst, da mange mener Thailand etter dramaet som ble tydeliggjort på fredag, har beveget seg inn i ukjent farvann).
Jeg ser gjerne at du legger ut linker, for da er det lettere å se hvor du henter dine analyser fra. Når jeg leser McGregor Marshall sine analyser, så er det ganske så svart hvitt, og det kan jo farge synet på en, og han med flere går i den samme duren. Det er jo tydelig at han også har en agenda opp mot Thailand, og ikke alt er like nøytralt kildekritisk fra den siden heller.

Bla så jeg han hadde linket til den tidligere kongens historie, der det beviselig er han som drepte broren bla.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#97

fotomannen skrev: 12 feb 2019, 09:29 Asia News om valget (ganske harmløs analyse, som ikke burde kunne opprøre noen, så jeg poster linken).

Kortversjonen er at de tror Prayuth, som sannsynligvis blir statsminister, vil få det tøft, da han i en sivil regjering vil være en vanlig politiker, og ikke en diktator som har innvilget seg selv all makt, og i fem år derfor har kunne gjøre som han vil.

Det vil endre seg dersom han blir statsminister, og ikke lenger er fritatt fra kritikk.

https://asianews.network/2019/02/11/tha ... elp-itself
linken du har lagt ut er fake news

«Prayuth overthrew Thaksin’s sister Yingluck in a May 2014 coup and has ruled with a firm grip since»

hun ble avsatt før statskuppet

senere rømte hun og ble dømt til

5 års fengsel for blandt annet

« ris skandalen»

"A Thai court has ordered Prime Minister Yingluck Shinawatra and several cabinet ministers to step down.
The Constitutional Court ruled that Ms Yingluck acted illegally when she transferred her national security head.
The ruling follows months of political deadlock. Anti-government protesters have been trying to oust Ms Yingluck since November 2013.
The remaining cabinet members have nominated the commerce minister to replace Ms Yingluck"




« Thailand's caretaker prime minister, Yingluck Shinawatra, has stepped down after a court found her guilty of abusing her power – a decision likely to provoke further street protests after six months of violent political deadlock that has already left 25 people killed and scores injured«

https://www.theguardian.com/world/2014/ ... steps-down
Sist redigert av riflefish den 12 feb 2019, 10:43, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#98

Den krisen som enkelte medier maler opp og ned, som media gjør i det store og brede, når de har sjansen til å fullstendig drepe en sak med nettopp å overfokusere på enkelt detaljer som kaoset med og rundt prinsessen. For de kaoset som har oppstått i mediene, eksisterer ikke lenger, kongen har talt, og så er det punktum. Sjokket og skuffelsen har lagt seg for den helt vanlige medborger av Thailand, og de har allerede lagt det bak seg. Thaier er flinke til slik, og se dagen for hva den er idag, og ikke gårsdagen.

Ikke tenker de heller for langt frem, og bær med meg, jeg snakker på generelt basis, og ikke om enkeltstående energiske politiske engasjerte mennesker, for jeg kjenner noen av de også, men de fleste av de bor ikke i Thailand lenger. De som roper høyest bor ikke, og lever ikke i Thailand! De har en helt annen status, og har det privelegiumet å kunne kritisere fra en trygg base.

Den gjevne thai borger, bretter om armene og gjør som han gjorde igår, og kommer til å gjøre imorgen også. Valget, det har de ikke tatt enda, for det er for mye usikkert vedrørende hva som skjer from mot valget, og hvilke alternativer de har når de kommer så langt.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#99

riflefish skrev: 12 feb 2019, 10:09 linken du har lagt ut er fake news

«Prayuth overthrew Thaksin’s sister Yingluck in a May 2014 coup and has ruled with a firm grip since»

hun ble avsatt før statskuppet

senere rømte hun og ble dømt til

5 års fengsel for blandt annet

« ris skandalen»


« Thailand's caretaker prime minister, Yingluck Shinawatra, has stepped down after a court found her guilty of abusing her power – a decision likely to provoke further street protests after six months of violent political deadlock that has already left 25 people killed and scores injured«

https://www.theguardian.com/world/2014/ ... steps-down
Vi kanvære enige om at det er noe usikkerhet vedrørende Thaksin familiens rolle i Thailand, og hva kuppmakerene har konkludert med. Thaksin var og er den eneste som er blitt demokratisk valgt i to omganger, og med hans søster så er det faktisk valgt inn som statsminstere 3 ganger, og det må man respektere. Alt annet blir for mye spekulasjoner om hvem som har gjort hva, for det har vi ikke oversikt over, da sittende junta har for mye makt over mediene, og ikke minst etterforskerorganene og domstolene. Så håper jeg vi kan se fremover og ikke henge fast i de detaljene som førte frem mot kuppet, som jeg tror hvar for å sikre arverekkefølgen og at makten ble sittende på rette hender, og ikke i nye konstitusjoner som sittende kuppmakere ikke hadde kontroll over.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#100

Phay skrev: 12 feb 2019, 10:31 Den krisen som enkelte medier maler opp og ned, som media gjør i det store og brede, når de har sjansen til å fullstendig drepe en sak med nettopp å overfokusere på enkelt detaljer som kaoset med og rundt prinsessen. For de kaoset som har oppstått i mediene, eksisterer ikke lenger, kongen har talt, og så er det punktum. Sjokket og skuffelsen har lagt seg for den helt vanlige medborger av Thailand, og de har allerede lagt det bak seg. Thaier er flinke til slik, og se dagen for hva den er idag, og ikke gårsdagen.

Ikke tenker de heller for langt frem, og bær med meg, jeg snakker på generelt basis, og ikke om enkeltstående energiske politiske engasjerte mennesker, for jeg kjenner noen av de også, men de fleste av de bor ikke i Thailand lenger. De som roper høyest bor ikke, og lever ikke i Thailand! De har en helt annen status, og har det privelegiumet å kunne kritisere fra en trygg base.

Den gjevne thai borger, bretter om armene og gjør som han gjorde igår, og kommer til å gjøre imorgen også. Valget, det har de ikke tatt enda, for det er for mye usikkert vedrørende hva som skjer from mot valget, og hvilke alternativer de har når de kommer så langt.

vel hadde vel bestemt meg for ikke og kommentere noe her før etter valget,
men jeg ser det er brukt enorme mengder med fake news
rundt Shinawatra familien og det himla støyen som var vinteren for 5 åssiden ,
på sett og vis forsøker jeg ikke direkte og rettferdigjøre kuppet ,
trenger ikke og gjenta meg selv, lendet var som jeg husker svært svær dramatisk i mai dagene
før kuppet kom,
jeg var på vei på ferie natten før,
det fantes ikke taxi som ville kjøre
min svoger tok sjansen og hentet oss og vi kom oss ut
jeg må si jeg har opplevd mye dramatikk i thailand, og
ingenting har vert forutsigbart,
vel jeg hadde hjertet i halsen,
det var umåtelig trist at Jinglock ikke klarte og styre massen,
og den har jeg opplevd nok at er farlig,
alt kunne skje , de som var i gatene der hadde flere bevepnet seg på alle fløyer.
ytterligere menneskeliv en de 24 som var drept allerede ble stoppet.
nitrist
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»